Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oilburner
Då har vi rukket å kjøre noen mil med nybilen så vi kan gjøre en evaluering. Det som er virkelig bra er VOC og det at man kan via mobilen gå inn og styre for eks varme apparatet. så kan det vel diskuteres hvor mye verdi det er i å kunne gå inn og sjekke kilometer teller/diesel tank osv. Synes også at det er litt bedre lyd i Premium stereoen enn hva som var i min forrige bil MY10.
Det sørgelige er at girkassen er like dårlig som før på tross av at volvo sier det er en ny kasse så er forskjellen marginal. Konverteren slirer like mye nå som på MY10 og ved manuell veksling mellom 1 og 2 gir er den like trøg som før. Hvordan volvo kan levere slik gir kasse i en Premium bil anno 2014 er helt utrolig. Her har dem blitt totalt akterutseilt av tyskerne.
Jeg håper for volvos skyld at den nye kassen som blir levert med dem nye VEA motorene holder en helt annen klasse.
En annen ting som irriterer meg er det nye dekselet som skal skjule festet til drag kula når man tar av draget. hur i h###ete er det meningen at man skal få festet dette. Man må jo nærmest legge seg under bilen og bruke alt hva man har av kraft for å få vridd låsen på dette. Synes at den løsningen som var på MY10 var helt ok men visstnok så var det mange som klaget på at dem mistet dekselet i følge min volvo handlare.
Specen: D4 AWD Summum m panorama tak, Sort Safir Metallic,Lyst skinn sport interiør,sub woofer,park sensor og kamera bak/fram, Four-C,varme i front rute og ratt,gear paddlar,el nedfellbare nakke støtter bak,varme i bak seter,el pass sete, el speil m dimming/el innfelling,Herregårdsvognpk/Driver Support Pkt/Plus pk og Tec pk PS PRO Sensus og helt sikkert noe jeg har glemt.
Bilagor
IMG_0143.JPG
IMG_0143.JPG (1.91 MiB) Visad 376 gånger
IMG_0144.JPG
IMG_0144.JPG (1.99 MiB) Visad 369 gånger
Användarvisningsbild
av Guligan
Fin bil, grattis! Om du var intresserad av en modern automatlåda så skulle du inte valt AWD tyvärr.
Användarvisningsbild
av PaNi
oilburner skrev: Det sørgelige er at girkassen er like dårlig som før på tross av at volvo sier det er en ny kasse så er forskjellen marginal. Konverteren slirer like mye nå som på MY10 og ved manuell veksling mellom 1 og 2 gir er den like trøg som før. Hvordan volvo kan levere slik gir kasse i en Premium bil anno 2014 er helt utrolig. Her har dem blitt totalt akterutseilt av tyskerne.
Jeg håper for volvos skyld at den nye kassen som blir levert med dem nye VEA motorene holder en helt annen klasse.
Exakt detta var anledningen att det blev FWD och en cylinder mindre för min del. Den 8-stegade automaten spelar i en helt annan division.
av perhall
Grattis till bilen! Det är sant som Guligan skriver, var ute och körde en lång sväng med en sprillans 140 mil XC med gamla automaten nu i helgen och den är verkligen ingen höjdare... även om det har blivit bättre. Tycker inte heller BMW:s åttastegade "sportautomat" är så bra som det sägs, men det kan ju ha att göra med att 184 hk /380 Nm inte är mycket i en tvåtonskombi... mycket växlande hit och dit...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Undra om jag är mindre känslig än andra eller om jag bara haft tur. :wink:

Jag är jättenöjd med lådan i min V60 T6 Polestar och jag hade en XC60 D5 Black-R för två veckor sedan och även den skötte växlingarna utmärkt. :D Klarar den av det bättre med Polestar tro?

Den 8-stegade automaten är vassare, men tycker inte det är skillnad på natt och dag som vissa andra. :)
Användarvisningsbild
av oilburner
Guligan skrev:Fin bil, grattis! Om du var intresserad av en modern automatlåda så skulle du inte valt AWD tyvärr.
Utan at ha prøvd VA så er jeg alltid skeptisk til å bytte bort en sylinder og då spesiellt siden jeg altid har likt volvos 5 syl motorer. Annars så var AWD et måste for meg och dermed var ikke VEA aktuell.
Användarvisningsbild
av oilburner
Perra83 skrev:Jätte fin bil!!

Garage uppfarten är oxå jätte fin :wink: är det tumlade stenar från RBR?
Tack, jodå det ar tumlade stenar dock inte från RBR :D
av perhall
XC90_Executive skrev:Undra om jag är mindre känslig än andra eller om jag bara haft tur. :wink:

Jag är jättenöjd med lådan i min V60 T6 Polestar och jag hade en XC60 D5 Black-R för två veckor sedan och även den skötte växlingarna utmärkt. :D Klarar den av det bättre med Polestar tro?

Den 8-stegade automaten är vassare, men tycker inte det är skillnad på natt och dag som vissa andra. :)
Min upplevelser är generellt att lådor funkar bättre med starkare motorer.
520d 8-st aut = ok
535d/535i = fantastiskt

T6 har jag inte kört mycket men väl 3,2, där funkade lådan bättre än i 2,4D/D5 tycker jag (detta är kring 2010).
PH

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]