Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvovänner!

Varit sugen på att byta min v60 T6 Black R mot en XC60 ett tag nu. Provkörde för några veckor sedan en T5:a med nya automatlådan och hade väl nästan bestämt mig för en sådan, men så idag körde jag en XC60 med T6:an och blev helt såld. Väldigt fin och stadig. Motorn är jag ju redan bekant med och jag tycker att den passar XC60:n väldigt bra. Bilfirman hade redan en beställning inne och som tur gick det att ändra lite i specen så det blev

XC60 T6 AWD Black R 329hk 2014
Electric silver
Lastpaket
Driver support
Bälteskuddar
Premiumsound+sub woofer bak
Hastighetsberoende servo
VOC
Elvärme i ratt
Sensus navigation
Parkeringshjälp fram/bak
Backkamera
Panoramatak
Eluppvärmd vindruta+spolarmunstycken
Motorvärmare med kupékontakt

Väljer bort bränsledriven värmare då jag mest kör korta sträckor och inte vill dra ur batteriet plus att jag haft det tidigare och tycker att det passar mig bättre.

Har till imorgon på mig att ändra något. Kom på att jag ska lägga till glasögonhållare.

Något jag missar? Nån som har erfarenhet av XC60 T6?
Gör jag en tavla och inte tar någon av dom nya motorerna eller väntar in MY15?
Spontant tyckte jag att det kvittade om det var 6 eller 8 växlar, men jag kanske har fel.

//Christer
Senast redigerad av 2 Christerv70, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kommer bli toknöjd, jag är ofantligt nöjd med min som dock är ett par år äldre.

Jag tycker du skall lägga till polestar eller ingår det i black R, annars ser specen fin ut. Behöver du kuddarna bak? Annars är det ju bättre med rumpvärme och mjukare dynor.

/Martin
av Christerv70
Polestar ingår liksom paddlar, ixion 20", keyless. Barnen är 8 och 10år så jag tror jag får nytta av kuddarna, skönt och slippa lösa kuddar med liggunderlag under för att skona sätet :D
av tunnis
Wow, den bilen lär du bli galet nöjd med, helt rätt utrustning. vol:-)
Synd bara att den är så törstig :-/O/
Var själv inne på en T6 sist, men en D5 dras ca 0,5 mindre per mil.

Varför VOC om du inte skall ha bensinvärmare?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vill inte förvandla detta till en förbrukningstråd, det finns det nog av. Men min xc60 T6 AWD har jag kört cirka 5000mil nu och den har snittat runt 1,1-1,15L/mil och de nyare är snålare, så några 0,5 skiljer det absolut inte. Runt 0.3 kanske jag kan sträcka mig till.

Vad är 0,3L/mil extra när man handlar en bil för 600 papp som tappar en hundring om året i värdeminskning?

För att återgå till ämnet, med barn i den åldern hade jag skippat kuddarna, mjukt baksäte med värme rockar. Min dotter är dryga 10 och hon har inte suttit på kudde det senaste året iallafall, fast hon är ganska lång för sin ålder, det kanske spelar in.

Nu vet jag föresten vad du skall lägga till som jag tycker är suveränt när man har barn i den åldern. Elstyrd passagerarstol, det är perfekt att dom kan få en bra sittställning fram (högt och lång från airbagen) utan att man behöver pumpa och grejja. Sedan kan frugan knappa sig till en behaglig position själv på samma sätt. Som sagt, ett av de bättre tillbehören med barn i den åldern.
av Christerv70
Då blev det en liten ändring. Tog klimatpaketet istället och får då med bränsledriven värmare. Det finns ju tillfällen när man inte kör motorvärmaren och då kan det vara smidigt att starta via moblien.

Liten summering av ca 2,5års ägande av V60 T6 AWD Black R:

En snabb och välutrustad bil som gått utan några större problem. Sensus slocknade efter en tid men då fick jag 3,0 istället så det blev ju bra. SRS-lampan började lysa men det fixade verkstaden smidigt.

Dock så hade man vid leverans glömt att optimera bilen så jag körde runt med "bara" 304hk i 10 månader.

Det bästa med bilen har varit prestanda och väg-/vinteregenskaper. Draget från stillastående är riktigt grymt. Vi som köpte Black R fick en heldag på bana med instruktörer och det var riktigt kul att kunna testa bilens prestanda ordentligt. Att åka med STCC-föraren Thed Björk när han smiskade banan i en 329hk s60 var en upplevelse.

Det jag är mest trött på är nog den svarta färgen. Snyggt när den är nytvättad men i princip så är den "skitig" året om. Ska bli skönt med en electric silver. Sen tycker jag att den bullrar mer än den v70 jag hade innan. XC60:n blir nog tystare. Jag körde en sådan med T6:an och den upplevde jag som väldigt komfortabel.

Nu återstår bara väntan. Leverans i slutet på mars.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Riktigt fin spec och rätt motorval i XC60, färgen har jag själv på min V70 och jag tror du kommer bli riktigt nöjd med den. :-)-)
Hämtade bilen idag :D
Mycket nöjd med färgen och hur tyst och stabilt den går.
Bilagor
2014-04-09 17.20.47.jpg
2014-04-09 17.20.47.jpg (1.08 MiB) Visad 695 gånger
2014-04-09 17.19.34.jpg
2014-04-09 17.19.34.jpg (1.03 MiB) Visad 648 gånger
2014-04-09 17.18.19.jpg
2014-04-09 17.18.19.jpg (1.29 MiB) Visad 664 gånger
Grattis till superfin bil! :D
Snygg bil. Och mycket fin färg. :P :-)-)

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]