Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Nu har polarkylan rullat ner över landet och nått ända till Göteborgstrakten. Den tidigare knappt använda dieselvärmaren har fått arbeta hårt när kvicksilvret kryper ner mot -10.

Som ni alla säkert vet så hade Volvo en period då man ansåg att deras förare inte behövde någon information om kylvattentemperatur. Eftersom min nuvarande bil tillverkades under den tidsepoken har jag kompletterat med en Garmin-pryl som läser detta (och mycket annat) ur OBD2-kontakten och visar det på GPS:en. Har därför örnkoll på hur temperaturen i motorn varierar i olika körfall. Eftersom 99% av jordens befolkning förmodligen inte är lika nerdiga som jag är tänkte jag att följande observation kanske kunde vara intressant för er som inte är utrustade med en motortemperaturvisare.

När det är varmt ute ligger motortemperaturen vid normal körning och pendlar mellan 88 och 90 grader. Man ser nästan på siffran hur termostaten öppnar och stänger. På sommaren kommer man relativt snabbt upp i arbetstemperatur efter en kallstart.

Om man en morgon programmerar dieselvärmaren så har motorn nått ungefär 50 grader när man åker iväg om det är nollgradigt ute. Efter c:a 10 minuters körning (utan värmare) är man uppe i arbetstemperatur. I morse när det var -10 hade den den nått upp till 40 grader när det var dags för avresa. Nu till det intressanta; utan tillsatsvärme kommer temperaturen inte upp i mer än 75 grader trots motorvägskörning i c:a 120 km/h. Detta märks också på att det inte är någon riktig effekt i kupévärmen. Visst blir det varmt i kupén, men bara c:a 20 grader trots att jag ställt värmen på "Hi". Nu uppstår frågan vad som är bäst ur bränsleförbrukningssynpunkt: Drar motorn lika mycket per mil när den är 75 grader som när den är 90 grader? Om den drar mer vid 75, drar den så mycket mer att det faktiskt lönar sig att elda lite diesel i tillsatsvärmaren för att få upp temperaturen i motorn? Ur komfortsynpunkt skall man naturligtvis göra så, men man kanske också lurar sig själv om man kör runt med "auto off" för att spara diesel.

Synpunkter?t
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant.. jag kör med tillsatsvärmaren i läge off, märker vid kanske -15 att det inte blit full fart på värmen.. då på motorväg.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Fartvinden kyler ganska bra den också. Därför är det inte så dumt att täcka kylaren vintertid. All vind som går igenom kylaren träffar ju också motorblocket så det kyls ganska kraftigt.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi konstaterade igår att halva grillen i min V70 D3 är täkt på insidan, till skillnad från Brainys V70II 2.4D.
Något att göra med förbrukningen och strypningen av motorn? (Samma motor i min som i D4:an ju, bara strypt till 136hk.)
av calle2
Jag har en XC60 2009 2.4 diesel och vill kunna läsa av motortemperaturen.
Jag har ingen fast skärm i mittkonsollen
Hur kompletterar man på enklaste sätt så man kan läsa av aktuell motortemperatur.
Om signalen finns i OBD2-kontakten hur gör man och vad skall man ha för utrustning.
Har Volvo det som tillbehör eller var köper man ett sådant instrument
Vad är det för garminpryl som du har PaNi
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Intressant.. jag kör med tillsatsvärmaren i läge off, märker vid kanske -15 att det inte blit full fart på värmen.. då på motorväg.
Lär mig som är helt ny på moderna dieselmotorer. Nu kan jag inte välja bort tillsatsvärmaren på min bil, men hur mycket tror du dig kunna spara genom att slå av tillsatsvärmaren på din bil :?:
Användarvisningsbild
av bem
SvenB,

Det här är skillnaden i procent på förbrukning om man jämför verklig förbrukningen vid pump och enl färddatorn när jag kört dieselvärmaren i min V70 D3 2014 under perioden senaste tre tankningarna. Ger en viss fingervisning, jag har kört värmaren ca 3 gånger per dag i snitt skulle jag tro. Värmaren drar ca 0,6 liter per start (om den går fullt ut ca 50 min). Då har jag väl bränt upp ca 50 liter med dieselvärmaren? (ca 30 dagar x 3 x 0,6 lit =54 lit - rimligt?). I alla fall är differensen i % nedan i huvudsak orsakad av användningen av dieselvärmaren. Om nån orkar räkna bakvägen hur mycket dieselvärmaren drog i verkligheten i mitt fall så gör gärna det (hinner inte just nu).

Tankningsdatum: 2013-12-07
Liter: 62,5
Mätarställning mil/körsträcka: 106
Lit/100 km: 5,89
Färddator Lit/100km: 5,4
Diff % är: 9,0

Tankningsdatum: 2013-12-17
Liter: 65,36
Mätarställning mil/körsträcka: 206/100
Lit/100 km: 6,54
Färddator Lit/100km: 5,3
Diff % är: 23,4

Tankningsdatum: 2014-01-09
Liter: 64,64
Mätarställning mil/körsträcka: 295/89
Lit/100 km: 7,22
Färddator Lit/100km: 5,3
Diff % är: 36,2

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev:Intressant.. jag kör med tillsatsvärmaren i läge off, märker vid kanske -15 att det inte blit full fart på värmen.. då på motorväg.
Lär mig som är helt ny på moderna dieselmotorer. Nu kan jag inte välja bort tillsatsvärmaren på min bil, men hur mycket tror du dig kunna spara genom att slå av tillsatsvärmaren på din bil :?:
Jag hamnar normalt på runt 70km/h i snitthastighet. Under en hel tank. Om vi skulle säga att värmaren under kalla vintern gick in och hjälpte till 50% av tiden, och den då drar 0.6l/tim skulle det betyda att under en tank, där jag kör 110mil, dvs ca 15timmar, drar den 0.6*7.5=4.5l. Om jag skulle tankat och fått ett snitt på säg 0.58l/mil utan värmaren skulle den öka min totala förbrukning till drygt 0.62l/100km. Jag är av uppfattningen att inte bilen går tillräcklig mycket snålare av dieselvärmaren för att uppväga en förbrukningsökning på ca 8%.

Leker vi med tanken att det är så kallt så att värmaren praktiskt taget går jämt så blir ju siffrorna de dubbla. Min egen uppfattning och lite ovetenskapliga uträkning får mig i allafall att tro att det enda jag skulle vinna på värmaren igång jämt är att jag skulle kunna få varmarr i kupén. Då jag inte haft några problem med värmen ändå lämnar jag den i läge off. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Men om du tror att värmaren nu, när det är så kallt, skulle gå hela tiden betyder det väl att bilen inte kommer upp i rätt temperatur själv. Är det inte dåligt för motorn att gå kall. Jag kan tala om att min värmare i lördags gick ungefär 15 minuter vid minus 11 grader. Sedan höll bilen temperaturen utan värmare. Värmaren var inte igång före start eftersom jag har kallgarage.
av PFA
Intressant diskussion. SvenB's fråga ovan är klart relevant.

Någon som vet hur en VEA-diesel fungerar i kyla? Håller motorn värmen, eller behöver värmaren gå mest hela tiden?

Kan man se motortemperaturen digitalt i Sensus?

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]