- mån 13 jan 2014, 10:44
#824218
Nu har polarkylan rullat ner över landet och nått ända till Göteborgstrakten. Den tidigare knappt använda dieselvärmaren har fått arbeta hårt när kvicksilvret kryper ner mot -10.
Som ni alla säkert vet så hade Volvo en period då man ansåg att deras förare inte behövde någon information om kylvattentemperatur. Eftersom min nuvarande bil tillverkades under den tidsepoken har jag kompletterat med en Garmin-pryl som läser detta (och mycket annat) ur OBD2-kontakten och visar det på GPS:en. Har därför örnkoll på hur temperaturen i motorn varierar i olika körfall. Eftersom 99% av jordens befolkning förmodligen inte är lika nerdiga som jag är tänkte jag att följande observation kanske kunde vara intressant för er som inte är utrustade med en motortemperaturvisare.
När det är varmt ute ligger motortemperaturen vid normal körning och pendlar mellan 88 och 90 grader. Man ser nästan på siffran hur termostaten öppnar och stänger. På sommaren kommer man relativt snabbt upp i arbetstemperatur efter en kallstart.
Om man en morgon programmerar dieselvärmaren så har motorn nått ungefär 50 grader när man åker iväg om det är nollgradigt ute. Efter c:a 10 minuters körning (utan värmare) är man uppe i arbetstemperatur. I morse när det var -10 hade den den nått upp till 40 grader när det var dags för avresa. Nu till det intressanta; utan tillsatsvärme kommer temperaturen inte upp i mer än 75 grader trots motorvägskörning i c:a 120 km/h. Detta märks också på att det inte är någon riktig effekt i kupévärmen. Visst blir det varmt i kupén, men bara c:a 20 grader trots att jag ställt värmen på "Hi". Nu uppstår frågan vad som är bäst ur bränsleförbrukningssynpunkt: Drar motorn lika mycket per mil när den är 75 grader som när den är 90 grader? Om den drar mer vid 75, drar den så mycket mer att det faktiskt lönar sig att elda lite diesel i tillsatsvärmaren för att få upp temperaturen i motorn? Ur komfortsynpunkt skall man naturligtvis göra så, men man kanske också lurar sig själv om man kör runt med "auto off" för att spara diesel.
Synpunkter?t
Som ni alla säkert vet så hade Volvo en period då man ansåg att deras förare inte behövde någon information om kylvattentemperatur. Eftersom min nuvarande bil tillverkades under den tidsepoken har jag kompletterat med en Garmin-pryl som läser detta (och mycket annat) ur OBD2-kontakten och visar det på GPS:en. Har därför örnkoll på hur temperaturen i motorn varierar i olika körfall. Eftersom 99% av jordens befolkning förmodligen inte är lika nerdiga som jag är tänkte jag att följande observation kanske kunde vara intressant för er som inte är utrustade med en motortemperaturvisare.
När det är varmt ute ligger motortemperaturen vid normal körning och pendlar mellan 88 och 90 grader. Man ser nästan på siffran hur termostaten öppnar och stänger. På sommaren kommer man relativt snabbt upp i arbetstemperatur efter en kallstart.
Om man en morgon programmerar dieselvärmaren så har motorn nått ungefär 50 grader när man åker iväg om det är nollgradigt ute. Efter c:a 10 minuters körning (utan värmare) är man uppe i arbetstemperatur. I morse när det var -10 hade den den nått upp till 40 grader när det var dags för avresa. Nu till det intressanta; utan tillsatsvärme kommer temperaturen inte upp i mer än 75 grader trots motorvägskörning i c:a 120 km/h. Detta märks också på att det inte är någon riktig effekt i kupévärmen. Visst blir det varmt i kupén, men bara c:a 20 grader trots att jag ställt värmen på "Hi". Nu uppstår frågan vad som är bäst ur bränsleförbrukningssynpunkt: Drar motorn lika mycket per mil när den är 75 grader som när den är 90 grader? Om den drar mer vid 75, drar den så mycket mer att det faktiskt lönar sig att elda lite diesel i tillsatsvärmaren för att få upp temperaturen i motorn? Ur komfortsynpunkt skall man naturligtvis göra så, men man kanske också lurar sig själv om man kör runt med "auto off" för att spara diesel.
Synpunkter?t