Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lång tråd men intressant ämne. Det är klart en automat skall slira för komfortens skull, i alla fall på lägre växlar. Men nu talar vi mycket slir på de första växlarna medan de högre kan den låsa tidigt med tydliga vibrationer som följd. Oharmoniskt. Ska man iväg från ett rödljus eller ur en rondell med lite fart (inte plattan i mattan) innebär det en hel del varvande innan bilen sätter fart. Det kan ta flera sekunder innan lådan "låser" oavsett hur det sker rent tekniskt. Min förra Volvo var en XC90 med V8 och ännu mer pulver men den stack iväg när man gav gas medan den här bara varvar.

Antingen har min XC60 en annan låda än de äldre eller så verkar man ha programmerat den helt galet. Eller är det så att den inte är gjord för 470nm?

I övrigt gillar jag verkligen bilen, den har en själ de tyska konkurenterna saknar och motorn är verkligen en pärla.
gruntemannen skrev:Eller är det så att den inte är gjord för 470nm?
:roll:
XC90_Executive skrev:Jag har en V60 T6 R-design Polestar. Den slirar inget alls! Det bär av nått så in i H*****! :twisted:

Är väl dieselfenomen!
Sportläget slirar ju ingenting, kör med D ett tag så känner du att det slirar även i bensinarna.

/Martin
Jag håller ändå inte med riktigt. Visst, varvtalet höjs om man gasar mer, men det är ju en momentomvandlares sätt att göra en hydraulisk omvandling, där högre varvtal in växlas mot högre vridmoment ut. Samtidigt sker förstås en uppvärmning av hydrauloljan, som blir en ren förlust och den då ökade förbrukningen är priset för momentomvandlingen. Ett annat pris är att automatlådan är en mer komplicerad konstruktion, med fler rörliga delar, vilket också innebär ökad förbrukning när det ska snurra runt.

Jag tycker fortfarande att min bil drar iväg rätt duktigt. Måhända är det så att en del av er upplever fenomenet när motorn ligger på nästan konstant varvtal, samtidigt som farten ökar och momentomvandlaren minskar varvtalsskillnaden, och därmed momenthöjningen. Men jag har en gång i tiden kört DAF 66, och tycker inte det här är något att prata om... :)
Kom att tänka på en sak till. Hade nog inte tänkt så mycket på slirandet i XC70n om det inte var för att jag irriterat mig på det i min. Anledningen är att motorn hörs betydligt mer i XC60 kupén än XC70n. Hör man inte motorns rusande iväg från trafikljusen stör det i realiteten inte så mycket. Får spela högre musik ;).
Provkörde i höstas en XC60 D5 MY12 med Geartronic och upplevde inte lådan som något problem. Växlade mjukt och fint och var rätt rapp när man petade i sportläget. Visst, den slirade en del i vissa lägen men var inget jag störde mig jättemycket på under den korta provturen. Sen är det ju givetvis skillnad på att provköra en bil i 20-30 min och att leva med den varje dag. En låda som är i klass för sig, av dom jag provat, är BMW:s 8-stegade. Grymt komfortabel och därtill riktigt rapp! Men då hamnar ju priset uppe i det blå också om man vill ha ex. en X3 med icke-fyrcylindrig motor och motsvarande Summum...
XC90_Executive skrev:Har testat att köra i D-läget i två dagar nu med min V60 T6 Polestar. Den slirar inte det minsta! Körde D3 aut och D5 awd aut för ett tag den och dom slirade betydligt mer, men ändå inte så farligt tycker jag.
Min låda är ju i och för sig äldre och en annan bilmodell men jag tycker det är otroligt stor skillnad mellan D och S, men det kanske är ännu värre slirande på D i en Diesel ändå?

/Martin
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid