- ons 16 maj 2012, 15:13
#646212
Jag håller ändå inte med riktigt. Visst, varvtalet höjs om man gasar mer, men det är ju en momentomvandlares sätt att göra en hydraulisk omvandling, där högre varvtal in växlas mot högre vridmoment ut. Samtidigt sker förstås en uppvärmning av hydrauloljan, som blir en ren förlust och den då ökade förbrukningen är priset för momentomvandlingen. Ett annat pris är att automatlådan är en mer komplicerad konstruktion, med fler rörliga delar, vilket också innebär ökad förbrukning när det ska snurra runt.
Jag tycker fortfarande att min bil drar iväg rätt duktigt. Måhända är det så att en del av er upplever fenomenet när motorn ligger på nästan konstant varvtal, samtidigt som farten ökar och momentomvandlaren minskar varvtalsskillnaden, och därmed momenthöjningen. Men jag har en gång i tiden kört DAF 66, och tycker inte det här är något att prata om... :)
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.