Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tobbev skrev:
VolvoB20 skrev:Där gäller väl tjänsten men hur lång tid tar det och hur enkelt är det att förklara på vilken alptopp eller i vilken landsby man står med punka.
Det är därför man väljer till RTI :)
??? Skulle man betala 21.000 Skr för att skicka min position från RTI. Både min Navigon som har bättre täckning är RTI i öst och min mobiltelefon kan skicka Lat/long utan att det kostar en krona extra.

Sen hjälper det ju föga för sen ska ju bärgningsbilen hitta till byn i Slovakien eller Alptoppen och det lär ju ta halva dagen.

Nä jag vill bara slänga på reservdäcket och köra vidare på 5 min.
Steff 99 skrev:En del ser bara svårigheter och andra ser möjligheter...även om man sitter på samma alptopp :wink:
Ok, förklara möjligheten i detta för mig.

Jag fick punktering på 110 väg (2+1 väg med vajerräcken), bromsade direkt ned och stannade med däcket blev totalförstört (kompressor elller läcksprej var lönlösa).

Slängde snabbt på reserven och kunda köra vidare.

Hur agerar man med en S60/V60 när inget reservdäck finns?

-Ringer Assistans och väntar några timmar till någon kommer och hjälper, under tiden blir man lynchad för att man blockerar vägen.

-Väntar till lynchmobben är stor nog att välta bilen över räcket och ned på taket i diket.

-Eller Kör man några km utan däck till alufälgen är helslut och underredet skrapar i marken och det finns en p-ficka eller vajerräcket upphör?

Eller har S60/V60 run-flat tyres ala BMW ?:-/
Det här mer reservhjulet förstår jag inte hur man kan bli så upprörd över. Jag har kört bil i många år och många mil. Har aldrig fått punktering. Skulle jag få det så skulle jag fylla upp det med luft på burk och sedan åkt och bytt ut det. Inta fan skulle jag börja på med att byta skiten. :shock:

Hälften av dom som kör dessa bilar idag är det nästanpå tveksamt om dom skulle reda ut det. Folk byter ju inte däck själva idag i samma utsträckning som förr.
Steff 99, det var menat som ett skämt:)

Kan inte heller fatta detta med reservhjulspaniken. Jag har kört bil i 19 år, säkert 30000 mil och aldrig fått punktering. Ser kanske en bil om året som står vid vägen med punka.

Edit: Jo jag har fått punka en gång. Körde på en skruv på tippen, men eftersom skruven satt kvar så märkte jag det inte på en vecka eftersom luften saaaakta pyste ut.
Sedan ska man inte påstå att man kommer iväg på 5 minuter bara för att man har reservdäck heller. Först ska du gräva ur hela din semesterpackning och ställa den på vägen för att fiska fram reservdäck och domkraft som ligger under bagagegolvet.

Sedan ska man ställa sig (50% chans) med ryggen mot trafiken för att byta däck. Inget jag gör på en 2+1 väg. Jag är mer rädd om livet än så. När man väl fått på reserven är den i dimension 125/80 och kan köras i 60 km/h. Knappast lämpligt för Europasemester utan åtgärd.
Jag ser det bara som något positivt m.a.p vikt. Vore samma sak att konstant kånka runt på 20kg nödproviant ifall man mot förmodan blir ståendes på en skogsväg mitt i ödemarken utan mobiltäckning :)
Assistansen kommer oftast väldigt snabbt.
Förrförrförra gången jag fick punka var strax norr om Södertälje när det fortfarande var 110 på E4:an där (kanske var det 2005 eller 2004). Det var omöjligt att ens öppna förardörren eftersom trafikflödet var oavbrutet. Jag ringde assistansen som kom efter ca 20 minuter. Mycket bra.
Jag kan tänka mig att man i vissa fall kan komma över gränsen till ytterligare en viktig dl lägre EU-mix om man tar bort reserven (-12 kg?).
RFT-däck innebär högre säkerhet, men sämre komfort och högre kostnader. En inte helt klockren lösning.
PH
Punktering för 4-5 månader sedan, första gången som jag blivit stående på alla år jag haft bil, kört nära 300.000 mil ja, det är rätt antal nollor.
Ringde assistans efter 20 min så var den där och jag lovar det var inte precis mitt i stan.
Jag hade gärna väntat 20 min ytterligare.
Skall jag gå efter min statistik så är sannolikheten att få punktering igen.... Zero

Men som sagt det finns herrar som har både hängslen och livrem o ändå så är de rädda att tappa byxorna.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]