Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag köper mina bilar hos samma säljare och måste säga att jag är nöjd med honom. När det gäller nybilsgaranti kan jag säga att jag är en jobbig kund men om man är jobbig kund är det jätte viktigt att veta vad man vill ha och att veta 100% att det går att fixa. Man sätter sin verkstadstekniker i en shakmatt position.
Användarvisningsbild
av iigloo
sony skrev:Jag köper mina bilar hos samma säljare och måste säga att jag är nöjd med honom. När det gäller nybilsgaranti kan jag säga att jag är en jobbig kund men om man är jobbig kund är det jätte viktigt att veta vad man vill ha och att veta 100% att det går att fixa. Man sätter sin verkstadstekniker i en shakmatt position.
Inför köpet var det frid och fröjd. Väldigt trevliga och tillmötesgående, sen när jag började hitta fel var de inte alls förstående och tillmötesgående.

Eftersom jag bor i en annan stad var villkoret vid köpet att jag kunde vända mig till min lokala Volvohandlare och det var inga problem. Nu vill de inte kännas vid det samtalet och tycker jag ska åka 30mil. Ta ledigt en dag från jobbet alternativ hyra en bil hos dem och naturligtvis stå för alla omkostnader själv då garantin gäller bilreparationer och inte ersättning av omkostnader.

Det lustiga är att de tror att deras garanti "selected" ersätter konsumentköplagen och hela tiden tjatar om det.
Användarvisningsbild
av svergie2
iigloo skrev:
sony skrev:Jag köper mina bilar hos samma säljare och måste säga att jag är nöjd med honom. När det gäller nybilsgaranti kan jag säga att jag är en jobbig kund men om man är jobbig kund är det jätte viktigt att veta vad man vill ha och att veta 100% att det går att fixa. Man sätter sin verkstadstekniker i en shakmatt position.
Inför köpet var det frid och fröjd. Väldigt trevliga och tillmötesgående, sen när jag började hitta fel var de inte alls förstående och tillmötesgående.

Eftersom jag bor i en annan stad var villkoret vid köpet att jag kunde vända mig till min lokala Volvohandlare och det var inga problem. Nu vill de inte kännas vid det samtalet och tycker jag ska åka 30mil. Ta ledigt en dag från jobbet alternativ hyra en bil hos dem och naturligtvis stå för alla omkostnader själv då garantin gäller bilreparationer och inte ersättning av omkostnader.

Det lustiga är att de tror att deras garanti "selected" ersätter konsumentköplagen och hela tiden tjatar om det.
Konsumentköplagen går inte att avtala bort :)
av V60Crosscountry
iigloo skrev: Inför köpet var det frid och fröjd. Väldigt trevliga och tillmötesgående, sen när jag började hitta fel var de inte alls förstående och tillmötesgående.

Jag har exakt samma problem. Väldigt trevliga innan och under köpets gång, men nu när man påpekar att det finns fel så vill de inte alls lyssna.
Blinkers som blinkar för fort? Produktegenskap. Bränd lukt? Produktegenskap. Löst åtsatt list? Produktegenskap.
Fjärrstart fungerar inte? Inte vårat problem.

Lite trött blir man faktiskt. Kanske hjälper att klaga hos Volvo centralt?
Senast redigerad av 1 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
iigloo skrev:
Det gör den givetvis inte. Men om du har "Selected", vilket motsvarar Bilias "Maxi Trygg". Varför säger de att de inte vill hjälpa dig? Eftersom både Maxi Trygg och Selected är Volvias försäkring, kan väl vilken godkänd Volvoverkstad som helst fixa felen. Om du hänvisar till konsumentköplagen, måste du nog åka till säljaren.
Användarvisningsbild
av iigloo
Jag påpekade att de aldrig kommer ifrån konsumentköplagen och sa vad som gällde. Alla fel upp till 6 mån anses ha funnits vid köpet och ska åtgärdas. Efter det är det mitt ansvar att bevisa att felet inte är orsakat av mig utan fel på varan. Det gäller i ytterligare 2,5år. Fick ett gapskratt i örat med orden "vad som gäller står i garantivillkoren på selectgarantin. Allt annat kan du glömma".

Jävligt oseriösa och det var deras försäljningschef som var den trevliga i andra änden.
av Lövet
Då är det dags att du kontaktar konsumentvägledare i kommunen och gör en anmälan till ARN. Bara att få täppa till truten på säljaren är motiv nog. Du har rätt, han har fel.

(Däremot kan du inte reklamera normalt slitage, fel som tydligt har uppstått efter köpet*, eller sådant du borde ha upptäckt vid köp)

* Ett exempel på ett ärende jag har förlorat är när PDC systemet gick sönder efter 3 månader på en bil jag köpte. Det gick inte att hänvisa till konsumentköplagen eftersom felet tydligt uppstått efter köpet. Den trasiga sensorn kan omöjligen ha varit trasig redan vid köpet eftersom PDC då fungerade. Konsumentköplagen är ingen garanti tyvärr.
av titanum
V60Crosscountry skrev:
iigloo skrev:
Jag har exakt samma problem. Väldigt trevliga innan och under köpets gång, men nu när man påpekar att det finns fel så vill de inte alls lyssna.
Blinkers som blinkar för fort? Produktegenskap. Bränd lukt? Produktegenskap. Löst åtsatt list? Produktegenskap.
Fjärrstart fungerar inte? Inte vårat problem.

Lite trött blir man faktiskt. Kanske hjälper att klaga hos Volvo centralt?
Var det också hos BraBil?
Vore intressant med erfarenheter om det överlag tycks vara någon större skillnad mellan de olika större kedjorna t ex Bilia, Upplands Motor och BraBil.
När det gäller reparationer har jag dåliga erfarenheter av brabil i Göteborg som när emissionslampan lyste bytte del efter del utan resultat men lät mig betala för rubbet. Blev dyrt. Gav dem en ny chans nu när det var dags för bilbyte men de låg klart över andra i pris på deras affärsförslag.

igloo, vad var det för fel på din bil som B.B. vägrade fixa?
av V60Crosscountry
titanum skrev:
Var det också hos BraBil?
Vore intressant med erfarenheter om det överlag tycks vara någon större skillnad mellan de olika större kedjorna t ex Bilia, Upplands Motor och BraBil
För min del är det Bilia som strular. Och då gäller detta ändå nybilsgaranti, som ska täcka såna här konstiga fel.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag tänker jag skriver några rader om varför jag är kund hos Upplands motor i Kista. Det man kommer ihåg förändras ju över tid, men ett par utdrag ur minnet. Det är "strul-grejer" men det har alltid ordnat sig, utan inblandning av extern part eller direkta hot om det.

Det första är faktiskt om varför jag inte är kund hos bra bil i upplands Väsby. Jag var där för en 7-8 år och var väl kanske inte den typiska kunden, men jag blev direkt förolämpad som potentiell kund. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad de sa men känslan sitter fortfarande kvar. Så varje gång jag köper en bil (inser att jag har handlat bilar för 1,4 miljoner sedan dess (usch, varför räknade jag på det! :roll: )) så blir jag alltid lite gladare nr det inte är hos bra bil ...

Köpte en ny v70 My10, säljaren bad om ursäkt för det var kalkfläckar på bilen = positivt

Köpte en begagnad c30 och blev lovad vinterdäck. Fick ett par 14" kinesiska utan dubb på plåtfälg ... Efter _mycket_ gnäll fick jag iaf ett par begagnade 15" på orginal alufälg

V70n fick problem med någon emisionssensor så den går in i limp-home-mode (finns otal trådar om det). Fick först betala men efter ett kort snack med verstadschefen (eller vad det var) så fick jag pengarna tillbaka, det gick på den 7åriga emisionsgarantin. Tackar detta forum för det.

Köpte en d6:a My14 och på offerten stod det reklam om att i volvo business lease skulle försäkring ingå i 3 år. Tydligen gällde inte det my14 men det visste ju inte jag. Efter ganska mycket gnäll så fick jag det.

Glaset hade ramlat bort från lampan i bagageutrymmet men min tekniker fixade det utan kostnad.

Min d6:a började bete sig konstigt och ville inte gå på el när diesel väl en gång hade startat (tills man startade om den). De tog in den med kort varsel, körde alla uppdateringar så var den glad igen. Mycket tacksam för denna ...

Har en s60 med serviceavtal men den går inte så långt. Efter service undrade jag vilka mjukvaruuppdateringar som gjorts och han sa att han inte gjort några då servicen bara var halv när den inte gått så långt. Jag ifrågasatte det naturligtvis direkt och undrade vad mjukvaran hade med antalet mil att göra, och då sa han "Det är sant, vi får inte betalt av volvo för det, men vill du att vi fixar det?". Då spelade det ingen roll tyckte jag, jag tar det någon annan gång sa jag och var nöjd över att iaf blivit erbjuden det :-). Jag tänker att jag år tillbaka det någon annan gång när jag verkligen behöver det.

Tja, det summerar nog det hela av det jag kommer ihåg. Tills vidare kommer jag som sagt fortsätta försöka vara kund hos UM, även om det kostar någon krona extra.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]