Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Om man ändå ska späka sig kan man ju lika väl köpa mindre, snålare motorer to start with...

Men var och en blir salig på sin egen tro!
Användarvisningsbild
av crumpets
B20 har ju tidigare nämnt att han behöver så hög dragvikt som bara går. Eventuellt uppfyller inte D3 hans dragbehov, så han vill göra det bästa av situationen som går med D5.
av Qualia
Jag som ska beställa D5 snart av MY11. Men efter man har läst denna tråd börja man ju fundera..
Om nu Polestar kommer med D3 trim. Vilket är mkt med tveksamt.. Väntar nog ett par månader till innan företaget beställer en XC60 till mig :).
Oavsett vilket.. ville ha den som har mest hästar..
Användarvisningsbild
av supersonic
Som Arnold Guvernören en gång sa: Kids play with their 300 hp BMW's, real men drives easy in their Ferraris...

Det var ett himla tjat om hk och varvtal...

Åter till tråden pojkar!
av perhall
Qualia skrev:Jag som ska beställa D5 snart av MY11. Men efter man har läst denna tråd börja man ju fundera..
Om nu Polestar kommer med D3 trim. Vilket är mkt med tveksamt.. Väntar nog ett par månader till innan företaget beställer en XC60 till mig :).
Då ska du inte välja en D3 för den kommer knappast få mer än 200 HP med någon firma... Polestar skulle väl ge den 175-180 gissningsvis. RICA ger bara 177 mot 240 för D5 och även 240 för MY10 2,4D (org 175).
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Nu är det bra länge sedan jag var i närheten av en eco-driving kurs men är det inte så att man ska varva på rätt hårt på låga växlar och snabbt lägga i en hög växel när man nått den fart man ska hålla?
Behövs inga kurser för det, gör man det på en tung Volvo med Diesel 5:orna så blir det riktiga virvlar i tanken.

Ska man lyckas köra med rikigt låga siffor så gäller moderat accelaration samtidig som man matar in nästa växel vid 1500 rpm.

En enda hård gasning med högt varv tar en fruktansvärd massa mil att hämta igen innan man är nere på låga medelsiffor igen.

Jag har provat många gånger :D
Som jag minns det så ska man vid eco-driving inte fega med gasen på låga växlar utan snarare fort komma upp i den speed du tänkt hålla, hoppa över växlar, och lägga i högsta möjliga växel. Kanske funkar inte detta körsätt på D5:orna?

Förövrigt så tycker jag det är tråkigt att fokusera på minimal förbrukning. Varför köpa stora motorn och fisköra ??:-/ Har man köpt en ordentlig motor så vill man ju använda pulvret :D
Det funkar garanterat inte varva D5 om du försöker dig på någon from av ECCO överhuvudtaget, det är döden för förbrukningen.

Nu ska jag inte säga att jag kör ECCO själv, jag gör det bara i bland när jag är på humör och för att prova, Jag brukar lika ofta försöka toppa bilen i 230 km i timman eller fyrhjulssladda längs skogsvägarna när jag är på annat humör.

Stor motor har många fördelar förutom att köra fullgas. Vid grönt tex så accar man ju iväg med 520 Nm på strax över tomgång jämn-snabbt med "mannen med pjäxan i pannrummet" som har en1.6:a i bilen berdvid som tokvarvar och ligger och hoppar på varv-brytet på varenda växel så ventilerna gör märken i huven.

För övrigt är det ju svårt att fullgas acca 99.99% och alltid köra fullt som vissa här verkar lyckas med, det är ju alltid någon bil framför i köerna och då skulle man ju sitta som ett frimärke i bakluckan på dessa för det finns ju sällan plats att köra om inne i stan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
Qualia skrev:Jag som ska beställa D5 snart av MY11. Men efter man har läst denna tråd börja man ju fundera..
Då ska du inte välja en D3 för den kommer knappast få mer än 200 HP med någon firma... Polestar skulle väl ge den 175-180 gissningsvis. RICA ger bara 177 mot 240 för D5 och även 240 för MY10 2,4D (org 175).
PH
D3 FWD är INTE samma som D3 AWD, D3 AWD är samma motor som D5 AWD
av Amli
Det är förvirrande med Volvos beteckningar...

En annan sak jag undrar gällande D3 AWD. Varför finns den till XC70 men inte V70? Borde kunna vara en storsäljare.
av Lövet
Amli skrev:En annan sak jag undrar gällande D3 AWD. Varför finns den till XC70 men inte V70? Borde kunna vara en storsäljare.
För att Volvo verkar tro att AWD är en lyxprodukt som enbart ska erbjudas i toppversioner tillsammans med automatlåda. Att det fyller ett praktiskt behov och dessutom funkar strålande med manuell låda har gått dem förbi.

Att Audi säljer 50% av sina A4 i Quattroutförande verkar man inte dra några slutsatser av...
av Steff 99
Men Audi har begränsat möjligheten att välja automat istället , Audi verkar tro att flertal som vill ha AWD vill köra manuellt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?