Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev: Sportläget behövs ju även för den nedtrimmade D3an i originalutförande eftersom. Där tjänar man ju mest på att varva ur den, med tanke på den plana kurvan..
Håller inte med alls....... Nedtrimmade D3an är ju spärrad vid 120 kW/163 hk av skatteskäl. Den ger 420Nm/163hk redan vid 2750 rpm och över det ökar inte effekten ett dugg eftersom den är spärrad på 120 kW. Det finns alltså absout ingen anleding att varva högre än att du landar på 2750 rpm när du lägger i nästa växel.
Enzo skrev:Man lurar sig också att man kör snålare med hårda gaspådrag på låga varv. Effekten kommer ju inte gratis så att säga.

Men det är ju så vanligt att många missuppfattar det där med vridmoment, vilket man ju ser i den här tråden.
Håller inte med alls ...... Volvos dieselfemmor rusar i förbrukning om man varvar dem, däremot kan man gasa frisk bara man håller ned varvet. jag har experimenterat mycket med detta.

Jag har pressat ned min XC70II D5 AWD 205 till 0.52 l/m över en tank och min förra V70 D5 185 AWD till 0.45 l/m över en hel tank ock då är det A och O att inte varva, gasa kan du dock göra ordentligt så länge du inte går över 2000 rpm.
Enzo skrev:Det som är intressant är hur mycket effekt motorn ger vid vissa varvtal, inget annat. Det handlar inte om att tokvarva, men vad är vitsen att skruva upp motorn om man ändå inte utnyttjar det, då kan man ju lika gärna åka orginal och spara pengar.
Vitsen är att motorn pumpar ut 520 Nm redan vid 2300 rpm, du behöver alltså inte växla ned och varva överhuvudtaget. Du åker uppför det brantaste backarn på 6:an. Effekt är inte allt.
Användarvisningsbild
av supersonic
Finss ingen anledning till att INTE utnyttja motorn fina lågvarvseffekt. Bra acceleration till minsta möjliga bränslekostnad. Det kan finnas en anledning till att utvecklingen går mot det hållet med lågvarvseffekt och smarta lådor. Tyvärr är det vissa i den här tråden som inte verkar ha en praktisk reell kunskap för detta.
av Arese
Nu är det bra länge sedan jag var i närheten av en eco-driving kurs men är det inte så att man ska varva på rätt hårt på låga växlar och snabbt lägga i en hög växel när man nått den fart man ska hålla?

För bäst acceleration är gäller det att ligga så nära maxeffekt som möjligt, så är det bara!
Användarvisningsbild
av supersonic
Arese skrev:Nu är det bra länge sedan jag var i närheten av en eco-driving kurs men är det inte så att man ska varva på rätt hårt på låga växlar och snabbt lägga i en hög växel när man nått den fart man ska hålla?

För bäst acceleration är gäller det att ligga så nära maxeffekt som möjligt, så är det bara!
Men snälla rara Arese, jag har aldrig skrivit något annat än varv nära maxeffekt ger största accelerationen. Det jag skrev till Bohn74 på sidan 3 var om mina upplevelser med D3 (eller 2.4D AWD 163) där pratade vi inte om maxacc utan om D3 maskinen där den är trevlig på låga varv och tråkiga egenskaper på höga.

Ge er nu och åter till tråden, vi har redan rett ut fysikens formler om maxacc i massor utav trådar och vridmomentets inverkan. :arrow:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Nu är det bra länge sedan jag var i närheten av en eco-driving kurs men är det inte så att man ska varva på rätt hårt på låga växlar och snabbt lägga i en hög växel när man nått den fart man ska hålla?
Behövs inga kurser för det, gör man det på en tung Volvo med Diesel 5:orna så blir det riktiga virvlar i tanken.

Ska man lyckas köra med rikigt låga siffor så gäller moderat accelaration samtidig som man matar in nästa växel vid 1500 rpm.

En enda hård gasning med högt varv tar en fruktansvärd massa mil att hämta igen innan man är nere på låga medelsiffor igen.

Jag har provat många gånger :D
Arese skrev:För bäst acceleration är gäller det att ligga så nära maxeffekt som möjligt, så är det bara!
Japp och eftersom D3 uppnår maxeffket vid 2750 rpm och är spärrad där över ger det noll extra acc att varva högre än att du landar på 2750 rpm vid varje växling.

D3 drar av momentet över 2750 rpm för att hålla effekten under 163 hk. Kraften du trycks in i ryggstödet med motsvarar ju direkt momentet på en given växel vilket ger känslan av att man går in i väggen om man försöker varva högre på D3.
av Arese
supersonic skrev:

Men snälla rara Arese, jag har aldrig skrivit något annat än varv nära maxeffekt ger största accelerationen. Det jag skrev till Bohn74 på sidan 3 var om mina upplevelser med D3 (eller 2.4D AWD 163) där pratade vi inte om maxacc utan om D3 maskinen där den är trevlig på låga varv och tråkiga egenskaper på höga.

Ge er nu och åter till tråden, vi har redan rett ut fysikens formler om maxacc i massor utav trådar och vridmomentets inverkan. :arrow:
?

Vad är det jag skriver som du stör dig på? Jag bara påpekar att enligt den eco-drivingteknik jag tagit del av ska man gasa på ordentligt på lägre växlar och lägga i en hög växel tidigt. Inte fisköra på låga växlar. Om andra har andra erfarenheter är ju det intressant att ta del av också, eller hur...?
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
VolvoB20 skrev:
Behövs inga kurser för det, gör man det på en tung Volvo med Diesel 5:orna så blir det riktiga virvlar i tanken.

Ska man lyckas köra med rikigt låga siffor så gäller moderat accelaration samtidig som man matar in nästa växel vid 1500 rpm.

En enda hård gasning med högt varv tar en fruktansvärd massa mil att hämta igen innan man är nere på låga medelsiffor igen.

Jag har provat många gånger :D
Som jag minns det så ska man vid eco-driving inte fega med gasen på låga växlar utan snarare fort komma upp i den speed du tänkt hålla, hoppa över växlar, och lägga i högsta möjliga växel. Kanske funkar inte detta körsätt på D5:orna?

Förövrigt så tycker jag det är tråkigt att fokusera på minimal förbrukning. Varför köpa stora motorn och fisköra ??:-/ Har man köpt en ordentlig motor så vill man ju använda pulvret :D
av Amli
Arese skrev:
Förövrigt så tycker jag det är tråkigt att fokusera på minimal förbrukning. Varför köpa stora motorn och fisköra ??:-/ Har man köpt en ordentlig motor så vill man ju använda pulvret :D
Jag hade inte kunna sagt det bättre själv! :-)-)
av Steff 99
Jag har aldrig fattat att man måste tokköra bra för att man har kraftfull motor.
Jag har alltid köpt bilar med motorer med mer än tillräckligt med hästar, köper man rätt bilar så går det lätt att följa trafikenrytmen med 300-400hk under huven.
De flesta har förhoppningsvis lämnat pubertetstadiet och använder kraften när det behövs.
Så varför kan man inte köra ekonomiskt med en D5:a även om man nu tycker att den tillhör de stora motorerna.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?