- mån 10 jan 2011, 14:19
Jag har pressat ned min XC70II D5 AWD 205 till 0.52 l/m över en tank och min förra V70 D5 185 AWD till 0.45 l/m över en hel tank ock då är det A och O att inte varva, gasa kan du dock göra ordentligt så länge du inte går över 2000 rpm.
Enzo skrev: Sportläget behövs ju även för den nedtrimmade D3an i originalutförande eftersom. Där tjänar man ju mest på att varva ur den, med tanke på den plana kurvan..Håller inte med alls....... Nedtrimmade D3an är ju spärrad vid 120 kW/163 hk av skatteskäl. Den ger 420Nm/163hk redan vid 2750 rpm och över det ökar inte effekten ett dugg eftersom den är spärrad på 120 kW. Det finns alltså absout ingen anleding att varva högre än att du landar på 2750 rpm när du lägger i nästa växel.
Enzo skrev:Man lurar sig också att man kör snålare med hårda gaspådrag på låga varv. Effekten kommer ju inte gratis så att säga.Håller inte med alls ...... Volvos dieselfemmor rusar i förbrukning om man varvar dem, däremot kan man gasa frisk bara man håller ned varvet. jag har experimenterat mycket med detta.
Men det är ju så vanligt att många missuppfattar det där med vridmoment, vilket man ju ser i den här tråden.
Jag har pressat ned min XC70II D5 AWD 205 till 0.52 l/m över en tank och min förra V70 D5 185 AWD till 0.45 l/m över en hel tank ock då är det A och O att inte varva, gasa kan du dock göra ordentligt så länge du inte går över 2000 rpm.
Enzo skrev:Det som är intressant är hur mycket effekt motorn ger vid vissa varvtal, inget annat. Det handlar inte om att tokvarva, men vad är vitsen att skruva upp motorn om man ändå inte utnyttjar det, då kan man ju lika gärna åka orginal och spara pengar.Vitsen är att motorn pumpar ut 520 Nm redan vid 2300 rpm, du behöver alltså inte växla ned och varva överhuvudtaget. Du åker uppför det brantaste backarn på 6:an. Effekt är inte allt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.