- fre 30 mar 2012, 08:52
Det som fortfarande saknas mycket är ett E = Ekonomiläge som jag skulle vilja växlade "hårt" utan så mycket slir och utan att varva motorn som S-läget gör.
Hade det bara funnits så hade automatlådan inte behövt dra upp förbrukningen med 35% i stan (Volvos officiella siffor), den kunde nog gått lika snålt som den manuella då.
apersson850 skrev:Det är olika vad man gillar. Måhända har det med tilltagande ålder att göra, men jag har konstaterat att jag trivs betydligt bättre när jag kör omkring med min XC70 automat i läge D och knappt vet om den har växlat eller om den ska, gentemot att köra i S-läge och känna varje växling, samt lyssna på ett överdrivet varvande så snart jag funderar på att gasa lite grand.Nu har man ju inte mycket val med automaten D = komfortslirande, S = Sporthårda växlingar och varvande.
Det som fortfarande saknas mycket är ett E = Ekonomiläge som jag skulle vilja växlade "hårt" utan så mycket slir och utan att varva motorn som S-läget gör.
Hade det bara funnits så hade automatlådan inte behövt dra upp förbrukningen med 35% i stan (Volvos officiella siffor), den kunde nog gått lika snålt som den manuella då.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.