Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Enzo skrev: Patetiskt blir det inte förrän man sätter på R-design och andra tramsiga attribut på en V70, som att sänka den, 18-tums fälgar och större. I synnerhet inte när man samtidigt tror sig vara unik med R-design. Det är det mest skrattretande. :D
Håller med dig till en viss del. Men det är ju i allra högsta grad en smaksak. Personligen tycker jag att V70 gör sig bäst med R-design paket. Jag kan bara tycka att det blir konstigt när det sitter på t ex en 2,0D.
av perhall
Amli skrev:
Enzo skrev: Patetiskt blir det inte förrän man sätter på R-design och andra tramsiga attribut på en V70, som att sänka den, 18-tums fälgar och större. I synnerhet inte när man samtidigt tror sig vara unik med R-design. Det är det mest skrattretande. :D
Håller med dig till en viss del. Men det är ju i allra högsta grad en smaksak. Personligen tycker jag att V70 gör sig bäst med R-design paket. Jag kan bara tycka att det blir konstigt när det sitter på t ex en 2,0D.
Värre är det på BMW, många 520dAT med M-paket:(
av Enzo
perhall skrev:
Amli skrev:
Värre är det på BMW, många 520dAT med M-paket:(
Det är ju samma grej ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:[Om man får ett "Brottar-vrid" på hela 520 Nm :-O) :-O) :-O) så är väl ett sportläge som varvar motorn hårt ännu mindre viktigt på en diesel tycker jag. Där måste ju ett riktigt ekonmiläge som åker på moment iställer för varv vara guld värt.
Men här tänker du lite fel!

Man vill ju dra till uppemot 4500 varv/min annars utnyttjar man ju inte effekten.
Nä, jag tänker inte fel alls.......

Med 520 Nm behöver man ju inte tokvarva alls. Jag petar oftast i nästa växel redan vid 1500 rpm och då åker man på halvlitern milen.... tokvarva är ju sällan man behöver göra och det är ju det som är så djävla skönt med dieseln.

Hela effekten behövs ytterst sällan tycker jag, knappt ens när man ska om långtradare ....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Men sportläget är väl inte till för ekonomikörning ändå?!

Sportläget är ju till för när man verkligen vill utnyttja prestandan och för att göra det ska man ju varva, även med en diesel.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Men sportläget är väl inte till för ekonomikörning ändå?!

Sportläget är ju till för när man verkligen vill utnyttja prestandan och för att göra det ska man ju varva, även med en diesel.....
Exaktamente, det var det jag menade och skrev, på en diesel med 520 Nm brottarvrid är ju ett ekonomiläge som utnyttjar megavridet superviktigt för mig,då kan man ju köra supersnålt men ändå rätt kvickt utan att behöva varva alls, så åker ju jag 99% av tiden

Om jag någon gång vill tokvarva för att få ut det sista är det ju bara att växla själv med geartronicen. Jag har aldrig saknat sportlägen på Volvos diesel-lådor, därmot har jag verkligen saknar ekonomilägen så mycket att jag t-o-m valt manuell låda istället.
av Amli
Jag tycker nog att de nya lådorna från MY11 är ganska ekonomi inriktade som standard. De växlar upp betydligt tidigare än de äldre versionerna.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:[Om man får ett "Brottar-vrid" på hela 520 Nm :-O) :-O) :-O) så är väl ett sportläge som varvar motorn hårt ännu mindre viktigt på en diesel tycker jag. Där måste ju ett riktigt ekonmiläge som åker på moment iställer för varv vara guld värt.
Men här tänker du lite fel!

Man vill ju dra till uppemot 4500 varv/min annars utnyttjar man ju inte effekten.
Nä, jag tänker inte fel alls.......

Med 520 Nm behöver man ju inte tokvarva alls. Jag petar oftast i nästa växel redan vid 1500 rpm och då åker man på halvlitern milen.... tokvarva är ju sällan man behöver göra och det är ju det som är så djävla skönt med dieseln.

Hela effekten behövs ytterst sällan tycker jag, knappt ens när man ska om långtradare ....
Men snälla du, 520 Nm säger ju ingenting om hur stark motorn känns förrän man ser på vilka varvtal det finns.

Det som är intressant är hur mycket effekt motorn ger vid vissa varvtal, inget annat. Det handlar inte om att tokvarva, men vad är vitsen att skruva upp motorn om man ändå inte utnyttjar det, då kan man ju lika gärna åka orginal och spara pengar.
av Enzo
XC90_Executive skrev:Men sportläget är väl inte till för ekonomikörning ändå?!

Ja, och det var ju det jag menade. Sportläget behövs ju även för den nedtrimmade D3an i originalutförande eftersom. Där tjänar man ju mest på att varva ur den, med tanke på den plana kurvan.

Man lurar sig också att man kör snålare med hårda gaspådrag på låga varv. Effekten kommer ju inte gratis så att säga.

Men det är ju så vanligt att många missuppfattar det där med vridmoment, vilket man ju ser i den här tråden.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]