Sharkbait skrev: Varför skall man förbruka mera etanol än tex diesel/bensin bara för att etanol är förnyelsebar resurs?
Det finns inget egensyfte i detta.
Sharkbait skrev: Det finns en anledning varför etanol inte finns till XC70/60/90 !!
Jag antar att du avser att det åtgår betydligt större volym etanol än t.ex. diesel för att köra likvärdiga bilar samma sträcka. Det är inget konstigt med det. Det är en egenskap som etanol som energibärare har. Det finns en skillnad mellan bensin och diesel också av samma skäl. För att inte tala om elbilar som har en energibärare (batteriet) som väger flera hundra kg och som laddas med en energimängd motsvarande endast några få fjuttiga liter diesel med el vars ursprung är mycket diskutabelt. Då ter sig följande påstående
Sharkbait skrev:Fram med elbilar istället !!
som ytterst inkonsekvent i sammanhanget.
Sharkbait skrev: Vad händer när bensinen tar slut?
Ja, vad händer då? Om det berpr på att oljan tagit slut så finns det ju ingen fossil diesel heller. Etanol däremot kan mycket väl finnas kvar för det. Det finns ingen direkt koppling. Men indirekt finns kopplingen att utan olja kommer hela samhällstrukturen påverkas akut negativt om ingen omställning från oljeberoende är utförd innan oljan tar slut.
Sharkbait skrev:/.../hur länge skall man kunna tanka bensin i en "miljöbil" !?!?!
Mycket relevant fråga. Tekniskt går det att tanka bensin i en etanolbil eftersom en etanolbil inte är speciell på något sätt. Den har en helt vanlig ottomotor. Folk tankar med plånboken. Konstigt vore det annars. Vill man att folk ska tanka ett visst bränsle är det upp till politikerna att göra det lönsamt. Det måste sättas ett marknadsmässigt pris på resurser. Så fungerar marknadsekonomin. Och om betalningsviljan överstiger den rent marknadsmässiga kostnaden finns utrymme för beskattning. Om betalningsviljan understiger den marknadsmässiga kostnaden så måste subventioner tillgripas. Så är det med det mesta i samhället. Den dagen rätt marknadsmässiga pris sätts på miljö så kommer marknadsekonomin fungera och vi får en miljöomställning per automatik eftersom de marknadsekonomiska drivkrafterna är starka.
En lika relevant motfråga: Hur länge ska vi tanka diesel i sk. "miljöbilar"? ??:-/