XC90_Executive skrev:Jag kan erkänna och säga att jag i första hand är ute efter tekniknivån, inte att den är mer miljövänlig!
Jag köper gärna en miljövänlig bil, och miljövänlig för mig är att den är rätt snål.
Tycker det tex är mycket trevlig att kunna tanka upp bilen hemma och dra södeut och inte behöva tanka innan man är i Budapest. Man känner ju sig lite mindre mijöskurk om det går snålt.
Dock tycket jag att siffran 0.19 l/m var totalt mega-störtlöjlig. jag har kört olika hybrider och det som jag märkt och det som är min erfarenhet är följande.
1. I jämn fart på landsväg gör hybrid inte ett skvatt nytta, visst kan du ha en lite svagare motor för att elmotorerna kan assistera vid acc men den vinsten med något mindre förbränningsmotor äts upp av den ökade vikten. Så för att kunna köra bilen på 0.19 så krävs det att man får D5an att gå på 0.19 l/m oavsett om den sitter i en hybrid eller i en vanlig bil (och dit har nog D5an en bra bit kvar :-DD :-DD :-DD )
2. I stan stiger förbrukingen ju i en vanlig bil men med hybriden kan man hålla sig på samma nivå som man har på landsväg (inte lägre). Man återvinner ju tex kraften när man stannar vid ett rödljus och använder den strömmen när man ska iväg igen vid grönt. Så man kan alltså hålla sig på samma låga nivå som på landsvägen (men även här har ju D5an långt kvar till 0.19 l/m)
Min XC70 D5 AWD går enkelt att åka på 0.6 l/m på landsvägen, jag skulle gärna ha en hybridversion som går att åka på 0.6 l/m både på landsväg och i stan, det vore kanon.... men sluta yra om 0.19 det är ju löjligt och bygger på att man laddar upp batterierna och kör så långt det går och startar inte dieseln innan batterierna är tomma. Då kan man ju säga att den drar 0.000000 l/m blandat då om man bara kör en mil tex så batterieran räcker hela vägen.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.