Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cirtap
Perra83 skrev:26000kr för att kunna komma in i bilen!!!? Va säger försäkringsbolaget?
Försäkringsbolaget tar skadan om felet har uppstått pga. kortslutning men inte kabelbrott. Dvs. ett kabelbrott som leder till kortslutning får jag betala. Ett kabelbrott ser dom som en undermålig konstruktion på en så pass ny bil, och ska belastas tillverkaren.

Det är vad dom tycker men steget till att Volvo tycker lika dant är nog gigantiskt.
av Wachtel
De två funktioner som gjorde att jag valde bort Summum och lastpaket var keyless och elbaklucka. Tråkigt när i sig fina funktioner istället orsakar trassel och besvär istället för att underlätta som det var tänkt.
av magono
Cirtap skrev:Såg tråden när jag Googlade på något som liknande "Vad är Volvo egentligen för en skitbil"

Det är lätt att bli irriterad.
Köpte en v60 -11 för några månader sedan som hade 7000 mil på mätaren. Trevlig bil och fungerar som man förväntar sig för utom detta Keyless. Först började vf- dörren krångla men till sist helt slutat att reagerade på att öppna sig, trots ihärdigt handtagsgnuggande. Där efter kopplade hf, hb och nu vb bort sig.

Tog mig då tid att svänga förbi Volvo för att boka tid för en fix. Efter bokning och snack med verkstadskillen insåg jag att tryck på en knapp för att öppna inte är så förbaskat jobbigt i alla fall.

Baserat på ett troligt fel vart priset 26 000:- (13000:-/dörrpar).

Det kan ju inte bero på aggressivt eller vårdslöst öppnande av dörrarna, så man tycker att det borde hålla lite längre. Känns som Volvo kanske skull ta hjälp av killarna som drog sladdarna för Lucas elsystem för att få utrustningen att hålla bättre.

/Cirtap

Hade tidigare en V60 MY11 (uttagen jan. 2012) som efter ca 1år också fick problem med keyless funktionen.
Börjarde med att låsningen på förar dörren funkade dåligt (fick prova några gånger) sen slutatde den
fungera helt.Började använda vänster bakdörr för att låsa/låsa upp istället men blev samma problem med den.
Bilen inlämmnad (garanti), dom bytte antenner och handtag, fungerade bra i drygt en månad sen
blev det samma problem igen.
Ringde teknikern om att det var problem igen, han blev lite fundersam och ville höra sig för innan
jag lämnade in bilen igen, när han återkom så sa han följande:
"Jag gjorde en sökning på din bil och kopplat till ditt VIN nr. finns det en kampanj/åtgärd ang. detta,
det är en kabel som är för kort = kan bli glappkontakt (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken kabel) och bör
bytas vid problem med keyless funktioner".
Bilen inlämmnad igen och efter det har det inte varit några problem.

Nu kanske detta inte är samma fel/problem som du har men kan ju vara värt att kolla med verkstaden...
av Cirtap
magono skrev:
Hade tidigare en V60 MY11 (uttagen jan. 2012) som efter ca 1år också fick problem med keyless funktionen.
Börjarde med att låsningen på förar dörren funkade dåligt (fick prova några gånger) sen slutatde den
fungera helt.Började använda vänster bakdörr för att låsa/låsa upp istället men blev samma problem med den.
Bilen inlämmnad (garanti), dom bytte antenner och handtag, fungerade bra i drygt en månad sen
Ringde teknikern om att det var problem igen, han blev lite fundersam och ville höra sig för innan
"Jag gjorde en sökning på din bil och kopplat till ditt VIN nr. finns det en kampanj/åtgärd ang. detta,
det är en kabel som är för kort = kan bli glappkontakt (jag kommer tyvärr inte ihåg vilken kabel) och bör

Nu kanske detta inte är samma fel/problem som du har men kan ju vara värt att kolla med verkstaden...
Symtomen, som du beskriver den är precis likadan som på min bil. Funktionen dog inte helt plötsligt utan fadade bort och "smittade" dörr efter dörr.
Om man nu får betala kalaset själv så känns kostnaden för en skarvkabel mer humant än byte av kabelstammar och dörrhandtag.

Ska kolla upp de innan jag lämnar in bilen.

Tack för tipset.
av Cirtap
Cirtap skrev:
magono skrev:

Symtomen, som du beskriver den är precis likadan som på min bil. Funktionen dog inte helt plötsligt utan fadade bort och "smittade" dörr efter dörr.
Om man nu får betala kalaset själv så känns kostnaden för en skarvkabel mer humant än byte av kabelstammar och dörrhandtag.

Tack för tipset.
Tänkte bara skicka en sista uppdatering som kanske kan vara av intresse för er som tänkte köpa en beg. v60 -11 med keyless. Bilen har nu varit inne för felsök med följande resultat.

Volvo har lyckat med konststycket att göra kablaget för Keyless för kort vilket gör att det förr eller senare dras sönder av någon outgrundlig anledning. Tydligen har volvoteknikerna slagit sina huvuden ihop lite väl hårt då de tar fram en fix som består av ett likadant kablage som är 5 cm längre. Så långt är väl allt ok men varför dom i samma veva ändrar anslutningskontakten till respektive handtag är en gåta som vi kunder får fundera på. Men för oss som drabbas så medför det att det nya kablaget inte kan kopplas till befintliga handtagen, eftersom det het plötsligt sitter fel kontakter på handtagen. Så 4 nya handtag plus kablage för 23000:- känns inte så intressant.

Goodwill från Volvo? Nix pix.
Men det känns ju bra att veta att det är upp till mig som Volvokunden att mäta sladdarna så att dom inte klippt kablarna för korta. Men det gäller ju bara om jag vill att den utrustning som bilen är beställd med ska fungera.

Tack för den Volvo!
/Cirtap
Användarvisningsbild
av Perra83
Men dra åt skogen vilka klappträn! Den som kom på idén att byta kontakten vill man slå på tills det svarar! :-(O) :-(O)
av alefel
Lite beroende på hur gammal din -11 är (bilen får inte vara äldre än 3 år) så låter ju detta som ett solklart fall att applicera konsumentköplagen på.
Felet är ju ursprungligt (de har ju själv beskrivit kabeln som för kort), så reklamera varan med hänvisning till konsumentköplagen!

:-)-)
av r0yalty
Grängesdanne skrev:
pappapuff skrev:Hade samma fel på min v60my12, fick handtaget på vänster framdörrarna utbytt gratis trots att nybilsgarantin var slut. Verkstan sa att det var ett känt fel och att dom därför gjorde det som goodwill.

Kända fabrikationsfel ska väl annars åtgärdas inom tre år va?
Nybilsgarantin slut på en -12?
Kan ju vara möjligt om bilen är mer än 2 år och du är andra ägaren, annars om du är första ägaren har du 3 års garanti.
I så fall var det inte "goodwill", du hade helt enkelt laglig rätt till hjälpen.
3 års garanti som första ägare? Var har du fått det ifrån? Jag fick nämligen betala för en mjukvaruuppdatering på min V70 som skulle lösa en hängning av systemet, då mina 2 år precis hade passerat.
av Andis
Cirtap skrev:
Cirtap skrev:
magono skrev:

Tack för tipset.
Tänkte bara skicka en sista uppdatering som kanske kan vara av intresse för er som tänkte köpa en beg. v60 -11 med keyless. Bilen har nu varit inne för felsök med följande resultat.

Volvo har lyckat med konststycket att göra kablaget för Keyless för kort vilket gör att det förr eller senare dras sönder av någon outgrundlig anledning. Tydligen har volvoteknikerna slagit sina huvuden ihop lite väl hårt då de tar fram en fix som består av ett likadant kablage som är 5 cm längre. Så långt är väl allt ok men varför dom i samma veva ändrar anslutningskontakten till respektive handtag är en gåta som vi kunder får fundera på. Men för oss som drabbas så medför det att det nya kablaget inte kan kopplas till befintliga handtagen, eftersom det het plötsligt sitter fel kontakter på handtagen. Så 4 nya handtag plus kablage för 23000:- känns inte så intressant.

Goodwill från Volvo? Nix pix.
Men det känns ju bra att veta att det är upp till mig som Volvokunden att mäta sladdarna så att dom inte klippt kablarna för korta. Men det gäller ju bara om jag vill att den utrustning som bilen är beställd med ska fungera.

Tack för den Volvo!
/Cirtap
Hej

Nu blir jag lite nyfiken. Gillar att pyssla och försöka hitta lösningar billigare än 26000kr.
Vilket jag tycker är helt orimligt för ett sånt fel att betala då får klara sig utan eller :-)

Man skulle inte kunna klippa dom befintliga kablarna och dra nya längre kablar själv?
Sen löda ihop dom med det man spar vid kontakterna på gamla kabel stammarna.

Någon som provat.

Med vänlig hälsning,
Andis
av xins
Jag har haft problem med keyless tidigare dvs det fixades på garanti 2013-07-18 och efter det så dröjde det några månader innan jag fick tillbaka problemet. Är det någon som fått detta åtgärdat utan att ni haft garanti och/eller vet ni om detta borde åtgärdas vid eventuella fel på alla volvomodeller med keyless? Godwill eller inte men en bil som knappt är 3 år och har gått 4000mil borde inte samma fel 2 gånger under en så kort tid.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]