- mån 02 jan 2017, 14:26
Så jag tycker att man ganska enkelt kan bedöma om det är vettigt eller inte att köpa en Volvo plugg-in-hybrid. Det är bara att tänka igenom sin körcykel och räkna lite. En sak som jag slutade med efter en vecka, typ, var att släpa med laddkabeln ut på stan. Alldeles för krångligt för mig att hålla på med. Om man gör en del normala ärenden inner den ändå inge ladda särskilt mycket. Och dessutom olika system som jag aldrig lärt mig. Jag laddar hemma och på jobbet och räcker inte det tankar jag disel.
Tycker det är tråkigt att V90 inte kommit med en plugg-in-hybrid. Har ett år kvar på kontraktet och som det ser ut nu lutar det åt Passat laddhybrid. Skulle utan tvekan köpa ta ut en V90 om den fanns med batteri. Och inte var snordyr.
odeheim skrev:Jag har haft min D6 i lite mer än två år nu. Jag för inte bok över förbrukningen men rent allmänt kan man säga att jag under dessa två år klarat mig på 0,18 l/mil. Något lägre när temperaturen är mellan 5 och 20 grader och något högre när det är varmare eller kallare. I höstas slog jag mitt rekord då jag tankade och jag hade klarat mig på 0,13 l/mil. Skulle jag inte ha en och annan resa på 20 mil vore diselförbrukningen nog nere på hälften. De goda siffrorna kommer ju självklart av att jag har en näst intill perfekt körcykel för en plugg-in-hybrid. Men dessutom klarar (min) Volvo att köra långt på batteriet. Jag kommer oftast 45-48 km på en laddning och då snålkör jag inte. Nästan aldrig Pure-läget heller. Rekordet är 52 km(om jag inte såg fel). Några kollegor har andra laddhybrider och de ligger längre från officiell räckvidd på batteriet.FSandstrom skrev:Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.
Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.
Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)
Men
Hej
Är det någon mer som har uppgifter under längre tid vad sin d6 dragit?
För detta ovan blev jag inte impad över.
1935kw/h * 1,40 (ca med alla avgifter) = 2709 / 1412 = 1,92kr
463liter * 13 = 6019 / 1412 = 4,26
4,26 + 1,92 = 6,18kr / mil
Jag var sugen på en sån här men inser att det kanske inte är det bästa köpet om man ha drygt 5 mil till jobbet.
Har man bara ett par mil funkar det säkert kanon.
Så jag tycker att man ganska enkelt kan bedöma om det är vettigt eller inte att köpa en Volvo plugg-in-hybrid. Det är bara att tänka igenom sin körcykel och räkna lite. En sak som jag slutade med efter en vecka, typ, var att släpa med laddkabeln ut på stan. Alldeles för krångligt för mig att hålla på med. Om man gör en del normala ärenden inner den ändå inge ladda särskilt mycket. Och dessutom olika system som jag aldrig lärt mig. Jag laddar hemma och på jobbet och räcker inte det tankar jag disel.
Tycker det är tråkigt att V90 inte kommit med en plugg-in-hybrid. Har ett år kvar på kontraktet och som det ser ut nu lutar det åt Passat laddhybrid. Skulle utan tvekan köpa ta ut en V90 om den fanns med batteri. Och inte var snordyr.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,