Boromir2k skrev:Som sagt så älskar jag bilen, men det skrämmer mig hur snabbt batteriet laddar ur när man kör i hybridläge. Nu har jag bara kört 20 mil, men här hemma i där jag inte kör motorväg eller ens landsväg utan smågator och det suger verkligen ur batteriet. Någon som kört mkt motorväg och kan säga hur bra det laddar vid inbromsningar då?
Man får tänka annorlunda än med en vanlig bil.
På motorväg bromsar man sällan så därför blir det inte mycket laddning där.
Det gäller att fundera på när man ska köra på el respektive diesel.
Eftersom elmotorns fördelar jämfört med dieselmotorn är störst i lägre hastigheter med många inbromsningar så gör jag enligt nedan, vore intressant att höra vad ni tror om detta?
Exempel 1:
Man ska åka 5 mil och kommer sedan att kunna ladda.
För att spara bränsle startar man i läge pure, för att om det finns något parti på sträckan som avverkas i farter över 100 km/h gå över i läge save ca 1 mil och därefter gå över till pure igen.
Exempel 2:
Man ska åka 4 mil och kommer sedan att kunna ladda.
Läge pure används hela sträckan.
Exempel 3:
Man ska åka 20 mil och kommer sedan att kunna ladda.
För att spara bränsle startar man i läge pure, på de 16 mil av sträckan som avverkas med högst fart kör man på läge save övrig sträcka på läge pure.
Tänk också på att bilen drar klart mer el i hybridläget än i pureläget eftersom ac mm. används då. Man får även tänka på att elbakruta, elstolar, elbackpeglar mm. också drar mycket el.