Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:
VolvoB20 skrev:
Hur länge det tål att slippa vore intressant att veta för även Haldexkopplingen måste ju slippa i sitt oljebad då bilen saknar melladiffrentialväxel.
Jag tror inte att man åker omkring och "slippar" kontinuerligt - sen är "slippet" variabelt mellan 50-200 rpm tror jag, alltså olika mycket "slipp" vid olika förhållanden

Är det inte primärt för att skapa en mjuk övergång av "kraften" vid uppväxling som man hittat på "slipping lockup"
Jopp, det är väl en komfort funktion att låta den slira så växlingarna känns mjukare. Och det är ju bara korta stunder det sker.

På låga växlar går inte lockupen i alls och då är det ju convertern som "slippar" istället. Drar du tex ett tungt släp i brant motlut kan du ju överhetta oljan pga att det blir så stora förluster i momentomvandlaren.

I haldexen måste det ju därmot slira konstant eftersom volvo uppger att man aldrig låter haldexkopplingen öpnna helt och hållet utan skickar 10%-20% till bakhjulen konstant.
VolvoB20 skrev:[
På låga växlar går inte lockupen i alls och då är det ju convertern som "slippar" istället. Drar du tex ett tungt släp i brant motlut kan du ju överhetta oljan pga att det blir så stora förluster i momentomvandlaren.
Fast "slipping lockup" ska finnas på växlarna 2,3,4,5 och 6
Jag har en stor båt på min boggietrailer och måste säga att jag imponeras av hur fint XC60 funkar som dragbil. Brukar köra med rätt högt kultryck, ca 100 kg men det verkar som min R-design har någon typ av nivåreglering för den hänger sig bara lite ibak. Bil och släp går hur stadigt som helst i 80-90 km/h.

Det är alltså växellådans dator som byter program till "driving uphill with a trailer" och ger bilen helt andra bra egenskaper, då bör jag väl inte växla manuellt alls antar jag. Känns verkligen som det vore en extra lågväxel när jag ska upp med båten på trailerrampen

Blev förvånad över att den lägger i 6:an på motorvägen och låser fint men så ska det väl funka isåfall.

Det finns ju en knapp som ska tryckas in vid terrängkörning i branta nedförsbackar, växlar den över till detta program då?
Har bara provat att trycka in den utan släp och då märks ingen skillnad alls.
rojo8515 skrev:Jag har en stor båt på min boggietrailer och måste säga att jag imponeras av hur fint XC60 funkar som dragbil. Brukar köra med rätt högt kultryck, ca 100 kg men det verkar som min R-design har någon typ av nivåreglering för den hänger sig bara lite ibak. Bil och släp går hur stadigt som helst i 80-90 km/h.

Det är alltså växellådans dator som byter program till "driving uphill with a trailer" och ger bilen helt andra bra egenskaper, då bör jag väl inte växla manuellt alls antar jag. Känns verkligen som det vore en extra lågväxel när jag ska upp med båten på trailerrampen

Blev förvånad över att den lägger i 6:an på motorvägen och låser fint men så ska det väl funka isåfall.

Det finns ju en knapp som ska tryckas in vid terrängkörning i branta nedförsbackar, växlar den över till detta program då?
Har bara provat att trycka in den utan släp och då märks ingen skillnad alls.
Hur mycket väger din båt och trailer?
rojo8515 skrev:Det finns ju en knapp som ska tryckas in vid terrängkörning i branta nedförsbackar, växlar den över till detta program då?
Knappen för HDC kopplar in bromsningen i nerförsbackar, utan att du behöver bromsa själv. Hill Descent Control heter det på utrikiska.
Men den går bara att koppla in på ettan och backen. Du måste manuellt lägga i läge 1 i automaten, eller R, annars kan du inte slå till HDC.
När du väl har fått igång HDC ska du direkt märka att gaspedalen fungerar annorlunda. Den blir inte lika känslig, utan det blir lättare att finlira med gaspådraget. Du får trampa längre ner för att få samma reaktion, helt enkelt.
Kastar du dig nu ut för ett stup kommer du också att märka att bilen bromsar sig själv, om du släpper båda pedalerna, när hastigheten går över ungefär 10 km/h framåt eller 7 km/h bakåt.
Sen har jag också fått för mig att den lägger i Haldexkopplingen hårt redan från början. Men det har jag inte lyckats få bekräftat. Det verkar i alla fall så.

Men med HDC aktiv existerar inget växlingsprogram, eftersom funktionen alltså bara fungerar i läge 1. Någon uppväxling sker då inte automatiskt, och gör man det manuellt kopplas HDC ur automatiskt.
JimmyK skrev:Hur mycket väger din båt och trailer?
rojo8515 skrev:Nu har jag kört en del med en 2,5 tons vagn efter min XC60
Båten väger cirka 1850 kg och boggietrailern 610 kg. Det är en 2700 trailer och då jag har E-kort så kan jag ju lasta upp till max tillåten dragvikt och köra lagligt. Det gäller förstås att övertyga polisen om att båten bara väger 1400 kg. Tidigare har jag lånat min pappas XC90 från 2004, den växlar inte alls lika fint som XC60:an och känns vingligare med båten efter fast den får dra 2250 kg.

Bild

Man kan undra varför Volvo begränsat dragvikten till 2000 kg på XC60, kanske håller inte grejorna om man kör för hårt med tunga släp. Men det är väl samma drivlina på XC90 så det kanske hänger på chassiet?

Programmet "driving uphill with a trailer" som växellådan tydligen automatiskt ställer sig i verkar göra att den också låser tidigare på lockupen. Det är väl som skrivits tidigare i denna tråd viktigt för att inte oljan ska bli het och med kraften i D5:an är det ju inga problem. Jag imponeras verkligen över Volvos ingenjörer!
rojo8515 skrev: Det gäller förstås att övertyga polisen om att båten bara väger 1400 kg.
Se upp. Det är nya tider nu, jag har sett att polisen har pyttesmå badrumsvågar med i skuffen som går att väga upp till timmerbilar på exakt.

Har de stoppat dig och det blir diskussion behöver de bara ringa sina kollegor så är de där med vågen på 5 min om de inte själva har den med.

Inte som förr då de var tvugna att åka till vågstation. Dessutom får du inte köra vidare med böteslappen

Bild
Bild
VolvoB20 skrev: Se upp. Det är nya tider nu, jag har sett att polisen har pyttesmå badrumsvågar med i skuffen som går att väga upp till timmerbilar på exakt.
:( . Skulle just skriva att "en sådan är ju praktisk att ha själv om man ofta kör på gränsen. Det var innan jag såg att den kostar lika mycket som en halv släpkärra.

http://www.vetek.se/Portabla-bilvagar/g2
Tyvärr upplever jag vissa trafikpoliser som mycket "nitiska" och de vill gärna få skriva ut så många böteslappar som möjligt på stackars Svensson som har några 100 Kg för mycket på kärran. Sen finns det ju bra trafikpoliser också, naturligtvis ska trafikfarliga fordon stoppas men jag har faktiskt blivit bötfälld med helt tom släpkärra på 800 Kg för att jag inte hadde regbeviset med mig. Dragbilen var en pickup som får dra 3 ton och jag har E-kort. Polismannen hävdade att han behövde se regbeviset för att kolla om jag fick dra kärran........

Reglerna för släp är svåra att förstå ibland, jag har en obromsad 750 Kg vagn om jag kör med frugans Volvo 940 får jag köra i 80 km/h om vikten inte överstiger 500 Kg då man med E-kort får räkna lastvikten för ögonblicket. Frugan får endast köra i 40 km/h därför att släpets totalvikt på 750 kg ska räknas om man har B-kort, oavsett hur lite jag har lastat. Efter min XC60 för frugan köra i 80 ända upp till 750 kg last.

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser u[…]