Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Mitt förslag är att Volvo sätter en jättebilintresserad 17-åring på att ta hand om de där sidorna på global basis. Det är lika ofta fel på tyska och schweiziska sidor. Uppgifter blandas ihop, acc, vikter och annat är helt fel. Under väldigt lång tid hade XC70 T6 uppgifter från S80 T6 - kan ju ha varit en och annan som attraherades av acc- och förbrukningsvärden.

När jag var 17 kunde jag alla detaljer och skulle ha kunnat köra det felfritt. Och 99% av forummedlemmarna skulle fixa det nu också men kanske med något mindre entusiasm än en 17-åring./PH
av Lövet
Det känns som ett organisatoriskt problem centralt. Man verkar sakna en test och verifieringsfunktion innan man publicerar dem på webben. Jag är helt säker på att man på vissa avdelningar internt har 100% koll på varenda siffra. Tyvärr verkar det inte som att den avdelningen har någon dialog med de som har hand om webben.
av perhall
andreas_lofgren skrev:Det känns som ett organisatoriskt problem centralt. Man verkar sakna en test och verifieringsfunktion innan man publicerar dem på webben. Jag är helt säker på att man på vissa avdelningar internt har 100% koll på varenda siffra. Tyvärr verkar det inte som att den avdelningen har någon dialog med de som har hand om webben.
Man skulle ju t ex kunna, utan att ens prata med någon, stämma av med den excelfil med data för alla Volvos som cirkulerar bl a här på forumet. Den tror jag är helt felfri eller närmast.../PH
av viktore
Ja Volvo PVs hemsida är ett totalt skämt när det kommer till korrekt data och information. Senaste i raden av faktafel är tjänstevikten för åtminstone alla S60 modeller, T6 AWD + aut väger in på blygsamma 1680kg 8)

Träffar man någongång på en person som presenterar sig som ansvarig för Volvo PVs hemsideavdelning vore det nästan lockande med utdelning av käftsmäll.
Användarvisningsbild
av kalhygge
s6025t skrev:Ja D3 awd är samma motor som D5 men med annan mjukvara o kanske utan sportläget på automatlådan....

Slut på gissningar: min XC70 D3 AWD 2011(163 hk/ 420 nm / 2,4l / 5 cyl - asså samma som D5) har Sportläge!! men det vill jag nog egentligen ta bort..
Detta finns i andra trådar - tydligen MYCKET förvrringar med de nya modellbeteckningarna.

Ska dock byta mjukvara till BSR 245 hk / 520 nm till våren, får se om det bli mer nytta med sportläget då..
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:En spännande fråga i det förvirrade landskapet av Volvos dieselmotorer tycker jag är: Vilket är D4as ursprung? Är den en upptrimmad D3 (2l) eller nedtrimmad D5 (2,4lit)?

Tittar jag på Volvos hemsida verkar den ha mindre cylindervolym än D3? :???:

MOTORBENÄMNING D2 D3 D4
ANTAL CYLINDRAR 4 5 5
CYLINDERVOLYM 1560 cc 1984 cc 1884 cc
CYLINDERDIAMETER 75 mm 81 mm 81 mm
SLAGLÄNGD 88.3 mm 77 mm 77 mm
MAX EFFEKT 84 kW 110 kW 130 kW
HÄSTKRAFTER 115 hp 150 hp 177 hp

Rent matematiskt går det ju inte ihop. Varför är det ALLTID fel på uppgifterna på Volvos hemsida?!

Nu tillhör inte jag den som har all motordata i huvet. så ni får gärna förklara vad det är som inte stämmer!
jag tycker det ser ut att stämma!
av viktore
CarMan skrev:
andreas_lofgren skrev:En spännande fråga i det förvirrade landskapet av Volvos dieselmotorer tycker jag är: Vilket är D4as ursprung? Är den en upptrimmad D3 (2l) eller nedtrimmad D5 (2,4lit)?

MOTORBENÄMNING D2 D3 D4
ANTAL CYLINDRAR 4 5 5

Rent matematiskt går det ju inte ihop. Varför är det ALLTID fel på uppgifterna på Volvos hemsida?!

Nu tillhör inte jag den som har all motordata i huvet. så ni får gärna förklara vad det är som inte stämmer!
En inkompetent webredaktör har släppt fram tryckfelnisse så att 1984 har blivit 1884 cc för D4.
Användarvisningsbild
av CarMan
viktore skrev:
CarMan skrev:

MOTORBENÄMNING D2 D3 D4
ANTAL CYLINDRAR 4 5 5

En inkompetent webredaktör har släppt fram tryckfelnisse så att 1984 har blivit 1884 cc för D4.

ja nu ser jag, såg inte det förut. trode det var nått värre :-)
Är väll inte svårare än att maila o tala omdet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER