Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
perhall skrev: Jag hoppas att Volvo hänger med och gällande förbrukningen har de gjort enorma framsteg!
PH
Verkligen, och det har gått fort! :-)-) Kan dom bara kombinera detta med lite prestanda så ser det lovande ut.
av viktore
V8 med 370hk som drar 0.95 blandad är bra, Mercedez är ännu bättre med sin V8 på 435hk som drar 0.95 i någon modell. Tror dock att det är med "eco" optimering, start/stopp etc.

MEN! Innan man på något sätt klankar på Volvos förbrukning bör man kanske ta en titt på S60 T6 närmaste tyska konkurrenter.. ? Kollar man på 335x, S4 och insignia OPC ligger S60 T6 på inget sätt dåligt till förbrukningsmässigt. Med manuell låda är det inget longshot att man förmodligen varit bättre än konkurrenterna i klassen.
av Amli
viktore skrev: MEN! Innan man på något sätt klankar på Volvos förbrukning bör man kanske ta en titt på S60 T6 närmaste tyska konkurrenter.. ? Kollar man på 335x, S4 och insignia OPC ligger S60 T6 på inget sätt dåligt till förbrukningsmässigt. Med manuell låda är det inget longshot att man förmodligen varit bättre än konkurrenterna i klassen.
Blir dock desto tråkigare när man sedan jämför prestanda med ovan nämnda modeller... Men det är nog som du antyder, automaten lär vara boven i dramat.
av viktore
Amli skrev:
viktore skrev: MEN! Innan man på något sätt klankar på Volvos förbrukning bör man kanske ta en titt på S60 T6 närmaste tyska konkurrenter.. ? Kollar man på 335x, S4 och insignia OPC ligger S60 T6 på inget sätt dåligt till förbrukningsmässigt. Med manuell låda är det inget longshot att man förmodligen varit bättre än konkurrenterna i klassen.
Blir dock desto tråkigare när man sedan jämför prestanda med ovan nämnda modeller... Men det är nog som du antyder, automaten lär vara boven i dramat.
Kollar man på S60R så var 0-100 för manuell angiven till 5.7s, i oberoende tester klockade man den till runt 6s blankt och i ett tidningstest var den jämnsnabb mot Audi S4 kombi med 344hk.
Fram till -06 hade R en 5växlad automat som var momentbegränsad till 350nm och fabriksuppgift 0-100 var då 7.5s, senare kom den 6stegade automatlådan och då kunde man vrida på fullt vridmoment varpå 0-100 sjönk till 6.7s... Länge leve geartronic som sagt :-)-)

Förövrigt fortsätter Volvo bevisa att man är världsbäst på vilseledande information, såg nu på Volvos internationella site att 0-100 för V70 T6 är angivet till 6.4s, och S60 T6 till 6.1s.. Ja man vet inte vad man ska tro.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har lagt upp en mätarfilm från min gamla S80 V8 Executive. Den ska enligt Volvo göra det på 6,5s. Men gjorde det på 6 blankt utan problem. Ska rota fram den igen.....

Trots Volvo "sega" automat + awd + TUNG bil.
Användarvisningsbild
av Appel
På tal om att Volvo tar i i underkant så vet jag att jag "slår" Volvos officiella tid på 7,5 sekunder med min XC60 T6 med lätt 0,5 sekunder. Om jag är lite "stygg" mot automaten i starten så kan jag klämma officiell tid med nästan 1 sekund. Med tanke på bilens vikt, nästan fullutrustad, samt luftmotstånd så kan jag inte vara annat än imponerad! Bränsleförbrukningen ligger dock inom deras officiella angivna förbrukning... tyvärr hittar jag inte siffrorna längre då den inte säljs i Sverige längre :D Obs, det var ironi, jag vet att siffrorna finns att hitta, men jag är inte intresserad...
av viktore
Hur mäter ni era 0-100 tider? Mätartid och stoppur stämmer aldrig så där man man direkt lägga på minst 0.5sek.

Jag har sett tester där V70 T6 klockats till 7.4s, och S80 V8 kring 6.5-6.6s. Utifrån det tror jag det blir svårt att komma under 6.5s med S60 T6.
Men om man vågar tro Volvos globala site där man skriver 6.1s så börjar det likna något.. En bil som inte väger bly(vilket nya S60 inte ska göra), med effektiv transmission och 304hk/440nm ska kunna fixa 0-100 på närmare 5.5s...
Användarvisningsbild
av metal
Jag vet att i våras nångång så hade Volvo en stor reklamsida i METRO med den nya Volvo S60 där det bl.a stod att den nya T6an gjorde 0-100 på (jag kommer inte ihåg exakt men...) 5,5-5,9 sekunder, nåt sånt där. Kan ju visserligen varit ett vanligt tryckfel eller att det var såpass nära inpå själva releasen av bilen att tekniska data inte riktigt var klara än.
Användarvisningsbild
av Appel
Vad gäller mätaren så har i alla fall jag kontrollerat min mätare med 3 olika GPS'er (iPhone, Navigon samt Mio), den inbyggda kan man tyvärr inte få någon hastighet av.

För att sedan mäta tiden så är det enklast att filma accerelationen med kamera så att man sedan kan klocka i lugn och ro, möjligtvis lite amatörmässigt men jag tror att man kommer väldigt nära sanningen.
av Amli
viktore skrev: Förövrigt fortsätter Volvo bevisa att man är världsbäst på vilseledande information, såg nu på Volvos internationella site att 0-100 för V70 T6 är angivet till 6.4s, och S60 T6 till 6.1s.. Ja man vet inte vad man ska tro.
Det är verkligen märkligt att det skiljer. Kollar man t ex D5 AWD så är det samma, 8.1 sek på S60... :???:
Men om den skulle ligga runt 6 sek blankt och under är klart godkänt och känns mer i fas med motorstyrkan.
V60 Cross Country eftertraktade

Skoj, det är ju sn snygg bil med

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]