Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aarflot
Jeg har "testet" city safety, og har allerede spart mye mer enn det kostet meg....har faktisk aldri kræsjet eller bulket, og har fortsatt aldri det...var en bil foran meg som bråbremset helt uten grunn inne i en rundkjøring, og da var min XC60 på bremsen før jeg var det! Genialt system...
Finns ett pressmeddelande från volvo nu. :-)-)

Misslyckad krockdemonstration med S60 5/10/2010

Demonstrationen som gjordes med nya Volvo S60 hade för avsikt att visa hur systemet Collision Warning with Full Auto Brake fungerar. Den förarlösa bilen skickades mot ett parkerat lastbilssläp i 33 km/tim och skulle ha tvärbromsat. Detta prov har genomförts 380 gånger med lyckat resultat. Detta skedde dock inte, denna 381:a gång.
De analyser som genomförts pekar på att det blev ett fel under själva förberedelsearbetet i krocklabbet. Bilens batteri var urladdat och man anslöt en snabbladdare strax innan provet skulle genomföras. Sannolikt ledde detta till att elektroniken som styr CWFAB påverkades och resultatet blev en misslyckad demonstration. Bristen ligger snarare i de förberedelser som gjordes innan demonstrationen än i själva systemet.

Dessutom kom en varningstext upp displayen som meddelade att systemet inte fungerade som det skulle. Detta hade en riktig förare sett men det kunde naturligtvis inte uppfattas av en krockdocka.

Att krockkuddarna inte utlöste berodde på att de var bortkopplade, vilket de normalt är på förseriebilar som används för olika prov för att man vill undvika skador på bilar som endast byggs i några enstaka exemplar.

Volvo Personvagnar är dock fullt övertygat om att systemet i produktionsbilarna kommer att fungera som det ska när bilarna når ut till kunderna, det har också provats av 1000-tals journalister på befintliga bilar som har Collision Warning with Auto Brake.
Grejen är den att om säkerhetssystemen upptäcker att något är fel så avaktiveras systemen. Det är samma med t.ex den avstängningsbara airbagen på passagerarsidan. Upptäcker bilen ett fel så stängs airbagen av, då den kan göra betydligt mer skada än nytta om funktionen inte är 100%.
xoxo skrev:Lite Kafka eller?

Säkerhetssystem som inte fungerar fungerar inte.
Nja, t.ex airbagar som går av när dom inte skall kan ju skapa olyckor, då föredrar jag nog en larmindikation och att systemet inaktiveras om det krånglar.

/Thomas
Okej, nu slänger jag in ett potentiellt scoop :wink:

Här kommer lite påståenden:
City safety fungerar upp till 30 km/h och använder en laserscanner.
När hastigheten överstiger 30 km/h ska Collision Warning with full Auto Brake (CWAB) ta över och bromsa bilen (på vissa ställen på nätet står det 7 km/h men det är bara en vision?).
CWAB använder doppler-radar som bara kan se rörliga föremål.

På själva bilen i krocktestet står det att testet utförs i 35 km/h.
Lastbilssläpet står still.

Resultatet blir att CWAB-radarn inte ser släpet eftersom det inte rör sig och eftersom hastigheten är över 30 så är inte City Safety aktivt.
Kom ihåg var ni läste det först! :wink:

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]