- tor 12 jan 2017, 13:33
Håller med.... bilder-bilder-bilder vill vi ha! :D
Och till TS: Jag har viss förståelse hur du känner, det där med utebliven Eufori på nya bilen.
Min V60 MY 12 som jag köpte ny var på verkstan säkert 15-20 gånger de två åren jag hade den. Dörrar, huv baklucka som satt snett från början, en klamma till bakaxel som hängde löst, visselljud från insugsrör, start/stopp-haveri, klickljud i koppling etcetera etcetera gjorde att det blev en törn i kärleken till bilen... Det mesta fixades, dock två saker som störde mig in i det sista, att bakluckan var trögstängd (=man var tvungen att drämma igen den eller hjälpa till med en hand utanpå luckan... jag vill kunna stänga bara med invändiga handtaget) och klickljudet varje gång man tryckte ner kopplingen (=Ofta ofta ofta).. dessa var s.k. produktegenskaper, dvs inget som var fel... eller "as designed" som vi raljant säger i min bransch. Dessa "egenskaper" (plus såklart historiken med alla fel) gjorde att jag aldrig var helt nöjd... förutom när jag tittade på den så den stod parkerad... SÅ LÄCKER: Svart med mörka rutor, 18" Sleipner, bortplockade emblem (även V O L V O), utbytta dubbla ovala slutrör, Plug-in-hybridens kromlist och spoilerläppar fram.... Ja, den var snygg... MEN som sagt.. inte den där riktiga känslan.
Nu har jag kört Kia några år och knäppljud/klick, gnissel och gnek tillhörde vardagen (men bara ett enda verkstadsbesök utöver Service, en list som ej var ditmonterad rätt, första veckan).. men det var en "billig bil" och toleransen högre..
Med XC60'n nu så hoppas jag innerligt att den sköna känslan jag har hittills kvarstår. Låsknappen invändigt på passagerar dörren funkar inte, ett knäpplud från bromspedalen (tror jag) då adaptiva farthållaren tar ner farten till riktigt låga farter är de "fel jag märkt", men jag har bestämt mig för att ha ett positivt mind-set, verkstan kommer lösa det.... och rattvärmen/stolarna tycker jag bara är bra att de inte är så varma som på provbilar (se den separata tråden för mer info). Det är lätt att bli "överkritisk" och då blir det bara tråkigt, och på riktigt.. hittills så älskar jag verkligen min XC60... och hoppas det består!
XC60 D4 AWD Classic Aut, Ice White Summum Klimatpkt VOC Lastpkt Teknikpkt pro delbart drag progr. servo växlingspaddlar sportpedaler borttag emblem pianosvarta paneler mörkt innertak el-nackskydd Leda 18" vinter textilmattor nätfickor stänkskydd