Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Om fem år kommer nog de flesta fatta att s/s är bra samt det kommer att fungera bra
Dock fungerade det dåligt i BMW 520d MY12 men superbra i T4 MY12, ganska bra i A6 3,0 TDI. Diesel = alltid sämre upplevd funktion eftersom det vibrerar mycket mer.
av PFA
S/S fungerar mycket bra ihop med den nya automaten. Att motorn helt plötsligt startar ibland vid ett rödljus är lite trist, men beror sannolikt på att batteriet behöver laddas om man har många energislukare igång. Men ibland tycker jag den startar lite väl tidigt. Sedan upplever jag inte alls, i alla fall inte vad gäller VEA-dieseln att den vibrerar det minsta. Motorn i sig vibrerar möjligen mer än en motsvarande bensinare, men i så fall är bilen väldigt bra "dämpad" mot vibrationer.
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tallberg
Hej!
Jag har en V60 T5 r-design med automat. (MY12)

Var ute å provkörde den nya med åttastegade lådan och blev ruskigt imponerad!
Mkt piggare motor och rappare låda än min med Powershift. Inga ryck eller slit när man ska iväg på ettans växel bl,a.
Provade att köra dragrace mot en audi a4:a vid rödljuset med startstopp aktiverat. Jag hann först trots det, så s/s funkade ruskigt bra.
Det ända som jag reagerade negativt på mot min T5:a, var ljudet på motorn. Man hör den knappt även när man kör den hårt vid acceleration.
De har maskerat bort ljudet lite väl mkt enligt mitt tycke. Ska märkas när man drar på, mer än att man trycks bak i stolen..
/Talla
av valln
Självklart blir det mindre co2-utsläpp med start och stopp i eu-cykeln, men jag skulle vilja se en miljöanalys över bilens hela livscykel vad gäller slitage och utsläpp.
Samtidigt bör det bli en diskontinuitet/språng i utsläppskurvan vid varje start/stopp som katalysatorn får härbärgera och omvandla.
av Lövet
Senare, det är väl först my15?
av perhall
valln skrev:Självklart blir det mindre co2-utsläpp med start och stopp i eu-cykeln, men jag skulle vilja se en miljöanalys över bilens hela livscykel vad gäller slitage och utsläpp.
Samtidigt bör det bli en diskontinuitet/språng i utsläppskurvan vid varje start/stopp som katalysatorn får härbärgera och omvandla.
Skulle man göra en sån idag skulle nog utfallet vara positivt för bilar som går i stadstrafik men neutralt eller negativt för hela bilparken.
Men på sikt är ju s/s en bra grej och det är klart att det inte fungerar fulländat i början.
Bränsleåtgången för att starta om motorn har sjunkit och blir lägre.
Det kommer gå snabbare att starta motorn.
Komponenterna kommer att hålla.
Skillnaden på förbrukning kommer att öka.
AC:n kommer att behålla kylan bättre (och säkert kommer "klimatkomfortkomponenten" att nedprioriteras en aning för att få större förbruknings-/miljöeffekt).
Det är betydelsefullt för stadsluften om 58 bilar står på tomgång eller om de har s/s aktiverat...

Ni minns väl hur det lät när katalysatorn kom. Nu är det inte många som vill avskaffa den...

PH

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]