Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Om man som Ts kör cirka 100 mil/vecka så är det 5000 mil/år och om man kommer upp i en snitthastighet på 100 km/h så är det 12,5 arbetsveckor/år man sitter i bilen. Är det bara pengar som gäller som vissa tycker, så bör man väl åka kollektivt eller flytta istället. Enligt min uppfattning bör man köpa den bil som man tycker ger bäst komfort och trygghet när man kör så mycket. 90,000:- i skillnad är inte så mycket pengar på de milen. Helt klart är att en ny bil ger högre driftsäkerhet och lägre kostnader de första åren, skillnaden på kapitalkostnad och värdeminskning efter 50,000 mil och 10 år senare blir försumbar. Och troligtvis kommer en bil som inte klarar nyare miljökrav inte ha något större andrahandsvärde i framtiden, VEA motorn är framtiden.
Redan nu förbjuder tyska städer bilar som inte klarar nyare miljökrav, troligtvis blir det likadant här.
av valln
Om man kör 5000 mil per år är värdeminskningen per MIL försumbar, jag skulle aldrig tveka att köpa nytt då!
Kör du 1000 mil per år blir värdeminsning hög per mil om du köper en 8 år eller nyare bil, tyvärr.
av Edling
Men värdeminskningen är inget vi behöver bry oss om för vi kommer ha den bilen 99% säker tills den är i bottnen som den vi har nu :lol:
Användarvisningsbild
av Grodan99
Bryr ni er inget om värdeminskning är det väl egentligen inget att fundera på. Köp en ny bil och satsa på en med snål motor.
av Lövet
Edling skrev:Men värdeminskningen är inget vi behöver bry oss om för vi kommer ha den bilen 99% säker tills den är i bottnen som den vi har nu :lol:
Om du räknar med att ha bilen så länge att den är värdelös kommer du tappa 100.000kr extra på MY14. Det är väl ändå något mer än kaffepengar? Om du inte anser det, kör på den nya. (Du vill ju egentligen...)
av s6025t
100000kr blir det ju inte om man köper en ny bränslesnålare bil som drar mindre är skattefri i 5år sedan billigare i skatt 3års vagnskadegaranti så man behöver bara halvförsäkring i 3år en ny bil har allt nytt o fräscht som däck bromsar t.ex så den utgiften blir ju lägre också
av Tjocken
Edling skrev:Att köpa en ny bil är en förlust oavsett hur man vänder och vrider på det.
Känslan jag har nu är att den "gamla" v60 kommer kännas "gammal" och jag kommer ångra mitt köp mot en 2014 med VEA.
Men som sagt är jag fortfarande kluven. Hittade en fin v60 som jag har siktat in mig lite på ni kan se den här:
http://www.blocket.se/alvsborg/V60_E_D4 ... =23_16&w=3
Jättefin bil! Tror du kommer bli nöjd med vad du än väljer.
Ska bara tilläggas att beställa en helt ny kan du göra med likvärdig utrustning för samma peng. Jag har precis beställt en V60 D4 AWD Be-PRO, ocean race, Voc klimatpaket plus lite mera. Och vinterdäck, fick den för 320' och då fick jag den precis som jag ville. Dock pressade jag säljaren stenhårt för att komma till det priset. Men tänk på saken.
av Mwi
andreas_lofgren skrev:
Edling skrev:Men värdeminskningen är inget vi behöver bry oss om för vi kommer ha den bilen 99% säker tills den är i bottnen som den vi har nu :lol:
Om du räknar med att ha bilen så länge att den är värdelös kommer du tappa 100.000kr extra på MY14. Det är väl ändå något mer än kaffepengar? Om du inte anser det, kör på den nya. (Du vill ju egentligen...)
Blir inte det här ett tankefel? Om Ts köper en ny 2014 bör ju den teoretiskt ha två år längre tid till nollpunkten jämfört med en begagnad 2012 för Ts ??:-/
av Edling
Vad jag har förstått det som så är skillnaden teknikmässigt/motormässigt stor mellan MY14 och MY13 MY12 Osv..
Därför känns det då mer värt att investera i en nyare bil som känns "säkrad" för framtiden.
Så vi har bestämt oss det blir en MY14 eller MY15 vad som nu skiljer dem åt har jag inte förstått och hur fasen fick du här längre upp en sådan billig MY15 ;) ?
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]