swemax skrev:
Klarar man av att vara uppmärksam vid ratten kan man nog flippa spaken på spegeln också och vips så har man sparat in dom pengarna med:-)
Sant, dock hade jag automatisk avbländbar spegel (utan kompass) i min förra V70 så jag är helt enkelt van att inte flippa spegeln uppåt.
Jag saknar den avbländbara spegeln lite faktiskt. Man saknar ju inte en sån grej förrän man kör en bil utan. Och varför har jag inte en automatisk avbländbar spegel i min bil nu (V70 2014? Av den enkla aneldningen att jag köpte en lagerbil och den hade tyvärr inte detta. Så då blir det eftermontage om man vill ha det.
swemax skrev:
DS är väl inte till för att man ska sitta ouppmärksam vid ratten?
Det håller jag med om men man kan invaggas i falsk trygghet med alla "förarstöd" som ingår i Drivers support.
swemax skrev:
Der är det väl till för att ta hand om situationer när vi vanliga dödliga förare har missat något samt att bidra till att kunna köra längre med samma uppmärksamhet alternativt komma fram mer utvilade
Kanske, men det där med att köra längre med bibehållen uppmärksamhet tror jag nog inte riktigt på personligen men andra får naturligtvis tro på det om de vill.
swemax skrev:
Kompass, varför har du ens tittat på det tillvalet?
Kan ju knappast bidra till uppmärksamheten att ha en sådan sittande uppe i backspegelshöjd snarare tvärtom;-)
För att jag hitta bara automatisk avbländbar backspegel med kompass på Volvos tillbehörswebb, det är därför jag tittat på det. De listar inte automatisk avbländbar backspegel där utan kompass (åtminstone inte på V70 2014 som jag har).
Och vem säger att föraren skall titta på kompassen när han/hon kör? Fast man kan ju lika gärna säga att kastar du en blick upp i backspegeln för att kika bakåt är det lika illa som att kasta ett getöga på kompassen i backspegeln, i bägge fallen tar du uppmärksamheten från vägen framåt.
Det jag ville säga med Drivers support är att det kan kanske bli lite för mycket av det goda. När man läser Volvos senare broschyrer (på V70 som är det jag kollat i) så upptas i broschyrerna en ansenlig del av Drivers support lösningarna.
Men hur många köper detta egentligen? Kikar man bland begagnade V70 t ex 2012-2013 (och nya lagerbilar 2014) sitter det väldigt sällan Drivers support i bilarna. Tydligen prioriterar man inte detta vad det verkar även om det säkert är användbara grejer för vissa. Man kan gissa att några saker i Drivers support så småningom letar sig in grundutrustningen eller i Momentum, Summum osv. Sen är det säkert så att i stadsmiljö där det händer mycket mer snabbt i trafiken kan förarstöd som Drivers support säkert göra mer nytta. Men till syvende och sist hänger det på föraren att han/hon är utvilad och är rimligt uppmärksam. Och litar på sig själv. Olika former av förarstöd kan falera och det bör man nog ha i åtanke.
Jag skulle inte säga nej till en bil med Drivers support paket men jag skulle inte köpa till (för ca 15 tkr) det själv när jag köper ny bil. Det är en prioriteringsfråga vad man tycker är viktigt att en bil bör vara utrustad med.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.