Då har jag haft min bil i två veckor nu.
Börjar med specen på bilen då jag hade fått frågan tidigare:
Volvo V60 D4 e S/S Summum
Färg
Electric silver met
Fälg
Aluminiumhjul Rex 17" (osäkert om jag behåller dessa)
Inredning
Svarta Sportläderstolar med mörkt innertak
Paket:
Business Edition PRO II
Digitalt kombiinstrument med 8" TFTskärm
Parkeringshjälp fram och bak
Sensus Navigation
Taklucka i glas
Sensus Connect High Performance 7" färgskärm (som jag valde att uppgradera till Premium Sound)
Klimatpaket VOC Diesel:
Elvärme i ratt, Eluppvärmt baksäte, VOC m fjärrstart, parkvärm
Driver alert:
Aktivt Helljus, Driver Alert Control, Lane Departure Warning, Trafikskyltsinformation, Kollisionsvarning.
Summum
Elstol, keyless, läder......
Extra tillval:
Eluppvärmda spolarmunst
Växel paddlar
Audio PS Sensus Connect 7
Lågt sportchassi
Mörkt tonade rutor 5 st
Aut.avbländ in/ut speglar
Eluttag 12v bak
Fuktsensor
Stötfångarskydd bakre stötfångare
Stänkskydd fram+bak
Lastrumsmatta formgjuten plast
Delbart drag
Det mesta har varit positivt även om det givetvis finns utrymme för förbättringar. Det är frugan som kört bilen den mesta av tiden men även jag har hunnit med ett par turer. Bilen har avverkat ca 90 mil nu.
Gällande motorn:
Jag tillhör inte skaran som tycker att dieselljudet är speciellt upphetsande. Måste säga att Volvo har gjort ett bra jobb här. Visst, ljudet hörs framförallt när bilen är kall och när man kör i låga farter men när man kommer över 70km/h så går den väldigt tyst och fint. Då jag inte kört in bilen ännu har jag inte gasat "ordentligt" ännu. Det lilla jag känt är att det känns som den har gott om kraft. Får återkomma i detta ämne.
Har åkt en lite längre tripp (13 mil varav 10 mil motorväg) och då drog den 6,2 enligt mätaren, med lite högre hastighet, dock inte över 130.
På hemvägen hölls hastighet enligt skyltar 120-80 och då drog den 4,9 istället. M a o så skall man lägga sig på runt 100-110 om man vill åka snålt. Efter det så börjar den dra bränsle. Vi får se hur detta är när bilen är ordentligt inkörd. I stan blir det mest kortare sträckor och då har den legat på runt 0,6. Har inte tankat ännu och kunnat se vad det blir vid pump, men vi har använt bränslevärmaren en del så det kommer också att påverka.
Gällande växellådan:
Något jag upplever som lite skumt är att den drar lite längre på växlarna när motorn är kall. Den växlar vid 2200 till 2400 varv på de låga växlarna. Sedan kan den ligga på 1800 i 70km/h vilket den inte alls gör när bilen är varm. Den växlar även tidigare på de låga växlarna när motorn är var. Upplever växellådan som mer distinkt än den gamla 6-växlade. Tummen upp här.
Annat:
Det är lustigt vad fort man vänjer sig vid vissa saker. När jag skulle köra vår andra bil så blev det motstånd när jag skulle rulla iväg. Då slog det mig att jag var tvungen att manuellt släppa på handbromsen. När jag väl rullade iväg var det inte så kul att frysa om händerna, saknade den eluppvärmda ratten.
Jag valde till aut. avbl. ytterbackspeglar och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det valet. Blir inte alls lika tröttsamt längre med ljus som bländar i backspeglarna.
En annan positiv sak är röststyrningen. Funkar väldigt bra att ange destination för navin eller att ringa upp någon från telefonboken.
Saker som kunde gjorts bättre då?
Tja, saker som redan tagits upp men jag nämner de igen. De "designade" torkarbladen som man inte bara kan lyfta på för att göra rent utan man måste sätta de i "service" läge.
Ingen oljesticka. Visst man kan kolla i displayen men ändå. Jag har en bekant som fick varning för låg oljenivå i ett annat bilmärke, han fyllde på med olja, den varnade igen, han fyllde på igen och sedan gick det åt skogen. Det visade sig att en givare var trasig och att det fanns olja i motorn hela tiden.
Detta blir en fin övergång till en annan givare som kunde varit bättre. När det snöade som bäst och man som mest såg fram emot att starta bränslevärmaren så funkade den som sämst. "Förklimatiseringen avbröts för att din Volvo behöver service" var meddelandet som jag fick. Det tog alltså inte ens två veckor innan jag fick uppsöka verkstad.
Nu väntar jag på att få vattentempgivaren utbytt, de hade mycket att göra på verkstaden så jag får vänta tills nästa vecka. :(
Det jag kan säga är att det tar mycket längre tid för bilen att bli varm nu. Åkte bra länge innan bilen kom upp i normal arbetstemp.
En annan sak som jag upplever som snål, är att inte dörrhandtagen är upplysta som de är i V70. Skall V70 verkligen vara mer "premium" än V60 och tror de att man väljer en V70 p g a det? V70 var aldrig ett alternativ för oss och då känns det lite gnidet att inte ens kunna välja till det som en option.
Helheten känns dock bra, nu längtar jag till torra vägar och lite sol så jag kan öppna takluckan. 8)