Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
StringerBell skrev:
MrSportBee skrev: Har du provkört en D6:a? Elmotorn duger till långt mer än parkerings och kökörning, kör dagligen runt i Stockholm med farter upp till 120 km/tim enbart på el upp till drygt 4 mil, får se om det går lika bra när det nu blir riktigt kallt? Och det viktigaste skälet för mig att välja denna bil, förutom att jag är barnsligt förtjust i tekniken, är att jag därmed bara behövde 1 bil för att åka både till fjällen med fart och fläng och till jobbet med någorlunda gott miljösamvete. Varför 2 bilar? Den enda nackdelen är att batteriet "äter" bagageutrymme, men vi är bara 2 som åker i bilen och då är det inga större problem.
Det finns ju undersökningar på att en förkrossande stor andel (95%?) av alla resor ligger långt under räckvidden för ren eldrift. Jag kan tycka att det är slöseri på den fina D5 motorn att den blir använd så lite vid vanlig körning. Men marknaden ser ut som den gör, för tillfället: man måste baka ihop miljötänket med prestanda för att köparen ska känna att hen för valuta för pengarna.
Jag kan bara tala för egen räkning och hade precis lika gärna köpt en d2:a/T4:a till elmotorn. Håller helt med MrSportBee att anledningen är att det inte fungerar med 95% (i mitt fall är det säkert 99% av antalet, 75% av milen), de där sista procenten är för jobbiga/skapar en osäkerhetsfaktor som jag inte vill ha.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

- Hur många laddningar och hur många år beräknas batteriet klara i V60 Hybrid?

- Lite konstigt att Volvo inte satte i D2 dieselmotorn från början, då hade det blivit så snålt det kunde bli med Volvos motorer de har idag? (Eller hade den blivit helt ointressant för de tilltänkta köparna då?)

- Sverige på vintern - går det överhuvudtaget att köra på eldriften i V60 Hybrid då, låt säga 10-15-20 minus?
Laddbara batterier oavsett typ brukar sagga en del när det blir kallt, i alla fall sjunker användbar kapacitet på de flesta en del när det blr kallare.

- Tror ni nån kommer att köpa en beg V60 Hybrid om x antal år när batteriet gjort sitt? Vad kan nytt batteri tänkas gå på?

- Leker lite med tanken, inte för att jag skall köpa en V60 Hybrid då jag är på väg köpa en nyare Volvo V70, vore intressant att veta ifall en sån här V60 Hybrid skulle i teorin löna sig i mitt fall:
* Arbetspendlar 12 mil per dag.
* Om man skulle behålla bilen i 10 år och ca 40000 mil, strunta helt i vad bilen är värd efter 10 år.
* Inkl bränsle/el, skatt, försäkring, service och sedvanliga slitagereparationer, You name it.

Ens en rimlig chans att den skulle bli billigare i slutänden än en nästan ny V70 DRIVe el ny D2 (Momentum)?

Då jag har 6 mil till jobbet skulle man _nästan_ nå jobbet på eldrift, vilket kunde bli billigt i längden (även om V60 Hybrid bara klarar 5 mil på en laddning i bästa fall). Jag förstår att folk inte köper en V60 Hybrid för att i första hand åka billigt/snålt men det kunde ju användas för detta syfte kanske.

Frågar man inte får man inga svar... ursäkta om svaret går att finna här i tråden (har dock ögnat igenom alla sidor).

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Några svar på frågorna i föregående inlägg:

Vinterkörning:

"39 kilometer med bil nattparkerad i varmgarage och körd ut i nollgradigt väder på landsväg snitt 90 km/h cirka"

"minus 5–10 grader körde jag 32 kilometer på 70- och 90-vägar."

Kostnad batteri:

"Det kostar drygt 100.000 kronor att byta batteripaketet."

Källa: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gin-hybrid

"För att tekniken ska fungera är 15 minusgrader den lägsta gränsen, förklarar Volvos Per-Arne Rheinholdsson huvudansvarig för den nya tekniken"

"Volvo har åtta års garanti på batteriet och förhoppningsvis ska det leva ännu längre."

Källa:
http://gd.se/extra/motor/biltester/1.55 ... -svensson-

/Bo
av swemax
Har nu passerat 510 mil varav de senaste 180 milen med nästan bara motorväg och 90 väg med moms på hastigheten hamnar ackumulerad snittförbrukning 0.48 i datorn
Tankade fullt i Stockholm och kom till Köpenhamn med god marginal
Vid pumpen snittet på den etappen landade på 0.63 då startade jag med fulladdat batteri
Köpenhamn Stockholm som startade med tomt batteri och med ca 15-20kmh över skyltat hela vägen landade på 0.66 vid pump
Klart godkänt tycker jag
Ännu bättre blir det om även PIH uppvisar den vanliga sänkningen av förbrukning som brukar komma runt 1500 mil
Senast redigerad av 1 swemax, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
bem skrev:Hej,

- Leker lite med tanken, inte för att jag skall köpa en V60 Hybrid då jag är på väg köpa en nyare Volvo V70, vore intressant att veta ifall en sån här V60 Hybrid skulle i teorin löna sig i mitt fall:
* Arbetspendlar 12 mil per dag.

Då jag har 6 mil till jobbet skulle man _nästan_ nå jobbet på eldrift, vilket kunde bli billigt i längden (även om V60 Hybrid bara klarar 5 mil på en laddning i bästa fall). Jag förstår att folk inte köper en V60 Hybrid för att i första hand åka billigt/snålt men det kunde ju användas för detta syfte kanske.
/Bo
Enligt säljaren så är det varje dag hela bilens livslängd (vilket definierades som 12 år). Men batterigarantin är rätt kass, typ 60% efter 3 år eller något (trodde jag läste det i manualen men nu hittar jag det inte där).

6 mil (antar att du då kan ladda på jobbet) är lite långt, man får t.ex. inte köra fortare än 80 om räckvidden skall vara i närheten. Men har du 50/70-sträckor och ingen trafik så kanske.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
FSandstrom skrev:
bem skrev:Hej,

/Bo
Enligt säljaren så är det varje dag hela bilens livslängd (vilket definierades som 12 år). Men batterigarantin är rätt kass, typ 60% efter 3 år eller något (trodde jag läste det i manualen men nu hittar jag det inte där).
Hmm, får korrigera migsjälv, korkat att skriva saker när man inte är helt säker. Men det är i alla fall 65% efter 5 år (10000 mil), och 55% efter 8 år (eller 16000 mil), hittade det i garantibeviset nu.... Sen även då en teknisk garanti på 8 år /16000 mil som även beskrevs av någon annan.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi har ju tidigare haft lite diskussioner här angående hur pass "ren" elen är jämfört med diesel/bensin. Läste en väldigt intressant uppställning på en tesla-blogg:
http://tesla.sondell.biz/?page_id=70

En hybridbil Toyota Prius har 89 g CO2 per km. Detta är ju teoretiska siffror och uppnås inte i verkligheten, precis som utsläppen hos en bensinare eller diesel. Vi tar samma info för Tesla, ca 80 kWh på 500 km. Det ger 0.16 kWh per km.

El producerad med kolkraft ger 900 g CO2 per kWh -> 144 g CO2 per kilometer
El producerad med gaskraft ger 400 g CO2 per kWh -> 64 g CO2 per kilometer
Europeisk elmix ger ca 400 g CO2 per kWh -> 64 g CO2 per kilometer
Nordisk elmix ger ca 100 g CO2 per kWh -> 16 g CO2 per kilometer
Svensk elmix ger ca 20-40 g CO2 per kWh -> 3-6 g CO2 per kilometer
Norsk elmix (95 % vattenkraft, 5 % import) ger ca 7 g CO2 pr kWh -> 1 g CO2 / km[/i]

Så även med den europeiska elmixen är det alltså enligt den här uträkningen fördelaktigt att köra på el.

Författaren tar även upp problematiken där viss säger att med ökad elkonsumtion kommer vi behöva mer smutsig el på import. De få timmar under dygnet som vi slår i taket under kalla vintermånaderna ja, men sen man till när folk laddar sina elbilar så är det till största del hemma under natten. Undantag de som laddar på jobbet, men det är fortfarande under många timmar, där de flesta timmarna inte är toppar i elkonsumtion, vare sig i Sverige eller andra länder.

Tyckte det var intressant läsning, och hittar inget direkt som inte verkar stämma, gissar att vissa här kommer göra allt för att hitta något. Men det är bra... all hållbar information ska kunna tåla granskning. ;) Shoot!
av Linqid
Helt klart intressant läsning, tack! :-)-)
Användarvisningsbild
av crumpets
Teslan har ju ungefär dubbla förbrukningen i nordiskt klimat mot uppgiven, men ändå... Det blir bara 2g co2 per kilometer med norsk el :shock: Synd att batterier är så dyrt.
Användarvisningsbild
av joel80
Nää.. Tesla är inte Nissan leaf... Den har i tester i Canada (tror jag det var) tappat mellan 20-50% av sin räckvidd i -36 grader.
Tesla har batterierna betydligt bättre isolerad av vad jag förstått och ska bara tappa kring 10% i vinterkörning, då inte i -36 utan motsvarande sydsvensk vinter.

" Därför minskar Model S räckvidd med endast ca 10% vid sydsvenska minusgrader. Teslaägare i Norge, Kanada, och de norra delstaterna i USA har bekräftat dessa siffror."
http://teslaclubsweden.se/model-s-pa-vintern/

Men siffrorna i texten jag kopierade in ovan jämför ju också utsläppen mot deklarerad förbrukning på våra "vanliga" bilar också. De stämmer ju inte heller. Efter 1,5 år har jag ca 35% högre förbrukning vid pump än deklarerad (119g) på min D3:a, och då kör jag relativt snålt!

Sen beror det på hur den används, precis som med andra elbilar gör man ju av med mycket kapacitet om man inte förvärmt bil/motor och kör värmen på högsta sprut. :)
Däremot ska elbilar inte ha några som helst problem att starta i -36. Så jämför man med en bil som inte startar alls så kommer ju en elbil längre.. haha.. ;)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]

Går det att demontera turbon utan att monter[…]