Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:
De som rullar på "kundtestbanan" ställs på efter att de tjänstegjort färdigt som "åkasvinfortbilar med gasglada kunder" och säljs via normala återförsäljare. Ser man en bil som det är långt tid mellan tillverkning och första påställning med Volvobil som ägare under den tiden kan det tyda på något liknande. Fast frågar du säljaren så har den "stått i receptionen på volvo i göteborg"....
Jag håller inte med om din beskrivning... bilar som rullat 150 mil på sex månader på en demobana med 90km/h som högsta fartgräns är närmare sanningen.

/Thomas
Jag har i och för sig bara kört där en gång och möjligen gick det inte fortare än 90-110km/h eller så men man kan pressa bilen ruskigt hårt runt den banan även i dessa relativt låga hastigheter, speciellt eftersom många av kurvorna är helt feldoserade. Det är inte luftmotståndet som sliter på bilen.

Men det kanske brukar gå lugnare runt den banan än vad det gjorde när jag var där, det vet du säkert mer om än vad jag gör.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:Att köra en bil i 3000 mil är i 99 fall av 100 mycket dumdristigt, oavsett vad biltillverkaren har bestämt för serviceintervall. En bra tumregel är att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1500 mil. Dessa 3000-milaintervall har ofta invaggat folk i en falsk säkerhet och har man följt denna "rekommendation" slaviskt så är risken för motorskador uppenbar. Jag tycker det är bra att dessa fantasiintervall nu börjar försvinna, då det har ställt till mycket problem hos många bilmärken. Många bilar har idag serviceindikator och så länge man kan lita på detta, så är det väl ok. Personligen litar jag inte på dessa indikatorer och har följaktligen alltid bytt just olja/filter 1 ggn/år. Billig och enkel försäkring mot i förtid utslitna motorer.
Serviceintervall är en sak och oljebyte är ett annat. Service lämnar jag in min xc60 på, och även en eventuell s60, men olja mellan servicearna byter jag själv. Då jag kör 3000:mil per år med denna bilen om det blir ett köp spelar det alltså roll för totalkostanden om det är 2000 eller 3000milsintervall, detta oavsett hur ofta jag byter olja.

Xc60'n kör jag 2000mil per år med och den får ett oljebyte mellan varje årsservice.

/Martin
av Gourmand
MartinS skrev:
Gourmand skrev:Att köra en bil i 3000 mil är i 99 fall av 100 mycket dumdristigt, oavsett vad biltillverkaren har bestämt för serviceintervall. En bra tumregel är att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1500 mil. Dessa 3000-milaintervall har ofta invaggat folk i en falsk säkerhet och har man följt denna "rekommendation" slaviskt så är risken för motorskador uppenbar. Jag tycker det är bra att dessa fantasiintervall nu börjar försvinna, då det har ställt till mycket problem hos många bilmärken. Många bilar har idag serviceindikator och så länge man kan lita på detta, så är det väl ok. Personligen litar jag inte på dessa indikatorer och har följaktligen alltid bytt just olja/filter 1 ggn/år. Billig och enkel försäkring mot i förtid utslitna motorer.
Serviceintervall är en sak och oljebyte är ett annat. Service lämnar jag in min xc60 på, och även en eventuell s60, men olja mellan servicearna byter jag själv. Då jag kör 3000:mil per år med denna bilen om det blir ett köp spelar det alltså roll för totalkostanden om det är 2000 eller 3000milsintervall, detta oavsett hur ofta jag byter olja.

Xc60'n kör jag 2000mil per år med och den får ett oljebyte mellan varje årsservice.

/Martin
Service är ett missbrukat begrepp, men det är vid dessa tillfällen bilarna får ny olja och nytt filter. Med normala serviceintervall (1500-2000 mil) är ungefär varannan service egentligen onödig, utöver just byte av olja och filter.
Jag skulle själv aldrig komma på tanken att anlita en verkstad för att byta just olja/filter, det gör jag liksom du själv och det är någonting som egentligen de flesta skulle klara.
För inte så länge sedan betraktades olja/filterbyte som normalt bilunderhåll, liksom den tidigare rundsmörjningen. Många tror att de inte behöver byta olja och filter, eftersom de följer bilens "serviceschema" och lämnar in bilen för just service. Att det blir fel då med motorskador som följd, beror på att många tror att bilen har 3000-milaintervall och så kör man på som vanligt med ständigt återkommande kallstarter och korta körningar och så kommer problemen. Ungefär så här brukar det låta - "Bilen är servad enligt bok och likförbannat har vestakslagren skurit". Skitbil, jag kommer aldrig mer köpa en Volvo"
Följaktligen är det olja och filterbyte som är den viktiga punkten på de flesta s.k. servicar, mkt annat är mest trams och utfyllnad - smörja gångjärnen och gå igenom ett antal kontrollerpunkter (t.ex.) glödlampor) kan man göra utmärkt själv.
av s6025t
Jag tror majoriteten av alla bil ägare servar sina bilar efter vad som är rekommenderat serviceintervall själv åker jag leasingbil o den byts var 3:e år o servas när "dags att boka service" kommer upp i displayen tror inte leasingbolaget betalar för ett extra oljebyte o för mig ska det nog vara mest otur om motorn skär på 3år o skulle den göra det finns full garanti så länge jag har bilen.
Men köper man en ny bil med T6 motor o tänkt behålla den i 10-20år kan det ju vara värt att byta olja själv nu är man ju mest påtvingad en tråkig dieselmotor i leasingbilen som man inte hade köpt privat iaf.
Senast redigerad av 2 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Gourmand skrev:
Blixnabb skrev:
Förlåt en stilla fundering men du verkar skita i allt vad Volvo säger om servicen eller?
Du säger att man inte skall bry sig om partikelfiltret och i nästa inlägg så skall du serva bilen före rekomendationerna från Volvo, bestäm dig för hur du skall ha det.
Det är antingen milen eller 1ggr/år som gäller, vilket av det som kommer först blir det som avgör.
Var och frågade om 12000 mila servicen på en V60 drive MY12 och fick svaret att den går till 24000:- hos den lokale Volvo handlaren, så tydligen vet inte service avdelningen vad som skall göras...
Kan du vara lite tydligare ? "...den går till 24 000:-", skriver du. Vad menas ? Att 12.000-milaservisen kostar 24 000 kronor, eller att "den går till 24.000 kronor" (som du faktsikt skriver) och vad betyder i så fall det ?
Kamremmen beräknas hålla minst 10 år eller 24.000 mil. Partikelfilter byts inte längre vid 12.000 mil fr.om. 2012 års modell. Det fylls ej heller på någon Eolysvätska vid fasta intervall, men görs naturligtvis när så behövs. Volvos tidigare rekommendationer om att byta partikelfiltret vid ett fast intervall (12.000 mil) var onödigt och inte tekniskt motiverat. Det korkade stod inte Volvo för, utan de som anlitade Bilia och likande Volvohangarer och gick på bluffen. Att köra med samma olja och filter i 3000 mil är ävenledes det rätt korkat, men bygger ofta på en vantolkning av billtillverkarens rekommendationer. Sammanfattningsvis kan man säga att en bil ibland behöver tätare underhåll än vad tillverkaren rekommenderar (olja/filter) och ibland dess motsats - det finns ingen anledning att kasta och byta ut komponenter som håller och fungerar bra. Det viktigaste är dock att man tänker själv och ej helt okritiskt sväljer allt som en biltillverkare påstår - motiven är nämligen ofta ekonomiska och saknar teknisk relevans.
Kom jag på en öm punkt eftersom att det var roligare att kommentera språkbruket än vad det kostar.
Om jag hade gjort 12000 mils servicen för 3 veckor sedan så sa service killen att den kostar ca 24000:- på en V60 Drive 2012, men som du säger så har väl service killen totalt fel och du har rätt, men vem av Er skall man då lita på?
Ska man lita på en som jobbar med det dagligen eller på en som tycker att man skall byta olja var 1500e mil oavsett vad Volvo rekomenderar...
Nu är det så att jag kommer aldrig att göra 12000 mila servicen då det är en tjänstebil och troligen byts vid ca 8-10000 mil, men det är rätt intressant för den som köper en V60 drive som begagnad
av Lövet
Gourmand - vilka bilar som säljs idag är det som har 3000 mils intervall men saknar serviceindikator? Jag känner inte till en enda överhuvudtaget. 3000 mil är MAX och inträffar aldrig på någon av av de bilar jag ägt som haft Longlife service. Normalt är 1800-2500 mil till bilen själv indikerar för service.
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:Gourmand - vilka bilar som säljs idag är det som har 3000 mils intervall men saknar serviceindikator? Jag känner inte till en enda överhuvudtaget. 3000 mil är MAX och inträffar aldrig på någon av av de bilar jag ägt som haft Longlife service. Normalt är 1800-2500 mil till bilen själv indikerar för service.
Men, det är ju ungefär det jag säger, med tillägget att många har fått för sig att 3000 mil är ett fast serviceintervall och att man reagerar negativt då en biltillverkare återgår till det rimligare intervallet 2000 mil.
av Gourmand
Om jag hade gjort 12000 mils servicen för 3 veckor sedan så sa service killen att den kostar ca 24000:- på en V60 Drive 2012, men som du säger så har väl service killen totalt fel och du har rätt, men vem av Er skall man då lita på?
Ska man lita på en som jobbar med det dagligen eller på en som tycker att man skall byta olja var 1500e mil oavsett vad Volvo rekomenderar...
Nu är det så att jag kommer aldrig att göra 12000 mila servicen då det är en tjänstebil och troligen byts vid ca 8-10000 mil, men det är rätt intressant för den som köper en V60 drive som begagnad[/quote]
Det var inte min mening att vara språkligt mästrande, men jag begrep faktsikt inte vad du menade i den tidigare invändningen mot vad jag skrivit. Vad gäller den verkstad du pratat med så kan jag inte dra någon annan slutsats än att "servicekillen" som påstod att en 12.000-milasevice till en V60 D2 2012 kostar 24.000 :- var aspackad eller allmänt tokig. För du kan väl inte ha hört fel ?? Skulle en vardagsbil som V60 ha sådana priser på en enkel service, så skulle inte många V60-bilar säljas, inte ens BILIA skulle komma på något så vansinnigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:Vad gäller den verkstad du pratat med så kan jag inte dra någon annan slutsats än att "servicekillen" som påstod att en 12.000-milasevice till en V60 D2 2012 kostar 24.000 :- var aspackad eller allmänt tokig. För du kan väl inte ha hört fel ?? Skulle en vardagsbil som V60 ha sådana priser på en enkel service, så skulle inte många V60-bilar säljas, inte ens BILIA skulle komma på något så vansinnigt.
En bekant ämnade in sin högst ordinära V50 diesel för 12000mil service för några år sedan, 20papp gick det på inkl. Partikelfilter etc. Det är FÅ som köper bil som kollar serviceplanen i förväg.

/Martin
av Lövet
Gourmand skrev:
andreas_lofgren skrev:Gourmand - vilka bilar som säljs idag är det som har 3000 mils intervall men saknar serviceindikator? Jag känner inte till en enda överhuvudtaget. 3000 mil är MAX och inträffar aldrig på någon av av de bilar jag ägt som haft Longlife service. Normalt är 1800-2500 mil till bilen själv indikerar för service.
Men, det är ju ungefär det jag säger, med tillägget att många har fått för sig att 3000 mil är ett fast serviceintervall och att man reagerar negativt då en biltillverkare återgår till det rimligare intervallet 2000 mil.
Det har jag aldrig hört talas om. Tror inte heller på att folk åker med "Dags för Service" i 1000 mil extra bara för att det står max 3000 mil i Serviceboken.
Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

halva.jpg Nu har jag ju förutsatt att det […]

Låter som ett problem jag hade med ABS styrb[…]