Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange157
Har en xc60-12 D5 med Automat ock kör mycket med husvagn som väger två ton och tycker det funkar ok,även nere i backarna i Österrike med fullt spett så går det som en dans men jag tycker att den slirar i vissa lägen precis som det skrivs tidigare i spalten .
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag ser inte slirandet som något fel. Tycker inte om automater som försöker växla som manuella lådor där någon är för snabb med kopplingen. Min blir ju lite åt det hållet om jag väljer sportläget.
Den hydrauliska drivningen vid växelbyte är ju till för att växlingen ska ske mjukt, så man inte behöver slira på de ömtåligare bromsbanden och kopplingarna för det. När det går sakta och ska igång är den till för att höja momentet ut genom lådan, samtidigt som man kan ha växeln helt ilagd i lådan. När jag ställde husvagnen i en sluttning, och därför fick dra upp den på några plankor häromdagen, då var momentomvandlaren precis vad jag ville ha.

Att dra husvagn med Geartronic fungerar utmärkt. Inget hysteriskt växlande för minsta uppförsbacke eller så.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Jag kör en 2009 XC60 D5 aut. och har präcis åkt Sverige runt med en ny Kabe Royal husvagn (1600 kg).

Innan jag åkte tog jag en polestar (400 till 460 Nm), och B/E kort iövrigt.

Lådan är ju programmerat så att den slirar i 1:an och 2:an vid lågt varv, därefter inget slirande alls.

Om du ska dra tung släp tror jag att 205 HK versionen med dubbelturbo är att föredra. Om jag inte hade haft Polestar hade det blevit en del körning på 5:an och 4:an uppförsbacke.

På min färd runt med husvagn upplevde jag en riktig bra kalibrering på farthållaren som stannade kvar i 6:an och lät farten gå lite ner om inte farten kunde hållas. Iblannd växlade jag manuelt innan uppförsbacke när jag visste att 6:an inte kunde dra. Så undviker man att lådan växlar med fuld gaspedal vilket inte känns särskild skönt.

Annars tycker jag att 2009 låderna har diskuterats tillräckligt redan. Jag istämmer kritiken - men jag levar fint med det lite långsamma och komfortable beteendet.

Iövrigt kring Polestar: en sak som stör mig även med husvagn på kroken är att känsligheten på gaspedalen har överdrevits med Polestar mapningen. Dom har väl gjord detta för att bilen ska upplevas piggare - men saken är att det blir för känsligt och att man inte kan kontrollera fart och växlingar i automatlådan som jag kunde tidigare.

VH Esben
av pak7
Tack för många bra synpunkter.
Han var ute och provkörde en 2011 xc60 d5 härom dagen och verkade tycka att den var ok, dock kanske 70 var mer i hans smak.
Har inte hört hur han tänker göra än.
av ansv
Hej, jag är ny på detta forum. Hämtade ut en ny V70 D5 aut i mars 2012, har kört lite mer än 600 mil. Jag är i stort nöjd med med bilen, men orsaken till att jag hittade detta forum är att jag är mycket missnöjd med automatlådan.
Jag har 4 feltyper:
- Allmänt så växlar den inkonsekevent, framförallt från 2:an till 3:an.
- Den "slirar". Typiskt om jag ligger efter en traktor och ska köra om. Då kan den slira kraftigt, med dålig acceleration som följd. Annat typiskt fall är om jag kör på 70-sträcka, kommer till 50-sträcka som sedan följs av 70 igen. När jag då ökar från 50 till 70 slirar den ofta kraftigt på 4:e växeln (tror jag). Bilen känns som en gammal Volvo/Daf remjohan
- Ibland växlar den inte förren vid över 3 000 varv vid svagt gaspådrag, typiskt ut ur en rondell. Tror det är från 2:an till 3:an.
- Några gånger har den ryckt kraftigt (dunkar till) vid nedväxling. Typisk sker detta vid långsam fartsänkning in mot ett trafikljus, kan ske både på högre och lägre växlar.

Har haft bilen inlämnad, de tankade i ny programvara. Jag ska återkomma till dem eftersom det inte hjälpte. Mitt problem är att felen bara händer då och då, vilket gör det svårt att visa felen för Volvo verkstaden.
av Steff 99
Problemet är att som du skriver , detta händer ibland.
Svårigheten för en tekniker är att han kör din bil några km , då skall detta uppenbara sig , som du upplevt någon gång.
Eftersom lådan är adaptiv och anpassar sig efter hur du kör, så kan den växla olika beroende på hur du kört tidigare.
Lådan skall inte slira om du trycker gaspedalen i bottetn vid acceleration, men är du odistinkt ock bara trycker lite så kan den slira, använder du sportläge om du har detta så skall responsen vara mycket direkt.
I övrigt så är det nog mer ditt körsätt som påverkar upplevelsen av hur lådan beter sig
Användarvisningsbild
av Momentum
ansv skrev:Hej, jag är ny på detta forum. Hämtade ut en ny V70 D5 aut i mars 2012, har kört lite mer än 600 mil. Jag är i stort nöjd med med bilen, men orsaken till att jag hittade detta forum är att jag är mycket missnöjd med automatlådan.
Jag har 4 feltyper:
- Den "slirar". Typiskt om jag ligger efter en traktor och ska köra om. Då kan den slira kraftigt, med dålig acceleration som följd. Annat typiskt fall är om jag kör på 70-sträcka, kommer till 50-sträcka som sedan följs av 70 igen. När jag då ökar från 50 till 70 slirar den ofta kraftigt på 4:e växeln (tror jag). Bilen känns som en gammal Volvo/Daf remjohan
- Ibland växlar den inte förren vid över 3 000 varv vid svagt gaspådrag, typiskt ut ur en rondell. Tror det är från 2:an till 3:an.
- Några gånger har den ryckt kraftigt (dunkar till) vid nedväxling. Typisk sker detta vid långsam fartsänkning in mot ett trafikljus, kan ske både på högre och lägre växlar.

Har haft bilen inlämnad, de tankade i ny programvara. Jag ska återkomma till dem eftersom det inte hjälpte. Mitt problem är att felen bara händer då och då, vilket gör det svårt att visa felen för Volvo verkstaden.
Prova med ett annan gaspedalsteknik, bli lite mera hastig i högerfoten (inte mera gas, bara hastigare), påverkar hur lådan växlar
av mange157
ansv skrev:Hej, jag är ny på detta forum. Hämtade ut en ny V70 D5 aut i mars 2012, har kört lite mer än 600 mil. Jag är i stort nöjd med med bilen, men orsaken till att jag hittade detta forum är att jag är mycket missnöjd med automatlådan.
Jag har 4 feltyper:

Detär nästan som min låda funkade och det slutade med att dom byte låda,så stå på dig mot verkstaden till du blir nöjd :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Angående några av dina punkter:

Automatlådor med hydraulisk momentomvandlare ska kunna låta motorvarvtalet gå upp utan att bilen ökar farten. Det är ett sätt för lådan att steglöst växla ner, få upp motorvarvet och därmed få ut mer moment på utgående axel än om motorn skulle kämpat mot en låst momentomvandlare. Det hade kanske krävt ytterligare en "riktig" nedväxling, vilket tar någon tid och skapar ännu mer ryck, om det görs under förhållandevis kraftigt gaspådrag. Detta är alltså en finess med momentomvandlaren (det är just därför den heter så - den omvandlar högre ingående varvtal till högre utgående moment).

När du accelererar ut ur en cirkulationsplats eller liknande ska lådan inte växla. Det är för att undvika ryck i drivlinan, men åtföljande större risk för hjulsläpp och sladd, som den inte växlar i onödan vid kraftig kurvtagning.

Vid enstaka tillfällen växlar min också ner med ett ryck när man är på väg lite sakteliga in mot exempelvis en cirkulationsplats eller ett rödljus. Den olägenheten har min automat också. Däremot tycker jag inte att den växlar inkonsekvent eller väljer märkliga växlar annars. Inte då heller, den bara lägger i en lägre växel med ett ryck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]