Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:D3 är en lurig bil med smalt register/.../
Ja, och motoreffekten avtar kraftigt med ökat varvtal efter det smala registret.

För dem som är intresserade redogör jag varför jag anser att V60 D3 inte klarar 220 km/h utan endast knappt 210 km/h.
Prova gärna själva med att sätta in olika rullmotståndskoefficienter och drivlineförluster i formlerna.

Fall 1: 210 km/h (orange punkt i diagrammet nedan)
Erforderlig motoreffekt vid 210 km/h = 153 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 210 km/h @ 3440 rpm = 145 hk
Bilen klarar strax under 210 km/h
Spoiler »
Fall 2: 220 km/h (röd punkt i diagrammet nedan)
Erforderlig motoreffekt vid 220 km/h = 173 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 220 km/h @ 3600 rpm = 136 hk
Bilen klarar inte 220 km/h
Spoiler »
(Klicka för större bild)
Bild
av Andis
perhall skrev:D3 är en lurig bil med smalt register och långt mellan växlarna! Det kan förklara att med en viss däckkombination och under vissa förhållanden så når man inte angiven toppfart.

Min T4 når lätt 215 (angiven toppfart) på femman men inte på sexan. Och inte på fyran (fast det är en bit kvar till varvspärren).

Kan ju bara konstatera att Tyskland är ett av de länder i världen som har bäst olycksstatistik trots att många tyskar ganska ofta kör 180+...

PH
Kan det vara för att tyskarna kör så bra?

Jag tycker i alla fall att dom kör mycket bra och pålitligt inga omkörningar på insidan eller sixsakande där inte inte ens på nurnbergring kör dom om på insidan. En kompis försökte släpa en tysk i en kurva genom att gå ut så han kunnde köra om på insidan. Nej inte bara irriterande minner och vinkande att kör in till höger så körde han om i till vänster.

Skulle behövas lite av det till trafiken här.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Guru
CD_Sweden skrev:Testade toppfarten på min D3 V60 manuell häromdagen. Den går inte att få över 200 på mätaren på 6an (202 på gps:n.)
Den skall ju göra 220km/h
Någon som vet om toppfarten nås på 6:an eller 5:ans växel?
På 6an borde den varva 3600rpm i 220km/h.
På femman borde den gå över 4000... men motor kroknar ju strax efter 3500 :roll:
D3 MY11 går inte fortare. MY12 är snabbare. Förklaringen som visas så prydligt i diagrammen är orsaken.
Användarvisningsbild
av CD_Sweden
Tack för all info,
Har varit i kontakt med min servicetekniker på Bilia, och han i sin tur med Volvo.
Svaret jag fick var:
Angiven toppfart för denna bilen är 220 km/h.
Det är inte lätt att nå toppfart med denna motorn. Man måste köra fullt på 5'an och sedan ev 6'an.
Motorn tappar moment redan från 2850 rpm och har toppeffekten vid 2900 rpm.
220 verklig fart på 6'an är 3595 rpm enligt official data. På 5'an 4290 rpm.
- Detta är inte något fel vi kan åtgärda.

//Jag kan bara tillägga att den snabbt kommer upp i 210, men efter 7-8 minuter på Autobahn med plattan i mattan går det omöjligt att få upp den i mer än 210 på mätaren, inte ens i en lång nedförsbacke...
Det känns som om den e spärrad för oavsett om det är platt eller nedför så är 210 exakt max på mätaren.
Spelar egentligen inte så stor roll, mer en principsak, volvo borde inte ange 220 km/h som toppfart om den är omöjlig att nå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sumflum = 235/18, det tar ju ned toppfarten en del.
MK1 miljödiesel = lägre effekt (bilen är ju certifierad med Eurodiesel) = lägre toppfart
(Tankade du diesel i tyskland innan högfartsproven ?)
av mattish
perhall skrev:D3 är en lurig bil med smalt register och långt mellan växlarna! Det kan förklara att med en viss däckkombination och under vissa förhållanden så når man inte angiven toppfart.

Min T4 når lätt 215 (angiven toppfart) på femman men inte på sexan. Och inte på fyran (fast det är en bit kvar till varvspärren).

Kan ju bara konstatera att Tyskland är ett av de länder i världen som har bäst olycksstatistik trots att många tyskar ganska ofta kör 180+...

PH
När det gäller motorvägskörning heter det blinkers, det är inte många här i sverige som blinkar när man byter fil..
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:

PH
När det gäller motorvägskörning heter det blinkers, det är inte många här i sverige som blinkar när man byter fil..
Det borde vara standard med ej avaktiverbar LaneDepartureWarning ;)

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev:
mattish skrev:

PH

/Martin
Ta det ett steg längre direkt. Standard med styrväxel som håller emot vid filbyte utan blinkers. Finns ju men kommer inte på vad förkortningen är.
Användarvisningsbild
av MartinS
Guru skrev:
MartinS skrev:
mattish skrev:

/Martin
Ta det ett steg längre direkt. Standard med styrväxel som håller emot vid filbyte utan blinkers. Finns ju men kommer inte på vad förkortningen är.
Japp, kommer ju på nya V40 nu. Jag har dock stängt av LDW vid start på min XC60, jag tröttnade på att den varnade hela tiden. Slår på det vid längre körningar, hemmavid är det mest störande.

/Martin

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.