- mån 30 apr 2012, 11:51
#641587
För dem som är intresserade redogör jag varför jag anser att V60 D3 inte klarar 220 km/h utan endast knappt 210 km/h.
Prova gärna själva med att sätta in olika rullmotståndskoefficienter och drivlineförluster i formlerna.
Fall 1: 210 km/h (orange punkt i diagrammet nedan)
Erforderlig motoreffekt vid 210 km/h = 153 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 210 km/h @ 3440 rpm = 145 hk
Bilen klarar strax under 210 km/h
Erforderlig motoreffekt vid 220 km/h = 173 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 220 km/h @ 3600 rpm = 136 hk
Bilen klarar inte 220 km/h
perhall skrev:D3 är en lurig bil med smalt register/.../Ja, och motoreffekten avtar kraftigt med ökat varvtal efter det smala registret.
För dem som är intresserade redogör jag varför jag anser att V60 D3 inte klarar 220 km/h utan endast knappt 210 km/h.
Prova gärna själva med att sätta in olika rullmotståndskoefficienter och drivlineförluster i formlerna.
Fall 1: 210 km/h (orange punkt i diagrammet nedan)
Erforderlig motoreffekt vid 210 km/h = 153 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 210 km/h @ 3440 rpm = 145 hk
Bilen klarar strax under 210 km/h
Spoiler »
Fall 2: 220 km/h (röd punkt i diagrammet nedan)Erforderlig motoreffekt vid 220 km/h = 173 hk
Tillgänglig motoreffekt vid 220 km/h @ 3600 rpm = 136 hk
Bilen klarar inte 220 km/h
Spoiler »
(Klicka för större bild)
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."