Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#622708
Gourmand skrev:/.../Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Detta gäller verkligen även dieselbilar i allmänhet och elbilar/laddhybrider i synnerhet.
av DrY
#622731
Gourmand skrev:Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
Nu är du helt ute och cyklar
1.Större delen av världen satsar på etanol - det gäller USA, större delen av Sydamerika, stora delar av Afrika och Asien. Endast Europa klamrar sig fast vid dieseln, men kommer att behöva ge upp denna för personbilar när den blir allt dyrare.

2. Senaste statistiken (SCB) visar 87 136 snåldieslar i landet. Snittbilen släppte 2008 ut 174 g/km. Dieselbilarna minskar alltså CO2-utsläppen med (174-119) g x 12 910 km (snittkörsträckan)= 61 870 ton. Etanolbilarna är enligt samma statistik 199 252 st. De har i snitt minskat utsläppen med 36,25 % (Bilindex). Alltså minskar de CO2-utsläppen med (174 x 0,3625) g x 12 910 km = 162 250 ton - 2,6 gånger så mycket.

3. Sverige kör på veteetanol och sockerrörsetanol
Användarvisningsbild
av Camel
#622769
s6025t skrev: Partikelutsläppet är mindre på en DRIVe än en T4F 0,3mg/km mot 0,4 när den går på Etanol o hela 1,2mg/km på Bensin för en T4F så det rimmar ju illa att de är så miljövänliga /.../
Ja, data är intressant. Det finns mycket annat i avgaserna förutom partiklar. Här är en sammanställning för några bilar (diesel, etanol, bensin) bl.a. DRIVEe och T4F. Det blir lite som att välja mellan pest eller kolera. Men helst väljer man ju bilen längst ut till höger i tabellen... :D

(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
#622796
s6025t skrev:Etanol har ju nästan 3gånger så högt utsläpp av kolmonoxid jämfört med diesel/.../
Generellt är det inte så. Om man tar två jämförbara bilar som D5 och 2,5FT så är har D5 högre utsläpp av CO än 2,5FT. NOx är drygt 11 ggr mer på D5 än 2,5FT. Då har D5 ändå lägre NOx än t.ex. DRIVe som släpper ut drygt 13 ggr mer än 2,5FT och drygt 20 ggr mer än T4F. Både D5 och 2,5FT har i princip dubbla motoreffekten mot DRIVe. Utsläpp av THC är högre på 2,5FT än på D5. Så fortsätter det vid jämföresle efter jämförelse. För vissa emissioner betyder det mera om motorn har direktinsprutning (som t.ex. T4F) eller inte (som t.ex. 2,5FT). Som sagt man tvingas välja mellan pest eller kolera. Men koldioxidutsläppen hos etanolbilar är till viss del förnyelsebara, detta gäller inte bensin eller diesel. Flytande fossila bränslen är dessutom en ändlig resurs. Men om CO2 är ett problem eller inte vet inte jag. Om man ska tolka något av politikernas handlingar så har vi inget miljöproblem alls. Det enda problem man försöker lösa är hur man ska upprätthålla statens skatteinkomster från fordonssektorn. Detta gäller oavsett vilket bränsle man kör på. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Camel
#622801
Omek skrev:Hur är det med andrahansvärdet?
Ja, det tål att fundera på mer än en gång:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 52#p620690

Camel skrev:En ska man bör ta med i beräkningen på lång sikt om man jämför bensinbil (eller etanolbil) med dieselbil är att priserna på dieselbilar är "uppblåsta" i Sverige jämfört med motsvarande bil med ottomotor. I många andra länder är det inte så. Det kan vara en tidsfråga när anpassning kommer på svenska marknaden och då påverkas andrahandsvärdena på dieselbilar.
http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... rige-34004
Vi har fingranskat Volvos priser i nio olika länder och på många håll är dieslarna, särskilt miljöversionerna, tiotusentals kronor billigare än bensinbilarna.
av qwerty
#622803
DrY skrev:
Gourmand skrev:Etanollobbyn fortsätter att klamra sig fast vid ett bränsle som resten av världen (Sverige)redan insett som stendött. Om ett antal år kommer sannolikt pumparna börja försvinna från tankställena, då står ni där med era "miljövänliga" brännvinsbilar. Har ni ännu inte förstått att ett bränsles påverkan på miljön näppeligen kan mätas vid bilens avgasutblås mer än högst marginellt ?
Det finns inget europeiskt land som minskat sina utsläpp av den klimatfarliga koldioxiden som Sverige och detta tack vare de nya snåldieslarna. Brännvinsbilarna med sin majsetanol var en återvändsgränd. Var det någon som trodde något annat ?
Nu är du helt ute och cyklar
1.Större delen av världen satsar på etanol - det gäller USA, större delen av Sydamerika, stora delar av Afrika och Asien. Endast Europa klamrar sig fast vid dieseln, men kommer att behöva ge upp denna för personbilar när den blir allt dyrare.

2. Senaste statistiken (SCB) visar 87 136 snåldieslar i landet. Snittbilen släppte 2008 ut 174 g/km. Dieselbilarna minskar alltså CO2-utsläppen med (174-119) g x 12 910 km (snittkörsträckan)= 61 870 ton. Etanolbilarna är enligt samma statistik 199 252 st. De har i snitt minskat utsläppen med 36,25 % (Bilindex). Alltså minskar de CO2-utsläppen med (174 x 0,3625) g x 12 910 km = 162 250 ton - 2,6 gånger så mycket.

3. Sverige kör på veteetanol och sockerrörsetanol
Både du och SCB vrider statistik, så kan jag med.

Ska vi jämföra som du gör får vi jämna ut antalet snittbilar för att vara jämförbart.

199252/87136 = 2,2866 (avrundat till 4 decimaler) * 61870 = 141476 ton. (avrundat till närmaste lägre heltal.)

Etanolen 162250 - 141476 = 20774 ton.

Alltså bara 1/8 renare än en diesel med din statistik vid jämförbart antal snittbilar.

Tittar vi på en specifik bilmodell faller dock siffrona i SCB snittbils jämförelse platt.


Volvo v70 T4F MY12.

Följande siffror gäller etanol. (kör man på bensin blir det värre)
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 169,0 G/KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 134,0 G/KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 230,0 G/KM




Volvo v70 D3 My12.

Gäller naturligtvis enbart diesel.

Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 137,0 g/km.
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 119,0 g/km.
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 169,0 g/km.




Då detta inte verkar stämma med varesig SCB eller etanolförespråkarnas siffror undrar jag, hur får ni det till att etanolen är renare? enbart för att det är vad som kallas förnybart? vad spelar det för roll, den är skitigare per km ändå jämfört diesel, endast besindrivna fordon är värre.
Senast redigerad av 1 qwerty, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#622804
qwerty skrev:/.../ hur får ni det till att etanolen är renare? enbart för att det är vad som kallas förnybart? vad spelar det för roll, den är skitigare per km ändå jämfört diesel, endast besindrivna fordon är värre.
Läst men inte förstått? :mrgreen:
av DrY
#622805
Egentligen behöver man bara bry sig om partiklar PM10 (massa = de grövre partiklarna), partiklar Pn (antal => ultrafina partiklar- mäts fr.o.m.Euro 6) och NOx (indikator på allehanda giftiga utsläpp). Partiklar förklarar 80-90 % av överdödligheten i föroreningsbelastade områden, NOx resten. Övriga mätindikatorer har i dessa koncentrationer egentligen mest betydelse om du tänker stänga in dig i ett garage med motorn på eller om du står i avgaserna och skrapar rutorna (skaffa en billig filt på myrorna så slipper du hela problemet). Det är därför luftkvalitetsdirektivet går in på exakt dessa tre parametrar (även om de valt PM2,5 istället för Pn som indikator på finpartiklarna).
av DrY
#622808
qwerty skrev: Då detta inte verkar stämma med varesig SCB eller etanolförespråkarnas siffror undrar jag, hur får ni det till att etanolen är renare? enbart för att det är vad som kallas förnybart? vad spelar det för roll, den är skitigare per km ändå jämfört diesel, endast besindrivna fordon är värre.
Samma här - du får nog förklara vad du menar med dina siffror.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

@Eliaslundstrom , Värt att kolla, men f&arin[…]

Bra info, håll oss uppdaterade!

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]