Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
moffe skrev:Jag menade att på andra bilar fungerar det väll så att när man kommer i räckvid till bilen då öppnar den låsen.
Så tror jag den fungerar. Är dock inte säker. Kanske det finns två sändaren i nyckeln. En för att låsa upp och en kort räckvid för att just kompletera denna funktion. Nu gissar jag bara...
Du gissar fel. Man måste ta tag lite lätt i något dörrhandtag eller bakluckan, först då låser bilar med keyless upp sig. Vore inte särskilt genomtänkt annars... :wink: Men detta funkar alltså perfekt på vår V60! Har inget problem med det!
Vilka märken har denna lösning att bilen låser sig när man går iväg från den? BMW, AUDI, Mercedes, VW, Skoda, Ford och Volvo har det då inte.!
Som jag sa tidigare så gillar jag Volvos lösning :-)-)
Användarvisningsbild
av meko
pergrein skrev:Vilka märken har denna lösning att bilen låser sig när man går iväg från den? BMW, AUDI, Mercedes, VW, Skoda, Ford och Volvo har det då inte.!
Har ingen aning om vilka som har det förutom Renault! :D Utgår dock från att det finns på flera bilar eftersom det troligen inte är ett märkesspecifikt system. I annat fall så har Renault ett hyggligt försprång här! :D

Kan f.ö. inte förstå hur man kan tycka att det är bättre att behöva peta på bilen än att slippa? Kan du utveckla lite så att man förstår fördelen med tillvägagångsättet? ??:-/

Den enda uppenbara skillnaden som jag ser mellan de båda sätten att låsa bilen (förutom bekvämlighet och praktisk nytta) är ju att man kan glömma att göra det i det ena fallet...
Franska ingenjörer har genom alla tider haft säregna lösningar på icke existerande problem, så varför skulle de inte vara annorlunda här också? Någon gång måste de ju bli annorlunda på ett bättre sätt.

Min förra Volvo slog på larmet av sig själv, om man lämnade den olåst. Fast den låste inte, för man kunde ju ha den gamla traditionella nyckeln kvar i bilen.
Den här skickar en push-notis till telefonen om jag lämnar bilen olåst.
Har svårt att förstå resonemanget med att det är jobbigt att toucha handtaget, hur stänger du bilen? sparkar igen den med foten :shock:
Användarvisningsbild
av meko
Blixnabb skrev:Har svårt att förstå resonemanget med att det är jobbigt att toucha handtaget, hur stänger du bilen? sparkar igen den med foten :shock:
Nej, nu får ni hejda er! :( Jag tror nog mer om er än att behöva höra att ni inte saknar en bra funktion som det inte finns någon enda nackdel med och som dessutom mycket väl skulle kunna vara valbar. Man behöver ju inte tokförsvara något även om man gillar allt annat med sin bil eller "sitt bilmärke"...

Däremot är jag fortfarande nyfiken på det verkliga argumentet till att Volvo har valt pill-låsning på sin keylessfunktion? ?:-/
meko skrev:
pergrein skrev:Vilka märken har denna lösning att bilen låser sig när man går iväg från den? BMW, AUDI, Mercedes, VW, Skoda, Ford och Volvo har det då inte.!
Har ingen aning om vilka som har det förutom Renault! :D Utgår dock från att det finns på flera bilar eftersom det troligen inte är ett märkesspecifikt system. I annat fall så har Renault ett hyggligt försprång här! :D

Kan f.ö. inte förstå hur man kan tycka att det är bättre att behöva peta på bilen än att slippa? Kan du utveckla lite så att man förstår fördelen med tillvägagångsättet? ??:-/

Den enda uppenbara skillnaden som jag ser mellan de båda sätten att låsa bilen (förutom bekvämlighet och praktisk nytta) är ju att man kan glömma att göra det i det ena fallet...
Av den enkla anledningen att jag inte vill låsa bilen varje gång jag går ifrån den.

Hur långt från bilen måste man gå för att den ska låsa sig?
Användarvisningsbild
av meko
pergrein skrev:
meko skrev:

Av den enkla anledningen att jag inte vill låsa bilen varje gång jag går ifrån den.

Hur långt från bilen måste man gå för att den ska låsa sig?
På Renaulten vi hade (en Laguna -08) var det typ mellan 2-4 m. Lite beroende på i vilken riktning man gick. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle jag tro att avståndet är detsamma som vid upplåsning. Alltså hur nära nyckeln måste vara för att bilen skall låsa upp sig när någon tar i ett handtag. Det var nog ungefär samma gräns.

Hanteringen var - som sagt - annars enkel och det blev aldrig något trassel vid handhavandet. Så här kan man sammanfatta det hela:

1. Gick man från bilen med motorn igång och tog med sig nyckeln så hände inget förutom ett textmeddelande om att nyckeln inte var inne i bilen (inget plingande :wink: ) när man kom tillbaka så var allt i sin ordning igen. Men om man körde iväg utan nyckel i bilen då blev det ett herrans liv! Massor av pip och blink! Funkar nog på samma sätt i Volvon (men jag har inte testat med den än :wink: men det kommer nog!).
2. Stängde man av motorn och sedan gick ifrån bilen med nyckeln kvar i bilen så hände - såklart - inget alls.
3. Stängde man av motorn, tog med sig nyckeln och gick från bilen så låste den sig alltså när man kommit ca. 2-4 m från bilen, vilket sannolikt också var precis det man ville. Var det inte det så öppnade den sig ju direkt när man efter att ha ångrat sig tog tag i ett dörrhandtag eller tryckte på bagageluckans öppningknapp. Inget problem alltså. Lämnade man kvar någon inne i bilen så öppnade den sig så fort denne någon tog i nåt av de invändiga handtagen för att gå ut. Inget larm. Inget problem.
4. Om man gick från bilen med motorn avstängd och tog nyckeln med sig och alla t.ex. inte hade hunnit komma ut ur bilen, eller att någon stod kvar och plockade ur bagaget, så var det inget problem heller eftersom bilen då låste sig när sista dörren stängdes (eller bagageluckan). Man behövde alltså inte stå kvar och vänta på låsning, det sköttes automatiskt :wink: .

Skall sägas också att den tutade till lite halvsvagt och kort för att bekräfta låsning (förutom sedvanlig blink med blinkersen). Det var faktiskt väldigt bra! Jag är dock osäker på om tutet var valbart men det var aldrig aktuellt att välja bort för vår del eftersom det är en ganska bra "kvittens" som man liksom minns om man börjar fundera på om bilen låste sig... :roll: (vilket alltså alltid funkade till 100 % under våra 3 år!).

Renault vs. Volvo (och alla andra bilmärken också tydligen enligt vissa inlägg) vinner Keylessmatchen med 1-0!

(Höll på att bli 100-0 igår när jag var och tvättade bilen för första gången, med nyckeln i fickan, och bilen låste sig och låste upp sig så fort jag spolade vatten i närheten av dörrhandtagen. Backspeglarna fladdrade som öronen på en svettig ko. Det var lite pinsamt i tvätthallen tills jag insåg att det hela upphörde när man lät nyckeln vara kvar inne i bilen! :oops: )
Man kan väl säga att lite mer meny val till keyless hade varit bra så man kan skräddarsy det efter behov.

Ett exempel varför jag inte vill ha att det låser när jag lämnar bilen:

På jobbet (Gruvan i Aitik) så lämnar jag bilen olåst för att sedan åka ca:3h innan jag slutar förbi den och slå på kupevärmaren (motorvärmaren
är på hela dagen) och sopa bilen inna jag gör min yttre rondering med jobb bilen. Jag vill inte ha på mig bilnyckel så jag tappar bort den eller
glömmer den i mina arbetskläder. Hade jag haft så den låser varje gång jag lämna den så måste jag ju ta upp nyckel och låsa upp den efter
jag gått ett par meter från bilen.

Jag hade nog också använt lösningen som Renault har bara man kunde stänga av den och ha som Volvos lösning.

Som sagt mer menyval så blir fler nöjda... :D

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av meko
pergrein; He, he! Det var ju minst sagt en något udda rutin du hade på din vardag tillsammans med din Volvo. :D
Men då förstår jag varför du gillar den nuvarande lösningen! :wink:

Men för oss andra 99,99% så skulle nog autolåsning funka bra i de flesta fallen - och som sagt, menyval är ju kanon, då blir alla glada! :D

(Ps. Ingen annan som kunnat lista ut varför Volvo har pet-låsning på sin Keyless..? Det här är ju ett forum där vi skall dryfta sån't här nörderi in absurdum, så kom igen ni som kan allt om Volvo och är vana vid uppläggen, hur tänkte de här egentligen? Pps. Annars har jag inte mycket att anmärka på denna V60 vår första Volvo, vi trivs jättebra med den! En kanonfin bil! :D )

Angående produktionen så har de en au[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, a[…]

Ja, jo, men oftast funkar den, jobbigt när ma[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]