Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Laminerade sidorutor finns till många märken som options, så Volvo är inte ensamma, men det kan vara så att många inte ser fördelen med att kanske lägga 4-6000kr extra bara för att beg. köparen tycker att det är bra att ha. :wink:
Nej men det är självklart för deras eget skull :roll:
Vilken normal människa köper en bil för låt säga 260k men sen vägrar betala 2800 kr extra för att få avsevärt bättre ljudkomfort samt bättre inbrotsskydd etc?
Svesam skrev:
BlackbirdCaD skrev: Och sen förstår jag inte varför Volvo är nästan det enda bilmärket i världen som har dessa fantastiska laminerade sidorutor.
Bara ett exempel men BMW har haft det sedan länge.
I min e39 från 1999 satt det dubbelt laminerat glas dvs laminerat glas, luftspalt, ett till laminerat glas.
Den gick oerhört tyst kan jag säga. Betydligt tystare än V60:n...
Hittar inte laminerade sidorutor i BMWs bilkonfigurator.
Har aldrig sett laminat till något annat märke än till Volvo.

Om ni skriver in "laminerat" i blockets bil sektion så hittar det alla bilar som har laminerade sidorutor (där de skriver det).
Det hittar: Volvo 419 st, Citroen 12, Mercedes 9, Jeep 8, Porsche 6, BMW 5, Peugeot 4, Audi 2, Dodge 1, Land Rover 1
BlackbirdCaD skrev:Är det bara sidofönstren som är laminerade? Dumt isåfall då biltjuven behöver bara krossa bakrutan så kommer han in lätt, samt en massa ljud kommer in därifrån.
Min XC60 har runt om i allafall,inklusive taket :)

/Martin
BlackbirdCaD skrev:Här säger de att det bara är sidorutorna.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... +sidorutor
Fast där pratar man ju om P2 plattformen som ju inte finns längre. Detta forum är ju för S/V/XC60.

/Martin
Intressant test!
e39 är tystare än V60:n hur som helst... tyvärr, vi har just bytt ut familjens e39:a (utan dubbel-rutor) mot en ny S60 (utan lam rutor), tyävrr är S60:n bullrigare. Och det är ändå en tyst bil.

I mitt fall så är dubbdäck 205-60-16 (Hakka) tystare än P Zero 245-40-18, men de senare är ju extremt bullriga... bara ok på helt slät asfalt.

e39:ans dubbelglas är en mycket tyngre och mer "påkostad" (men säkert inte smartare) konstruktion än Volvos (och t ex Peugeots) lam rutor.

visst - bra med lam rutor men kanske man inte ska bli alltför upprörd på dem som inte köper sådana. Det finns ju många andra grejer, t ex PDC fram, hast-beroende servo, HP, handsfree etc., som en begköpare extremt gärna vill ha... men alla som köper ny bil är inte så intresserade.

men jag har förstått att hast.beroende servo är riktigt bra, får bli det o lam rutor nästa gång...

PH
Jag måste nog oponera mig mot att S60 skulle vara en tyst bil? Jag upplever faktiskt det motsatta att den låter ganska mycket invändigt vid normal motorvägskörning. Jag har dock bara körs S/V60 utan laminerade rutor.

/Martin
XC90_Executive skrev:Jag har en V60 T6 R-design med 235/40 18" Hakka R (friktion) och laminerade (och tonade) rutor. Kan absolut inte säga att den är högljud. En kompis som åkte med idag sa "fan va tyst den är!".
Laminerat gör ju underverk, det blir tyst på riktigt. :-)

/Martin

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]