Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
jajon skrev:Hämtade ut en XC60 D3 AWD Summum-12 idag osv......
Intressant läsning!

Vi har snart haft vår XC60 D5 i ett år och 5k mil och har haft tid att lära oss bilen ordentligt nu. Jag kan känna att det var lite av nyhetens behag i början, det var vår första (låtsas)SUV och känslan och intrycket en halv våning upp är ju lite annorlunda. I takt med att milen rullat på har vi dock kommit fram till att min frus tidigare V70II:s (har haft tre st) egentligen passat oss klart bättre. Snabbare, bekvämare (framförallt fjädringskomforten), snålare (med diesel), billigare och rymligare i bagaget. Jag kan faktiskt inte komma på något område där XC60:n är avgjort bättre förutom självklart fyrhjulsdriften då som ju ger fördelar främst på vintern. Stolarna i R-design är också skönare än V70-stolen.

Sen har jag otroligt svårt att förstå att någon kan tycka att en XC60 är "sportig" - vad jämför ni då med ??:-/

Totalt sett är fortfarande vår gamla 2009 V70 FT Summum den Volvo som bäst motsvarar våra behov av en rymlig, komfortabel och överkomlig familjebil. Men den är lika lite "sportig" som en XC60.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Arese skrev: Vi har snart haft vår XC60 D5 i ett år och 5k mil och har haft tid att lära oss bilen ordentligt nu. Jag kan känna att det var lite av nyhetens behag i början, det var vår första (låtsas)SUV och känslan och intrycket en halv våning upp är ju lite annorlunda. I takt med att milen rullat på har vi dock kommit fram till att min frus tidigare V70II:s (har haft tre st) egentligen passat oss klart bättre. Snabbare, bekvämare (framförallt fjädringskomforten), snålare (med diesel), billigare och rymligare i bagaget. Jag kan faktiskt inte komma på något område där XC60:n är avgjort bättre förutom självklart fyrhjulsdriften då som ju ger fördelar främst på vintern. Stolarna i R-design är också skönare än V70-stolen.
Jag tror att du skulle sakna XC60n om du bytte tillbaka till V70II. Utsikten, känslan att sitta högt, bilens utseende och känsla... V70 är trist...

Vad det gäller komforten så bör man ta 4C om man inte gillar den hårdare/styvare fjädringen i R-design men inte vill ta Summum. Jag personligen valde bort r-design av just det skälet - det skulle bli för dyrt med 4C och komfort är viktigt för mig.

XC60 är sportig i jämförelse med min mentala bild om hur den skulle vara ;) Givetvis jämför man med tidigare bilar man ägt (se min signatur) men även utan att jämföra med nåt kan jag säga att XC60 D3 AWD-12 är rolig att köra. Kurviga vägar är roliga och bilen kommunicerar ovanligt mycket med föraren för att vara en Volvo. Jag gillar också sportläget i lådan.

/ Jacob
av Steff 99
Bara att konstatera att "sportighet" bedöms olika, men i min värld kan ALDRIG en högbyggd SUV bli sportig, men för att vara SUV är den kanska kommunikativ på vägen.
av mojja
Allting är ju relativt:) som en familjesläde som ska frakta familj och Ikea kassar så är den relativt sportig:) men det jobbet klarar ju även en rs6a kombi och då faller ju en xc60 platt vad gäller sportighet.

Men även jag kan tycka att xc60 kan vara underhållande men något under till fartmonster eller väghållning är det inte på tal om.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jajon skrev:Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag.
Olika förare tycker olika, körde en ny automatere senast igår och det är just det jag inte gillar. D5an har ju för fasiken brottar-vrid i dieseln, varför ska lådan reagera mycket snabbt och växla ned när man har 420 Nm i bottenvrid. Det är ju ingen lite 1.6 liters bensinare som sittter under huven.

Fan vad gött om det funnits en knapp så man kunde valt växlingsprogram på automaten Sport/Normal/Ecco då hade ju alla varit supernöjda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jajon skrev:Jag tror att du skulle sakna XC60n om du bytte tillbaka till V70II. Utsikten, känslan att sitta högt, bilens utseende och känsla... V70 är trist...
/ Jacob
Efter att kört Suv ett antal 1000 mil nu så har jag upptäckt att det är en sak jag inte riktigt gillar. Att sitta högt och utseendet har ett mycket högt pris i prestanda/förbrukning, XC60/70/90 har ju vikt, aerodynaik och luftmotstånd som Finlandsfärjor. Det går att köra snålt men då får man verkligen mes-fis-köra. Drar man på lite så skenar det heltgalet. Mina tidigare icke-suvar har det ju inte spelat roll om marchat på i 200 blås, förbrukningen har ju bara ökat ytterst marginellt. Jag har samma erfarnehet som andra här tex:
mojja skrev:Hur kör ni igentligen???? xc60 d3 awd bsr optimerad 245 hk/ 520 nm 1.4 l / milen snitt på två tankningar :twisted: :twisted:
XC90_Executive skrev:1,51l/mil på polestartrimmad D5 awd MY10 R-design :mrgreen:
simonhalmstad skrev:Grattis till bilen vår xc60 d3 awd aut seashell beige drar 0,85 liter milen :)
Jag kan själv lätt få det att diffa 100% i förbrukning beroende på körstil från 0.52 - 1.04 l/m över en hel tank. Det gick inte på mina tidigare icke-suvar
Användarvisningsbild
av jajoxc60
VolvoB20 skrev:
jajon skrev:Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag.
Olika förare tycker olika, körde en ny automatere senast igår och det är just det jag inte gillar. D5an har ju för fasiken brottar-vrid i dieseln, varför ska lådan reagera mycket snabbt och växla ned när man har 420 Nm i bottenvrid. Det är ju ingen lite 1.6 liters bensinare som sittter under huven.

Fan vad gött om det funnits en knapp så man kunde valt växlingsprogram på automaten Sport/Normal/Ecco då hade ju alla varit supernöjda.
Intressant! Eventuellt har Volvo tweakat lådan till MY12 för min bil ligger kvar på växlarna väldigt länge. Igår körde jag på ett svagt uppförslut i 80 och lådan låg på sexan. Jag testade att gasa lite lätt på kul och den låg kvar på sexan (hastigheten ökade). Sen tryckte jag till rätt hårt på gasen och då växlade den ner. Precis så vill jag att den ska bete sig.

Testade en del omkörningsprestanda igår också... D3an räcker verkligen utmärkt till säkra omkörningar, även på snabba vägar.

Helnöjd med motorvalet och automatlådan än så länge.

/ Jacob
av Herkulez
VolvoB20 skrev:
jajon skrev:Jag tror att du skulle sakna XC60n om du bytte tillbaka till V70II. Utsikten, känslan att sitta högt, bilens utseende och känsla... V70 är trist...
/ Jacob
Efter att kört Suv ett antal 1000 mil nu så har jag upptäckt att det är en sak jag inte riktigt gillar. Att sitta högt och utseendet har ett mycket högt pris i prestanda/förbrukning, XC60/70/90 har ju vikt, aerodynaik och luftmotstånd som Finlandsfärjor. Det går att köra snålt men då får man verkligen mes-fis-köra. Drar man på lite så skenar det heltgalet. Mina tidigare icke-suvar har det ju inte spelat roll om marchat på i 200 blås, förbrukningen har ju bara ökat ytterst marginellt. Jag har samma erfarnehet som andra här tex:
mojja skrev:Hur kör ni igentligen???? xc60 d3 awd bsr optimerad 245 hk/ 520 nm 1.4 l / milen snitt på två tankningar :twisted: :twisted:
XC90_Executive skrev:1,51l/mil på polestartrimmad D5 awd MY10 R-design :mrgreen:
simonhalmstad skrev:Grattis till bilen vår xc60 d3 awd aut seashell beige drar 0,85 liter milen :)
Jag kan själv lätt få det att diffa 100% i förbrukning beroende på körstil från 0.52 - 1.04 l/m över en hel tank. Det gick inte på mina tidigare icke-suvar
Verkar stämma ganska bra. 120km/h på min pendlar sträcka (ca 50km) och den drar ca 0.85. Provade igår att hålla mig till hastighetsbegr. ( mestadels 90 och 100) och jag åkte på 0,60.
av Twendor
D3 =163 hk/400 Nm enkelturbo og fwd.
D3 awd =163 hk/420 Nm dobbelturbo og awd. Nedtunet D5 motor.

Twendor
Senast redigerad av 1 Twendor, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]