Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mojja skrev:Undrar hur en automat ommer må på sikt utav att dra upp denna ur vattnet ca 70 ggr per säsong?

Tror inte att kopplingen kommer må bättre än automatlådan....
av bilgalen
Hade Volvo haft en modern automalåda att erbjuda liknande Vw/Audis dsg/s-tronic hade jag tveklöst valt automat. Men en automat som tar både bränsle och effekt skulle jag aldrig betala extra för. Precis som jag heller aldrig skulle betala för Volvos avtagbara drag.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Men har du provat D5 awd MY11 aut "bilgalen"? Den är enligt mig lika bra som konkurrenternas!
Nej det ska väl förstås sägas att jag inte gjort. Men den bygger väl fortfarande på en momentomvandlare? För i så fall borde det vara teoretiskt omöjligt att få till samma låga förbrukning och bibehållen effekt som en dsg-låda?

Det var alltså inte hur lådan "känns" som jag var ute efter här. För på den punkten är säkert den gamla momentomvandlarlådan väl så bra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, fortfarande momentomvandlare. Men med komfort/snål-läge i D och sen ett valbart sportläge där den är otroligt "på". Går både snålare och bättre gång än tidigare.

Är det någon som faktiskt lyckas hålla samma låga förbrukning med DSG/S-tronic som manuell?!
av Amli
Jag håller med XC90. Det är stor skillnad på MY11 och tidigare årsmodeller gällande automaten. På min gamla XC70 som var en MY09 valde jag bort automaten just för att jag tycker den var så dålig. Sedan när jag körde en MY11 var skillnaden som sagt enorm. Skulle jag köpa en D5 MY11 skulle jag inte överväga något annat än automat.
Så har ni inte kört en MY11, gör det först och få en uppfattning innan man räknar bort den.
av Steff 99
Jag tror att skillnaden märks redan på MY10 som jag har. den lådan finns det inget att anmärka på och jag har inte märkt någon skillnad om jahg kör en MY11.
Självklart har en automat den nackdelen att man tappar lite eftersom momentomvandlaren slirar lite pga sin konstruktion.
Att den del vurmar för VW:s DSG låda förstår jag inte, den lådan, om någon är många gånger sämre växlingsmässigt än en traditionell automtlåda.
Användarvisningsbild
av StringerBell
XC90_Executive skrev:Ja, fortfarande momentomvandlare. Men med komfort/snål-läge i D och sen ett valbart sportläge där den är otroligt "på". Går både snålare och bättre gång än tidigare.

Är det någon som faktiskt lyckas hålla samma låga förbrukning med DSG/S-tronic som manuell?!
Du menar in real life? Enligt spec. vill jag minnas att DSG/motsv. drar mindre än manuell som regel.

Sedan är det ju inte alla som gillar karaktären av DSG.
Användarvisningsbild
av bjornw
Utan rent ekonomiska skäl har vi valt manuell låda, och även gjort om det valet. Det är inga som helst problem körmässigt i någon situation jämfört med automat som vi hade i tidigare bil.

Enligt mig är det enda objektiva skälet att välja automat när man ska dra tungt i krångliga situationer. Momentomvandlaren är mycket tåligare och bättre på att dosera ut kraften, det tar inte många sekunder innan det börjar osa koppling med den manuella.
Därmed inte sagt att det är fel med automat. Gillar man det och har råd ska man naturligtvis välja det. Men att som andra här påstå att det fungerar dåligt med manuell tycker jag inte är rättvist, det är subjektiva åsikter om vad man föredrar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Väljer man manuell för att den är billigare i inköp så är jag ändå inte säker på att det går ihop. Möjligtvis då eftersom den drar något mindre om man kör snålt. För jag tror att bilen blir betydligt "hetare" som begagnad om det är en automat.
Köpråd volvo s60 t5

Enligt Google. S60 T5, 6växlad i vissa fordo[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]