Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Amli skrev: Jag håller med. Men som Steff 99 säger är det ändå ett mätbart sätt att jämföra de olika bilmodellerna under samma förhållanden. Sen att ingen bil kan visa upp de siffrorna är en helt annan sak.
Även fabrikanterna själva säger att detta är lab. siffror som kan vara svåra att nå under normala körförhållanden för vanliga bilförare.
Men som jag ändå påpekar, skall man kunna jämföra så måste man ha samma förutsättningar för att få värden som kan ställas mot varandra.
Alla som har testat sin egen förbrukning vet att vinter, olika däcktyper, körsätt m.m. påverkar förbrukningen avsevärt.

Därför tycker jag det skall bli intressant att se S60 DrivE officiella bränsleförbrukning.
av Tobbev
Det är klart man kan jämföra de certade värdena, men om man skall kunna jämföra olika bilars förbrukning urifrån dessa värden så måste ju ens körstil vara hyfsat lik certifieringscykeln.

Säg att bil 1 är certad till 0.4 l/mil, bil 2 till 0.5l/mil. Sedan lägger man på lite, 0.1l/mil, för att som du säger så är det lab. siffror. Då skulle bil 1 dra 0.5l/mil och bil 2 0.6 l/mil. Så behöver det ju inte alls bli, eftersom man troligtvis inte kan extrapolera värdena linjärt (lite svårt att förklara vad jag menar, men du förstår säkert).
av perhall
Tobbev skrev:
perhall skrev:D2 eller DRIVe kostar väl som en V70 DRIVe minus några tusen.
Hekt riktigt, i alla fall de personalrabatterade bilarna på Volvobil.
Även i kundprislistorna följer ju V60 o V70 varandra med ca 10 000 skillnad rakt över...T4, D3, D5 etc./PH
av perhall
Tobbev skrev:
Steff 99 skrev:
Tobbev skrev:För mig betyder inte de certifierade värdena ett skit (förutom skattemässigt). Det som betyder något för min del är vad bilen drar när jag kör den med min körstil och under mina förutsättningar.
Så kan man ju uttrycka det.
Du köper en bil som du tycker är tuff sedan så hoppas du att den inte drar för mycket enligt ditt körsätt.

Normalt sätt så tittar nog flertalet på den officiella bränsleförbrukningen och sedan så väljer man motor efter det som verkar bra och passar ens behov, om man nu är intresserad av vilken bränsleförbrukning man vill ha.
Klart man tittar på förbrukningssiffrorna, men för min del skall det skilja mer än 1dl milen för att jag skall kunna vara hyfsat säker på att den ena drar mindre än den andra, dvs, jag skulle inte välja bort en motor av förbrukningsskäl om den drar 1dl milen mer än nivån under.

Sedan är jag inte speciellt rabiat vad gäller förbrukningen. En bil som drar 1dl mindre milen skulle för min del leda till en besparing på kanske 150 kr i månaden, vilket är skitpengar om man ser till den totala kostnaden för att äga en bil. Det motsvarar t.ex 6h parkering i centrala stan.
1 timma 48 minuter i NK:s parkeringsgarage.../PH
av Tobbev
Dra åt helvete, det var maffigt. Här tror jag det dyraste är 25kr/h (förutom på Landvetter och på centralen där det kostar 40kr/h har jag för mig).

Tur man inte bor i fjollträsk :D
av Steff 99
Tobbev skrev:Dra åt helvete, det var maffigt. Här tror jag det dyraste är 25kr/h (förutom på Landvetter och på centralen där det kostar 40kr/h har jag för mig).

Har du aldrig parkerat i NK-garaget i din hemstad (Göteborg)??
av XCThord
Är det nån som vet när V60/S60 DRIVe faktiskt blir beställningsbar? Har varit på många handlare den senaste veckan och ingen vet nåt. Jag är väldigt mån om att få en innan sommaren - tror ni att det blir några problem?

Och förresten, jag parkerar i Hötorgsgaraget några gånger i veckan, tror det kostar runt 80-90kr/h eller nåt sånt. Då är det bra mycket trevligare när man är ute i nån förort och parkering i centrala "stan" går på 5kr/h...
av Linqid
Tobbev skrev:Haha nej faktiskt inte. Handlar sällan nere i stan.
P-garaget på Östra Larmgatan (NK-garaget) vet jag tar 40 kr/h per påbörjad timme, då känns det rätt härligt att ha sin miljöbil och parkera på 30 minutaren precis utanför NK-husets huvudingång gratis i två timmar.. :D
av perhall
Tobbev skrev:Dra åt helvete, det var maffigt. Här tror jag det dyraste är 25kr/h (förutom på Landvetter och på centralen där det kostar 40kr/h har jag för mig).

Allvar, kostar det 40 kr/h på Landvetter? Det ligger ju långt ute i ingenstans!!!
PH

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]