Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
Ska tydligen komma ut under våren...
Detta med att fartkameror visas var ett krav från mig när jag beställde!
av Biffen
Har kört 80 mil nu med min nya 2011 XC60 D3 automat FWD (levererad januari). Den nya RTI'n fungerar bra med det mesta men så klart finns det saker som både Tomtom & Garmin är bättre på. Mycket bra på Volvo är; röststyrningen, dubbla kartor, blixsnabb på att hitta rutter (ända ner till södra Spanien tar inte en sekund), stor skärm (7 tum). Vad som kunde vara bättre är kartans utseende, alltså att man själv skulle kunna välja färger, hut mycket info etc. På Volvo har jag bara provat en tio år gammal RTI tidigare och jämfört med en så är det här ett ljusår bättre. Man skulle möjligen vilja ha tuch-skärm också för övrigt.
Kan också nämna att jag har chippat D3'an till omkring 190 hk och den går som en dröm faktiskt. Annat kul är backkamera och frontkamera som kanske mer är skoj än nödvändigt, men himla skoj är det. Har kört 80 mil nu och ligger på 0,77 l/mil - snitt från första metern. Den bilen jag bytte från var 2008 års modell av XC70 D5 auto med massor av tingel tangel inkl chip till 225 hk. Jag saknar den inte en sekund men hade gärna haft fläktarna i stolarna, vilket inte går att få i XC60. Och fyrhjulsdriften saknar jag inte ett dugg även om det varit snö så det räcker i år.
Användarvisningsbild
av petkas
Biffen skrev:Har kört 80 mil nu med min nya 2011 XC60 D3 automat FWD (levererad januari).
Grattis till nya bilen.

Vad har du chippat din D3:a med,väntar själv också på en XC60 AUTOMAT awd 3D o har tänkt chippa den.
av mojja
petkas skrev:
Biffen skrev:Har kört 80 mil nu med min nya 2011 XC60 D3 automat FWD (levererad januari).
Grattis till nya bilen.

Vad har du chippat din D3:a med,väntar själv också på en XC60 AUTOMAT awd 3D o har tänkt chippa den.

Finnas bara en sak för oss med awd på d3an vilket är en helt annan motor än d3 fwd och det är bsr med garanti på både drivlina och motor.

245hk 520 nm för 7900 kr ink moms.

D3 awd och d5 awd är exakt samma motor drivlina bromsar etc som d5 awd bara att d3an är strypt från fabrik.

D3 fwd är en 2.0d enkel turbo vilket är en helt annan motor än d3 awd och d5 vilket är en dubbelturbo motor på 2.4 l

Vänligen Mojja
av McBoogie
Jag valde D5:an då jag tror andrahandsvärdet sjunker minst lika mycket som mellanskillnaden (20.000kr) när man tar en D3 till BSR. Jag vet att BSR är ett välrenommerat bolag men jag tror (inbillar) mig att den gemene framtida köparen kommer dra öronen åt sig. Men men det är bara mina tankar.
av Biffen
Jag kollade marknaden ganska noga innan jag köpte något den här gången. Det visar sig att i praktiken samtliga trimmare använder samma Tyska chip för jobbet och sedan väljer egna parametrar för den motor som boxen skall passa till. Att skruva ihop en box med det konceptet är inte ett dugg svårt om man jobbar med elektronik oavsett vad tillverkarna skriver i sin reklam. Det stora och viktiga utvecklingsarbetet görs av tyskarna. Det finns olika sätt att reglera volymen av bränsle som sprutas in, alltså var man mäter och vad man mäter som refferens till hur mycket man sedan "lurar" bilens egna system, men i grund och botten är grundidén den samma hos alla. Att priserna varierar som dom gör har inte mycket (men något lite) med kvalitén på boxen att göra utan mer på vem som säljer.
Jag valde en box från Tekniktema där en kille som heter Peter Hallberg verkligen är trevlig och vet vad han pratar om. Boxen kortade 2590 kr och "allt" ingår då. Man kan ställa effekten i åtta olika lägen från 175 till 200 hästar ungefär och dessutom vid vilket varv trimmet skall avta, alltså om man vill ha en sportig eller mjuk karaktär. Det har fungerat kanon som sagt.
När det gäller motorn så är det ju samma som D5 med kortare slaglängd så att volymen blir två liter. Jag skall inte yttra mig om vad som är bra eller dåligt med den tekniken utan bara konstatera att den går tystare och mjukare än någon annan diesel jag provat - och det är åtskilliga. Det finns säkert andra dieslar som är ännu bättre men den här är himla bra faktiskt. På min förra bil XC70 2008 vad det en D5 som jag skrivit och den var faktiskt betydligt råare på alla sätt. Mer drag var det men också mer förbrukning. Den bilen drog över en liter per mil de första 100 milen för att sedan sjunka till 0,8 efter 4000 mil. OK siffror men inget som ger någon Oscar precis. Den här drar efter 85 mil 0,77 i snitt (räknat från första metern) så det lovar gott.
Vi har också en chippad V50 drive (hustruns) och vi har haft en rad V70, Renault Espace och MB 220 & 270 som alla varit chippade liksom vår båt är (D6 diesel) och jag har aldrig haft minsta problem med chippad motorer - tvärt om faktiskt.
När det gäller tillverkare så har jag provat de flesta tror jag och det käns det som och de individuella skillnaderna verkligen är subtila. Köp en från en tillverkare ni litar på så blir det säkert bra, BSR som någon nämide är säkert jättebra men är det värt de extra tusenlapparna?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag har den nya panelen i xc60 och det nya rti systemet och det fungerar bra men det står inget om rti:n i instruktionsboken
av Biffen
Den nya RTI'n finns beskriven i en separat manual. OK manual även om inte bilderna stämmer riktigt. Det är samma manual till flera (nya) modeller. En grej man inte skall glömma är att skicka in uppgraderingslappen så att man får nya kartor i två år. Jag har XC60 m nya RTI'n // B

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]