Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Allt handlar inte om dig eller dina föräldrar.
Jag jobbar på bilfirma och har fått lära mig att människor har VÄLDIGT olika preferenser.

Vissa långa/korta/äldre/whatever trivs mycket bra med höjden hos suvar, andra gör det inte. Att erbjuda fler valmöjligheter är alltid av godo, det finns folk som föredrar sådant som både du och jag tycker är onödigt eller udda, men det handlar om rätt produkt till rätt köpare.
crumpets skrev:Allt handlar inte om dig eller dina föräldrar.
Jag jobbar på bilfirma och har fått lära mig att människor har VÄLDIGT olika preferenser.

Vissa långa/korta/äldre/whatever trivs mycket bra med höjden hos suvar, andra gör det inte. Att erbjuda fler valmöjligheter är alltid av godo, det finns folk som föredrar sådant som både du och jag tycker är onödigt eller udda, men det handlar om rätt produkt till rätt köpare.
Helt rätt , man skall inte tro att alla tycker lika, för då skulle det räcka med några få modeller så hade man täckt i hela marknaden..."one size fits all" konceptet är inte genomförbart
mikebike skrev:
crumpets skrev:För många är det en viktig sak med högt insteg och hög överblick över trafiken och annat man får på köpet i en SUV.
Som jag skrev tidigare anser vi att det är svårare att kliva upp i en XC60 (jag är 193 cm) än in i en V70. Möjligen är det enklare att kliva ur.
Återstår då fördelen av att sitta 20 cm högre och det är ingenting vi tänker på direkt.

Jag ifrågasätter alltså om en SUV är det rätta valet om man inte behöver bättre framkomlighet i form av högre markfrigång och AWD. Är det bara en högre sittställning man vill ha så finns det nog lämpligare (och billigare) bilar än en SUV. Med fler valmöjligheter beträffande drivkälla och lägre förbrukning.

Själv jagar jag och välkomnar den förbättrade framkomligheten......även om jag är mindre nöjd med dieselmotorns egenskaper.

PS. Mina 70+ föräldrar kör Subaru Legacy respektive Mercedes E500 4-Matic.
Om man vill sitta så högt så är det ju typ en SUV. I Australien hade jag en Toyota Kluger 2WD 3,5l V6 275 hk. Sportig? Nej. Rymlig? Ja. Snabb? Jadå. SUV? Vet inte. Gränserna är inte klara. Vad tycker ni? SUV?

http://www.toyota.com.au/kluger?WT.ac=T ... WDS_Kluger

PH
perhall skrev: Om man vill sitta så högt så är det ju typ en SUV. I Australien hade jag en Toyota Kluger 2WD 3,5l V6 275 hk. Sportig? Nej. Rymlig? Ja. Snabb? Jadå. SUV? Vet inte. Gränserna är inte klara. Vad tycker ni? SUV?

http://www.toyota.com.au/kluger?WT.ac=T ... WDS_Kluger

PH
Kan i alla fall fastslå att det inte är den snyggaste bilen på marknaden ;-//
:oops: Efter att haft 2 S60 med antisladd,bytte jag till en XC60 FWD i september i år.Eftersom jag bor i norra Dalsland är det vintervägar som gällt sedan i slutet på oktober,och jag måste säga att jag inte ångrar valet av 2W istället för 4W.Med nya vinterdäck för säsongen,är det inga problem med kung Bore,och väghållningen.Förbrukningen ligger sedan ett par månader på 0,69/mil.Med en extra dieselvärmare är det heller inga problem med värme i bilen på morgonen
Tycker att jag (sparade) 21000:-,och skulle gjort om valet om jag valt om idag. :-O)
skiffervag skrev::oops: Efter att haft 2 S60 med antisladd,bytte jag till en XC60 FWD i september i år.Eftersom jag bor i norra Dalsland är det vintervägar som gällt sedan i slutet på oktober,och jag måste säga att jag inte ångrar valet av 2W istället för 4W.Med nya vinterdäck för säsongen,är det inga problem med kung Bore,och väghållningen.Förbrukningen ligger sedan ett par månader på 0,69/mil.Med en extra dieselvärmare är det heller inga problem med värme i bilen på morgonen
Tycker att jag (sparade) 21000:-,och skulle gjort om valet om jag valt om idag. :-O)
Grattis till din nya bil och kul att höra att du är så nöjd med bilen! Som sagt, XC60 FWD upplevs nog som en bra vinterbil så länge du jämför med andra FWD bilar och jag utgår ifrån att du aldrig ägt en AWD av nyare modell att jämföra med.
Men ditt inlägg är ju i grund och botten vad det handlar om. Att man är själv nöjd med sitt bilköp.
Vi har haft två vintrar nu med verkligt behov av AWD även för normalbilisten. Sen har ju AWD blivit mer överkomligt. 1988 kostade AWD 30000 till en Audi för 130 000. Sämre komfort, dyrare försäkring, mer underhåll och sämre utrymme etc. Nu är ju prispålägget modest och likaså skillnaden i förbrukning, grejerna håller bättre och ja.. men visst kostar det en hel del pengar över en 4- eller 5-årscykel. Kanske 1000 kr extra/månad för en normalbilist./PH
Hej jag har en framhjulsdriven XC60 D3 2011, fungera mycket bra i detta väglag. Motorn är väldigt pigg och här i Skåne är det ju mest fina och torra vägar. Jag testade en fyrhjuls driven XC60 när jag skulle beställa min, men tyckte att den var rätt slö. Jag var beredd att shippa min bil direkt med tanke på att det bara är en 2.0, men vilket drag där är i den, så någon shippning behövs där inte.
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]