Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

menbj0 skrev:Var på Bilia i Malmö idag och dom trodde att T3/T4 skulle finnas för provkörning om ca 3 veckor.

Jag körde 2.0T för första gången idag. Vad skön den var! Växellådan (man) är mkt skönare än till D3 och bilen blev väldigt mycket roligare att köra. Så jag hoppas att T4 blir lik 2.0T i alla egenskaper utom förbrukningen. Får hoppas att Polestar kommer med ett kit till T4 också. Risken är att den redan är "maxtrimmad". Någon som vet något om det?

Men någon här måste väl ha kört T4? Jag vill veta hur den låter, hur den känns och om den är tillräckligt stark.
Tror inte att Polestar kommer med något till de motorerna som ger särskilt mycket mer effekt. T4 är ju T3 med +30 hk så varför skulle Polestar sälja det. En 2,0T som ger 225 hk - kanske. Både T4 och T5 har ju väldigt högt effektuttag för sin motorvolym. Det begränsar trimpotentialen. Märks hos Rica som bara ger +14 hk för D3 2,0l 163 hk. Gamla 2,4D 2,4l 175 hk gav 240 hk! /PH
Har en sedan ca: 1 vecka tillbaks. Och jag måste säga att jag är glatt överaskad.
Tycker den känns förvånadsvärd pigg med tanke på att det är en 1,6 liters motor.
Visst, det krävs kanske att man går ned en växel extra vid omkörning. Men tycker att det mer är en vanesak.
Hade tidigare en 2,0 fsi Passat visserligen med 4WD, men jag måste säga att den känns kvickare. Därmed inte sagt att den är det. :-)
Hur är förbrukningen? Har svårt att tro att du ligger i närheten av 0,65?

Var själv och provkörde T3an på lunchen, upplevde den som bullrigare än den D5 som jag provkörde förra gången :( Kan ju i och för sig vara mer isolering i Dieseln. men det borde ju bara gälla motorn?

//P
Finns lite uppgifter i denna tråd. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Där så skrev jag så här:
Som jämförelse så låg min 2,0 FSI 4wd passat på ca: 1,1-1,3 efter 3 år körande. (kan ju ge en fingervisning om hur min körstil ser ut)
Men 0,81 var med en relativ hög snitt fart. (brukar hamna på runt 60-65 km/h) återkommer om ett par dagar när bilen gått lite mer.
Nu är det dubbade vinterhjul och en del minusgrader, detta kan ju inverka en del också. Samt att det faktiskt brukar sjunka lite efter några hundra mil. Åtminstone så har alla mina nya bilar sedan 1998 gjort det.

Kommer kolla när jag kört några mil till.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]