Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
#447661
perhall skrev:Vi får väl se om T4F kan bli en lite sportigare och roligare motor än D3. Men verkar skumt med 6,2 i EU-mix. Antar att den drar 1 l etanol och en D3 0,65 diesel (dvs T4F 30% över bränsledeklarationen, D3 20% över) så blir kostnaden för bränsle ca 9 kr i båda fallen. Men T4F slipper 4000/år i skatt så den blir ju klart billigare att ha. Antagligen ungefär samma inköpspris men kanske dieseln håller värdet bättre i andra hand.
Varför räknar du med en mindre merförbrukning för diesel? Min erfarenhet är tvärtom - dieselbilarna ligger högre än bensin jmf uppgiven eu-mix. Detta pga dieselvärmare, regenerering av partikelfilter och det faktum att eu-körcykeln körs på europadiesel.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
#447681
Delar MattiasD:s bild; Vi har haft tre Volvo-dieslar och fyra bensin eller etanol sedan 2006. Samtliga dieselspisar (2,0d, 2,4d och D5) har varit mycket svårare att köra på EU-mix med än bensinarna. Den som har varit närmast är förvisso den senaste 2011 D5 aut.

MVH
Arese
av perhall
#447778
Det var nog mest för att 6,2 låter så sanslöst lågt. Och bensinbilar med mycket låg EU-mix t ex BMW:s brukar vara mycket svåra att köra på mixen, jfr. tester. Men ni har nog ändå kanske rätt, det talar ju i så fall för T4F.

Sen är det allmänt svårt att bedöma, det var ju liksom lättare att köra på mixen förr... 1980 när Volvo 244 GL hade 1,10 och 1982 när BMW 528i hade 1,28.../PH
av perhall
#447827
OK, här kommer en snabbkalkyl:
T4F kostar 270
D3 kostar 300
Soppakostnad = samma
T4F har 3 extra oljebyten på 10 000 mil = 4000
Men man sparar 5*4000 i skatt = 20 000

= 16 000 sparat i drift + 30 000 i inköp... verkar ju som att en T4F blir bra. LIknande prestanda men kanske en sportigare karaktär som passar i bilen.
PH
av Lazy
#447949
perhall skrev:OK, här kommer en snabbkalkyl:
T4F kostar 270
D3 kostar 300
Soppakostnad = samma
T4F har 3 extra oljebyten på 10 000 mil = 4000
Men man sparar 5*4000 i skatt = 20 000

= 16 000 sparat i drift + 30 000 i inköp... verkar ju som att en T4F blir bra. LIknande prestanda men kanske en sportigare karaktär som passar i bilen.
PH
Hur har du fått fram priset på T4F?
Skatten på D3 är 3336/år
Grannen har kört 200mil med sin D3 och han ligger just nu på förbrukning 0,62 bland. (ej färddatorn) ska bli intressant och jämföra kostnaderna/motorerna mellan T4F o D3.
Han är förövrigt mycket nöjd så här långt med sin S60 D3.
av perhall
#448032
Ynot skrev:
perhall skrev:OK, här kommer en snabbkalkyl:
T4F kostar 270
D3 kostar 300
Soppakostnad = samma
T4F har 3 extra oljebyten på 10 000 mil = 4000
Men man sparar 5*4000 i skatt = 20 000

= 16 000 sparat i drift + 30 000 i inköp... verkar ju som att en T4F blir bra. LIknande prestanda men kanske en sportigare karaktär som passar i bilen.
PH
Hur har du fått fram priset på T4F?
Skatten på D3 är 3336/år
Grannen har kört 200mil med sin D3 och han ligger just nu på förbrukning 0,62 bland. (ej färddatorn) ska bli intressant och jämföra kostnaderna/motorerna mellan T4F o D3.
Han är förövrigt mycket nöjd så här långt med sin S60 D3.
Det stod i http://www.sydsvenskan.se/bil/article12 ... o-V60.html
Vet inte hur väl det stämmer, men verkar inte helt orimligt.
0,62 låter bra!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#448062
Jag tror inte en T4F kostar 270k eftersom en T4 startar på 275k
av perhall
#448076
~Kalle~ skrev:Jag tror inte en T4F kostar 270k eftersom en T4 startar på 275k
OK, ja, då låter 280 rimligare...
av Linqid
#448114
perhall skrev:
~Kalle~ skrev:Jag tror inte en T4F kostar 270k eftersom en T4 startar på 275k
OK, ja, då låter 280 rimligare...
Har prislistan från Bilia framför mig för V60. +10 000 kr på alla motoralternativt mot S60. Bilia plussar konsekvent på 3 000 kr på Volvos rekommenderade priser och om man utgår från Bygg-din-bil (då T4 inte finns med på prislistan, som är daterad 1/8) lär priset hos handlaren landa på 278'. Då Volvo normalt sett brukar ha ett påslag om 6 000 kr för motsvarande etanolversion kan man anta att slutnotan blir 284'.

Farsan har räknat lite på en V60 T4F Momentum (numera inkl. High Performance) med met, 17" Njord, HGV-paket, nyckelavstängning kr-kudde och tonade rutor runt om och landade på 333 200 kr enligt Bilias prislista.

För övrigt verkar Volvo ha fått in fel priser på Bygg-din-bil när det gäller D3 och D5. D3 ligger uppe för 300' i grundpris, rätt ska vara 290' (280' för S60..).
av sbob
#448301
Det går ej att kombinera hgv-paketet med tonade rutor , Datorn säger ifrån vid beställning. Det ingår laminerade rutor i hgv-paketet och de kan ej kombineras med mörka rutor.Allt enigt min åf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]