Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1421431
Derank skrev:vilket ilandsproblem alltså, kör värmaren för guds skull el låt bli.............herrejösses alltså.......
Ja, precis vad är det frågan om!?
Kör värmaren när den behövs eller låt bli att dissikera på "petittessnivå". Värmaren går maxtid (typ 50 min) oavsett nuvarande yttertemp i appen så länge trigger tempen runt bilen är uppfylld, denna disskusion kan läggas ner och resurser kan läggas på viktigare saker.
av kievY
#1421460
Hur styr temperaturen gångtiden för värmaren?
Säg att det är 0 grader ute och du ställer in värmaren på kl 0600. Startar den 05.10 med reducerad effekt, eller startar den 05.30 då det inte är så kallt? Står ju att den går max 50 min men att den styrs av temperaturen. Jag menar, är det 10 grader ute går det ju fortare att värma och då behövs kanske inte 50 min gångtid?
#1421471
kievY skrev: sön 03 jan 2021, 04:35 Hur styr temperaturen gångtiden för värmaren?
Säg att det är 0 grader ute och du ställer in värmaren på kl 0600. Startar den 05.10 med reducerad effekt, eller startar den 05.30 då det inte är så kallt? Står ju att den går max 50 min men att den styrs av temperaturen. Jag menar, är det 10 grader ute går det ju fortare att värma och då behövs kanske inte 50 min gångtid?
Baserat på yttertemperaturen kommer din bil beräkna när värmaren behöver slås på för att uppfylla ditt kommando :party:
av kievY
#1421483
För har nämligen 12 km till jobbet och tar ca 13 min att köra. Nu när det har varit runt nollan har jag startat värmaren manuellt 15 min innan man ska köra. Det har inte vart is, men ifall det kommer is är risken att jag ej hinner få bort den. Ställer jag den på timer, kan jag ju ställa timern 15-20 min senare än avgångstiden men då kanske värmaren redan gått i 20 min. Jag jobbar ju skift så när jag slutar är ju också svårare att beräkna, där kan jag sluta och komma till bilen 15-20 min innan min riktiga sluttid. Försöker luska ut vad som är bättre att köra på.
#1421485
kievY skrev: sön 03 jan 2021, 09:42 För har nämligen 12 km till jobbet och tar ca 13 min att köra. Nu när det har varit runt nollan har jag startat värmaren manuellt 15 min innan man ska köra. Det har inte vart is, men ifall det kommer is är risken att jag ej hinner få bort den. Ställer jag den på timer, kan jag ju ställa timern 15-20 min senare än avgångstiden men då kanske värmaren redan gått i 20 min. Jag jobbar ju skift så när jag slutar är ju också svårare att beräkna, där kan jag sluta och komma till bilen 15-20 min innan min riktiga sluttid. Försöker luska ut vad som är bättre att köra på.
Fjärrstart känns som de bästa för dig när du inte vet tiden i förväg. Sen är ju tumregeln att köra bilen minst tiden värmaren gått om du är rädd om batteriet :nerd:
av s6025t
#1421488
mange240 skrev: lör 02 jan 2021, 17:43
s6025t skrev: lör 02 jan 2021, 15:09 Jag fick förklarat av min tekniker på Volvo verkstaden att temperatursensorn sitter i en ytterspegel som kan bli väldigt varm när bilen står parkerad i direkt solljus värme från motor t.ex bilens temperatursensor behöver fartvind för att visa korrekt temperatur efter ett tag. Så att få rätt temp när bilen står still är inte lätt därav lösningen nu som visar uppskattad temperatur från SMHI
Det köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem. :nerd:
Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...
#1421504
valln skrev: sön 03 jan 2021, 10:36 Jag tror bilen startar värmaren efter den beräknade smhi-temperaturen, det känns rimligast med tanke på bl.a. soleffekten.
Ok, jag vet att den går på aktuell temp vid bil. Har du inte läst tråden?
#1421506
s6025t skrev: sön 03 jan 2021, 10:01
mange240 skrev: lör 02 jan 2021, 17:43
s6025t skrev: lör 02 jan 2021, 15:09 Jag fick förklarat av min tekniker på Volvo verkstaden att temperatursensorn sitter i en ytterspegel som kan bli väldigt varm när bilen står parkerad i direkt solljus värme från motor t.ex bilens temperatursensor behöver fartvind för att visa korrekt temperatur efter ett tag. Så att få rätt temp när bilen står still är inte lätt därav lösningen nu som visar uppskattad temperatur från SMHI
Det köper jag inte, den visar ganska exakt, dock kan du ju enkelt lura den genom att värma eller kyla den. Problemet är att du måste väcka flera styrenheter för att få ut aktuell temp vid bil. Kabelns dragning är ganska intressant, från vänster backspegel till höger nedre stötfångarhörn, vidare upp till motorstyrenhet under vänster vindrutetorkararm. Sen för att resten av bil ska kunna ta del av tempen, går det datakommunikation tillbaka till höger nedre stötfångare och vidare in i kupén till cem. :nerd:
Vet inte vad du har för bil men mina Volvo som stått i solen när det är varmt visar definitivt inte rätt temperatur när jag startar bilen det brukar ta nån mil innan Yttertempmätaren i bilen visar någorlunda rätt temperatur.Skulle VOC hämta temperaturen från sensorn då när bilen står i solen skulle den lätt visa 10-15 grader för mycket...
Det är inte relevant då alla bilar på denna p3 plattform, har likvärdig konstruktion på detta. Detta på grund av lagkrav. Aldrig sett det du beskriver, däremot på andra märken.

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]