Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Färgval V60 Classic Edition

Osium grå metallic
16
42%
Silver metallic
2
5%
Magic blue metallic
12
32%
Savile grå metallic
8
21%
Användarvisningsbild
av fjohan82
Montera Polestar-chassit, då får du också en go-cart :-)-)
Användarvisningsbild
av drawman
@AndreasThn, ja tyvärr är de ju höga som hus med std-chassi.. :( Ska göra ett försök och slänga på 19"arna, flera säger att det ska fungera med däckdimension 235/35...
@Magnus-B, Ja verkligen, annars hade jag cancellerat ordern.. :wink: Du fattar helt rätt, bilen jag fick istället hade precis orderlagts av återförsäljaren någon/några dagar innan. Så när bilen kom upp i "min volvo" så stod det endast "orderlagd". Tydligen så är det fjäderbenstallriken som tar emot med 19" om man inte har sportchassie (eller kanske 235/35 profil..) enligt Volvo tekniker.
@fjohan82, det hade iofs varit något! Men blir löjligt när jag endast har 152hk i bilen.. :oops: Får köpa en roligare bil vid sidan av istället 8)
Användarvisningsbild
av fjohan82
drawman skrev:@fjohan82, det hade iofs varit något! Men blir löjligt när jag endast har 152hk i bilen.. :oops: Får köpa en roligare bil vid sidan av istället 8)
Jag har ju det på en diesel... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Av med emblemen så är det ingen som ser det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av drawman
Magnus-B skrev:Av med emblemen så är det ingen som ser det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja i och för sig... :D
av Henkan
drawman skrev:@AndreasThn, ja tyvärr är de ju höga som hus med std-chassi.. :( Ska göra ett försök och slänga på 19"arna, flera säger att det ska fungera med däckdimension 235/35...
@Magnus-B, Ja verkligen, annars hade jag cancellerat ordern.. :wink: Du fattar helt rätt, bilen jag fick istället hade precis orderlagts av återförsäljaren någon/några dagar innan. Så när bilen kom upp i "min volvo" så stod det endast "orderlagd". Tydligen så är det fjäderbenstallriken som tar emot med 19" om man inte har sportchassie (eller kanske 235/35 profil..) enligt Volvo tekniker.
@fjohan82, det hade iofs varit något! Men blir löjligt när jag endast har 152hk i bilen.. :oops: Får köpa en roligare bil vid sidan av istället 8)
Det är nog inte 19" i sig som är problem, det är när man monterar däck i den storlek som Volvo rekommenderar, 235/40-19, som det kan bli problem, de kommer som du säger för nära fjäderbenstallriken. Den dimensionen är 670,6 mm i diameter, original 235/40-18 är 645,2 mm i diameter, de kommer alltså 12,7 mm närmare tallriken. De däck du har, 235/35-19 är 647,1 mm i diameter och är ju optimala i storlek jämfört med original 18". Det finns dock ett annat problem med dina 19", lastindex.

Det finns ingen variant av S/V60 som kräver lägre lastindex än 92, dina 19" har lastindex 91 om det är XL-däck, annars 87. Jag vet inte om man kan få körförbud om det upptäcks vid besiktning eller poliskontroll, hursomhelst så riskerar man att överlasta däcken. Jag har 225/45-18 på min S60, de är 659,7 mm i diameter, fälgar med ET50, och det funkar bra, tillräckligt med utrymme till tallriken. Bästa dimension i 19" för en bil utan sportchassi borde vara 225/40-19 (lastindex 93) som är 662,6 mm, monterar du dessutom en 5 mm spacer så får du ut dem en bit och kommer lite längre ifrån tallriken (som är lite konisk med toppen neråt så att säga).

Däckdimensionerna är teoretiska, uträknade på http://www.willtheyfit.com. Det kan säkert skilja något mellan olika däckmärken.

Edit: 225/40-19 funkar dock inte på D4 AWD Aut som kräver lastindex 94, där blir det till att byta till sportchassi och skaffa fetare däck.
Användarvisningsbild
av drawman
Spoiler »
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag ska kolla lastindex på mina nuvarande däck på mina 19" imorgon, sällan vi lastar mycket i bilen så för det mesta bör det gå bra om nu mina 19" passar. Ska oavsett testa att montera dem när jag får bilen.
Användarvisningsbild
av drawman
Nu hoppade bilen från "0 veckor" till "2 veckor" kvar till leverans... :roll:
Användarvisningsbild
av drawman
Passar 225/45R18 utan problem på V60?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Om man ska tro på byggdinvolvo så går det med 18" för om man väljer 19" fälg så tillkommer sportchassi men det gör det inte om man väljer 18"

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]