Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Buckshot skrev:Det är en sak som jag inte gillar med S60. Jag vill f-n inte varva över 2000 med en kall motor. Det hjälper inte att växla över till manuell växling :mad:
Varför just 2000varv, har väl ingen betydelse om du går upp till 2500-3000varv eller är det något du intalat dig?
av Buckshot
dannesk skrev:
Buckshot skrev:Det är en sak som jag inte gillar med S60. Jag vill f-n inte varva över 2000 med en kall motor. Det hjälper inte att växla över till manuell växling :mad:
Varför just 2000varv, har väl ingen betydelse om du går upp till 2500-3000varv eller är det något du intalat dig?
Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?
av dannesk
Buckshot skrev:Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?
Bilen behöver ju få upp varven för att öka tempen och att inte belastas så hårt på låg varv. Jag kör värmaren när det är kallt och värmaren går ju igång när man startar bilen också för att hjälpa upp tempen men ibland så får man köra iväg med kall bil. Att den då slirar upp till 2500-3000 varv är ju bättre än att den får gå tungt och belastas på 2000varv som du intalat dig är bra, den är ju designad så och jag är inte det minsta orolig för min motor.
av Buckshot
dannesk skrev: lör 30 jan 2021, 19:56
Buckshot skrev:Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?
Bilen behöver ju få upp varven för att öka tempen och att inte belastas så hårt på låg varv. Jag kör värmaren när det är kallt och värmaren går ju igång när man startar bilen också för att hjälpa upp tempen men ibland så får man köra iväg med kall bil. Att den då slirar upp till 2500-3000 varv är ju bättre än att den får gå tungt och belastas på 2000varv som du intalat dig är bra, den är ju designad så och jag är inte det minsta orolig för min motor.
Man kan ju också köra med lätt belastning vid låga varv men det kanske du har intalat dig inte är bra.
av dannesk
Buckshot skrev:Man kan ju också köra med lätt belastning vid låga varv men det kanske du har intalat dig inte är bra.
Om bilen varvar upp är den designad så och gör det när den är kall, du får nog acceptera och släppa det. Accelererar du har du inte lätt belastning och då åker varven upp. Det är ju du som fått för dig att 2000varv är någon typ av magisk gräns som man inte ska överskrida.
Användarvisningsbild
av frasse4
Stallspeed på converter brukar vara runt 2500 rpm på de flesta automater så den lär inte vandra över det i alla fall. Sedan är det som sagt nog mer belastningen som man ska hålla låg. Tar man ut 20 Hk vid 1000 varv påfrestar man ju lager mycket mer än om man tar ut det vid 2000 rpm.
av Lövet
Jag är rätt säker på att Volvo har programmerat lådan så bilen inte går sönder av vanlig körning
av Larslars
Lövet skrev: lör 30 jan 2021, 23:12 Jag är rätt säker på att Volvo har programmerat lådan så bilen inte går sönder av vanlig körning
ja så är det.
med det giviet att det i lådans sw finns funktioner som endast tillverkaren kan ändra.
tex när lådan då är kall så växlas det senare och lockup används inte för att
1 värma upp växellådan fortare
2 värma upp motorn fortare både olja och kylvatten
3 värma upp avgasefterbehandlingssystem fortare för mindre emissioner

så då när man tex ska ut på motorvägen och försöka få till 100kmh på påfarten ja då petar den upp till en 3000-3500 varv innan nästa växel
av Lövet
Larslars skrev:så då när man tex ska ut på motorvägen och försöka få till 100kmh på påfarten ja då petar den upp till en 3000-3500 varv innan nästa växel
Fast bara om du gasar hårt ju. Jag har haft 3st sådana här automater, kan inte känna igen att detta är ett problem om man tar det lugnt. Det gör man ju alltid i början.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]