Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av popnit
andersuw skrev:
popnit skrev:Kan bara hålla med om att automatiken suger på motorvägen!
Är det ett backkrön eller en väldigt lång raksträcka så funkar den inte.
Vajerräcke gör inte saken bättre.
Bilar blinkar på mig dagligen!
I så fall bör du nog undersöka om du har något fel på automatiken. En alternativ möjlighet är naturligtvis att systemets tillförlitlighet förbättrats på senare årsmodeller (jag har en MY -15 och ser att du har en MY -13).

Själv har jag hur som helst inga problem att få detta att fungera på raksträckor oavsett om de är långa eller inte. Situationer där backkrön ger upphov till problem är också synnerligen ovanliga både därför att det inte finns så värst många motorvägskullar som är tillräckligt branta och därför att det krävs att man möter lastbilen/bussen just i det läge där båda parter har ordentlig uppförsbacke.

Jag har någon enstaka gång haft problem på väg med vajerräcke men då på 2+1-väg, inte motorväg. I det fallet har problemet också varit det motsatta till det du talar om, det vill säga systemet tvekar att slå på helljuset när det borde (troligen därför att det förvillas av reflexer) snarare än försummar att blända av när det borde.
Jag har nu en xc60 2016
Är inget fel enl Volvo då jag har haft inne bilen pga det.
Jag kör 20mil motorväg varje dag...
Användarvisningsbild
av Rillee
Har en s60 MY -15 och min funkar inte heller rent hundra, speciellt när man möter lastbilar
Användarvisningsbild
av TommyP86
Min v60 -15 är inte heller helautomatisk, dock ingår helljusassistenten i paketet driver _support_, och eftersom support betyder stöd/hjälp överraskar det mej inte. Det är dock en utmärkt hjälp vilket i mitt fall gör att jag inte behöver blända av i 70-80% av fallen.
av andersuw
popnit skrev:Jag har nu en xc60 2016. Är inget fel enl Volvo då jag har haft inne bilen pga det.
Jag kör 20mil motorväg varje dag...
Jag kör inte 20 mil motorväg varje dag. Å andra sidan har jag inte haft minsta problem de gånger jag gjort det. Just motorvägskörning är enligt min bedömning det minsta problemet i det här sammanhanget av en rad olika skäl.
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]