Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
joel80 skrev:Gissar att det blir ett gäng D6:or som kommer åka runt som D5:or om en 10 år då..
Ingen lägger nog ut 100k på en 10-12 år gammal bil för att byta batterier.. om inte bränslekostnaderna ökat 2-300%. :)
Dessutom kan man nog tänka sig att det blir en billig D5:a... Frågan är hur mycket batterierna försämras på säg 6 år? Man kan ju tänka sig att det blir en ganska attraktiv begagnad bil när de gått som tjänstebil 2-4 år. Prisfallet lär vara stort. Sedan gäller det ju att sälja så att nästa köpare kan räkna med att ha fungerande batterier under ett antal år. Men hela kalkylen bygger då för den tredje ägaren på att det inte bara finns 40-50% kvar av batteriet. Det blir fortfarande en fungerande Hybrid, men knappast att man betalar så mycket för en sådan bil. Risken att batteripaketet lägger av lär ju finnas där.
av Psyko
joel80 skrev:Gissar att det blir ett gäng D6:or som kommer åka runt som D5:or om en 10 år då..
Ingen lägger nog ut 100k på en 10-12 år gammal bil för att byta batterier.. om inte bränslekostnaderna ökat 2-300%. :)

Dessvärre går det inte använda bilen utan det stora batteriet, inte som det ser ut dagsläget allafall.
Startmotorn/generatorn drivs av det stora batteriet bak och utan det kommer inte ens bilen starta. Många viktiga funktioner i bilen behöver det stora batteriet så att koppla ur det fungerar inte.
Användarvisningsbild
av joel80
Men är det inte bara så att man räknar med att det blir väldigt dålig räckvidd på batteri efter typ 12 år..? Batterierna kommer troligen kunna hålla tillräckligt med ström för att klara de uppgifterna som är betydligt mindre energikrävande än att driva bilen.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Har haft min i drygt ett år nu och tycker inte att jag märker att batteriet försämrats något. Svårt att säga om man kör exakt lika men samma sträckor iaf. Fick förklarat för mig att även om batterierna är uttjänta som bilbatteri så kunna man använda den inom industrin så om batterierna fortfarande är dyra finns ett andrahandsvärde. Man tyckte ju inte att värdet borde gå under en vanlig d5an så länge batteriet är hyfsat? Vad kan en d6 summum med listpris 600 tkr utplockat juli förra året med 2100 mil vara värd idag? ( eller vad skulle man få betala för den)
av Exquattro
Detta symptom borde väl i så fall finnas i Prius, den har ju funnits i väldigt många år nu. jag har då inte läst att det varit problem på så kort sikt i alla fall.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så länge batteriet har typ 20% kapacitet kommer den ju gå utmärkt att köra som vanlig hybridbil, fast utan pluginmöjlighet.
Användarvisningsbild
av EjS
FSandstrom skrev:Garantin är ju 55% efter 8 år. Lite tråkigt med 55% iofs, men borde räcka för att värdera den högre än en d5:a. 100tkr kostar det tydligen att byta (även om artikeln är lite gammal): http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gin-hybrid . Borde ju bli billigare framöver kan jag tycka.
Oj oj oj. Så ska jag inte ha en beggad nästa gång jag ska byta tjänstebil.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
Kul och grattis (om du nu bestämt dig fullt ut och beställt)! Ska bli jätteintressant att se din utvärdering och erfarenheter, för en D6 låter verkligt verkligt intressant som nästa bilval! :D Inte minst hur fyrhjulsdriften, eller hur man ska säga, kommer att fungera under vintertid. Bor i Östersund och drar en hel del släp vintertid.
av Primus
Mackanktm skrev:Kul och grattis (om du nu bestämt dig fullt ut och beställt)! Ska bli jätteintressant att se din utvärdering och erfarenheter, för en D6 låter verkligt verkligt intressant som nästa bilval! :D Inte minst hur fyrhjulsdriften, eller hur man ska säga, kommer att fungera under vintertid. Bor i Östersund och drar en hel del släp vintertid.
Jag har lagt en intern beställning på jobbet. Den tar ett tag att processa så under den tiden har jag ju någon form av ångervecka.
Bränslytryckgivare

Jag har kollat på elschemat och det är […]

Får du inte alla inställningarna fö[…]

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]