- sön 24 aug 2014, 12:10
#892288
joel80 skrev:Gissar att det blir ett gäng D6:or som kommer åka runt som D5:or om en 10 år då..Dessutom kan man nog tänka sig att det blir en billig D5:a... Frågan är hur mycket batterierna försämras på säg 6 år? Man kan ju tänka sig att det blir en ganska attraktiv begagnad bil när de gått som tjänstebil 2-4 år. Prisfallet lär vara stort. Sedan gäller det ju att sälja så att nästa köpare kan räkna med att ha fungerande batterier under ett antal år. Men hela kalkylen bygger då för den tredje ägaren på att det inte bara finns 40-50% kvar av batteriet. Det blir fortfarande en fungerande Hybrid, men knappast att man betalar så mycket för en sådan bil. Risken att batteripaketet lägger av lär ju finnas där.
Ingen lägger nog ut 100k på en 10-12 år gammal bil för att byta batterier.. om inte bränslekostnaderna ökat 2-300%. :)
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,