Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
perhall skrev:Silver och vit är väl ändå lätta färger.
Har pratat med flera lackerare som har bekräftat detta.
En silver har ju samma nyans om den är 10 år gammal som när den är ny. Samma med vit.
PH
Ändå är det silvermetallicbilar man ser flest med nyansskillnad på ute längs vägarna. Om det är en lätt färg så dräller Sverige av usla lackerare.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Funk skrev:Stötfångaren ser ut att vara lackad i Terra Bronze (494) , medan bakskärmen ser ut att vara lackad i Twilight Bronze (700)... kan det vara så illa att det helt enkelt är fel färgkod som använts ?

Det tror jag också på!
av perhall
OK, de lackerare jag snackat med säger att silver "inte har någon färg" och därför inte bleks med tiden tsf alla andra lacker utom vit.

Men värst är nog ljusgrönmet Audi från 1982, gräsliga färgskillnader redan 1988.

På denna XC60 måste det ha blivit fel färg, helt klart!
PH
av least
perhall skrev:Men värst är nog ljusgrönmet Audi från 1982, gräsliga färgskillnader redan 1988.PH
Hehe, man får ju hoppas att färgäktheten har blivit bättre sedan 1982. :D
OT. Från intern Volvo-källa fick jag veta att den dyraste färgen för Volvo är en solid röd med klarlack.
Pigementet drar upp priset. De billigaste färgerna är "alla" metallic-färger.
Intressant med tanke på att exempelvis Electric Silver tidigare var en färg som kostade extra.
Slut OT.
Användarvisningsbild
av torwald
least skrev:
perhall skrev:Men värst är nog ljusgrönmet Audi från 1982, gräsliga färgskillnader redan 1988.PH
Hehe, man får ju hoppas att färgäktheten har blivit bättre sedan 1982. :D
OT. Från intern Volvo-källa fick jag veta att den dyraste färgen för Volvo är en solid röd med klarlack.
Pigementet drar upp priset. De billigaste färgerna är "alla" metallic-färger.
Intressant med tanke på att exempelvis Electric Silver tidigare var en färg som kostade extra.
Slut OT.
Kan upplysa om att Electric silver fortfarande kostar extra. Man skulle då gärna vilja höra att den är lite bättre, eller åtminstone lite dyrare! :-(O)
Användarvisningsbild
av MartinS
Nog för att det är en svår färg, och på XC60 blir det en ljusbrytning just mellan bakskärm och kofångare, men så skall det INTE se ut.

Man får ligga på, jag har nog aldrig hämtat ut en bil från en volvoanläggning och varit nöjd med en omlack. Det brukar ta 2-4ggr för dom att få till nyanserna, lackskarvarna eller vad det nu är som varit fel den gången.

Däremot när jag lämnat något till lackeraren hemmavid, som vet vad kvalitet och yrkesstolthet är, då har det ALDRIG varit något fel eller nyansskillnad.

När jag en gång för 10 år sedan nämnde ordet yrkesstolthet till verkmästaren på lackverkstaden på Bilia vid Haga Norra skrattade han bara och sa att det finns inte idag, vi skall bara tjäna snabba pengar. Jag tror honom....
av CHSC
Var uppe med bilen idag, blir en omlackering den 16/6, de ville inte beställa en lackerad från fabriken.
Har en känsla att detta kommer ta tid och inte bra, speciellt när verkstadskillen började prata om olika nyanser av färgen med mera.
av Droopy
Det där med nyanser är bara bortförklaringar från amatörer, jag höll på ett av företagets bilar och skulle lacka kofångarplasten, lämnade in bilen 3 gg sedan fick de beställa ett färdigt fabrikslackerat, det var en A6a svart metallic.

En annan vit A4a lackerade de om kofångare bak + höger framskärm, inte ens det lyckades lackfirman med.

Min egen electricsilver tog det 14dagar för lackbolaget i svall att lackera underdelen på kofångaren bak. tror de gjorde om det 4gg innan det blev bra,

Nä, lackera är ett utdöende yrke, helt klart
av SweRonin
Varför lämna in bilen hos återförsäljare och inte en lackeringsfirma?

Jag har haft bilar som behövts lackeras inte går jag till bilia utan gått till firmor som jobbar med plåtskador dag å natt.

Haft gamla bilar som lackerats har inte sett skillnad (Nissan blå, Citroën silver, Audi svart) Finns bra firmor i Västberga industriområde

Min s60 fick jag parkeringsskada efter 1veckas ägande. Man såg inte att den var lackerad efteråt.
Varför lacka om allt när det är en liten del som repats. Jag tycker att original lacken är bäst.

Smartrepair i hammarbysjöstad lämna jag in min s60. Halva priset jämfört med försäkringen.
Gratis lånebil och ett utmärkt jobb.

Vem lämnar ni in bilar till som ej lyckas lacka bilen efter 4e försöket kan ej vara en lackerare iaf.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]