Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrpandy
newbie1111 skrev:
Hakjo skrev:
Mrpandy skrev:Vi har haft vår XC60 D4 VEA i en månad nu och vi körde första tanken på 0,63 det är ju bra tycker jag och då är det mycket 70-90 väg som gäller.
Vad jag förstår av alla tester jag läst och era inlägg så är det tydligt att VEA motorn är snålare än femman men inte alls så mycket snålare som Volvo anger i sina cykelsiffror. Det kan ju vara värt några droppar extra per mil om motorn är trevligare. Vad säger ni som nu börjat köra VEA. Hur är karaktären? Är den tyst och mullig eller hur upplever ni den?
Den är mycket tystare! Nu har jag iof en my 12 på min awd och möjligt att de är bättre byggda nu, men den låter väldigt mycket.
Jag gillar det motorljudet, och det vrålar till när man gasar på. Det blir däremot tröttsamt vid långa sträckor tycker jag, därför ser jag framemot en tystare motor.
Vår som är en 2014 går riktigt tyst om man kör normalt och när man gasa på så vrålar det gott. Kör man längre upplever jag den som tyst. Det ska bli kul att ta den på en långtur till Italien till sommaren.
av Hakjo
Nu har jag varit och provkört både en D4 VEA och en D4 AWD. Jag körde båda exakt samma sträcka som var ca 15 minuter. Det var blandat motorväg och stadskörning. Av denna korta körning har jag följande iakttagelser.
* Båda bilarna är ganska högljudda vid gaspådrag. AWD något högre men mulligare.
* Båda bilarna hade samma ljudnivå i motorvägsfart. Vägljudet överröstar motorljudet.
* FWD känns ännu kvickare än AWD
* Nya automatlådan är betydligt smidigare än den gamla.
* MEN---förvånande nog blev det ingen skillnad i förbrukning.

För tillfället så lutar jag nog åt att slå till på en AWD om förbrukningen och ljudnivån är så lika.
Vi får se vartåt det lutar i morgon...
av Aman
Hej
Det bästa jämförelsen är att titta på certifierade siffror vid landsvägskörning dvs motorn genomvarm.
Då är siffrorna jämförbara på ett mera korrekt sätt, landsvägsförbrukning blir 4,4 för VEA D4 och 5,3 för D4 AWD 5 cyl. Skillnaden mot VEA blir då väldigt liten om man tänkt köra många mil efter att motorn blivit varm
Tittar man på stadsförbrukning certifierade siffror kall motor så blir det 5,3 för VEA D4 och 8,5 D4 AWD 5cyl.
Om man tänker sig köra korta sträckor dagligen med många kallstarter så kommer VEA motorn vara betydligt effektivare vid uppvärming, en mindre modern motor att värma upp vid kallstart och förbättrad friktion/kylststem för att spara bränsle.
Själv hade jag satsat på D4 AWD då jag tycker att biltypen XC60 skall ha 4 hjulsdrift och då spelar förbruknigen mindre roll i sammanhanget.
av Walutec
Hade valt FWD för egen del. Syns väl ingen skillnad mellan dom, förutom AWD-emblemet?
Har svårt att tänka mig att gemene man har behov av AWD om man inte drar hästar eller liknande.
10 månader om året går det lika bra med FWD, och under vintern klarar man sig utan, då man får anpassa sig efter väglaget.
Har haft en AWD (dock ingen Volvo), men kommer aldrig att köpa en till.
Användarvisningsbild
av joel80
Behöver man ha en AWD för stt kunna "ha fäste" i normal körning bör man kolla över sina körkunskaper. Det är ju verkligen bara i extremsituationer som man inte har fäste med en fwd där man skulle klara sig bättre med awd. Kanske lite mer om man ofta kör släp/häst/husvagn.

Broms och styrförmåga är densamma bara man kan köra vill jag hävda.

Det är inte alltid fel med awd, men jag menar att det är ganska övervärderat för den "vanliga" föraren.
Användarvisningsbild
av Grodan99
joel80 skrev:Det är inte alltid fel med awd, men jag menar att det är ganska övervärderat för den "vanliga" föraren.
Öhhhh.....när skulle det vara fel med AWD menar du??

Är så trött på snacket om att man bara behöver AWD om man bor i Lappland och kör i skidbackar eller kör hästtransport!!
Har idag XC60 AWD men körde min brors tidigare XC60 FWD en del, och det är stor skillnad. Känns direkt oavsett underlag att
en AWD driver mycket bättre. För att inte tala om när det är regnigt och mycket vatten på vägen eller snömodd.

Alla tycker ju olika, men personligen skulle jag aldrig ens tänka på en XC60 FWD.

Övervärderat för den "vanliga" föraren ???.......tycker det är en väldigt stor säkerhetsfaktor ex. vintertid.
joel80 skrev:Behöver man ha en AWD för stt kunna "ha fäste" i normal körning bör man kolla över sina körkunskaper.

Köra, det kan jag, så där ligger inte felet :wink:

Om man kör ECO-drivning 100% av tiden så kommer inte skillnaden vara stor alls (utom på vintern). Men kör man "normalt" eller behöver gasa på lite mer, så märks det vid varje start att den bara är framhjulsdriven, så fort det bara är lite, lite fuktigt eller t.ex grus på vägbanan.

Bromsförmågan blir oförändrad, men styrresponsen blir betydligt bättre med awd och dessutom elimineras torque-steer helt.

Jag tog upp ett test i AMS tidigare i tråden, med bl.a XC60 D4 VEA vs XC60 D4 awd aut och där nämner dom att köregenskaperna är bättre med D4 awd.

På vintern behöver jag inte ens kommentera för det är ju självskrivet att skillnaden är som natt och dag mellan awd och fwd.
Användarvisningsbild
av joel80
Som svar på när det skulle vara fel med AWD; när man har en budget att hålla sig till, så får man mer bil för pengarna om man värdesätter andra funktioner. Självklart från person till person vad man värdesätter.
En annan aspekt är förbrukningen. Kan ju öka förbrukingen rätt mkt för vissa verkar det som.

Vid normal körning får man inte hjulsläpp vid start på båt vägbana. Med AWD kan man vinna de flesta rödljusstarter, men det handlar då om aggressiv/aktiv körning.

På vintern är det klart att man kan accelerera fortare i många situationer, men åter igen, kör man normalt behövs det sällan.
(Även om jag också skulle tycka det är roligare att kunna)

Styrresponsen har ju bara betydelse när man samtidigt gasar på, om man inte accelererar har det ingen större betydelse. Du kan inte få "torque steer" om du inte accelererar, och vid en undanmanöver då man samtiditt bromsar är det absolut ingen skillnad.

Bli inte så aggressiv när ni försvarar er AWD. Det är nästan som att man kritiserar nåns penis eller nått när man säger nått negativt om AWD. ;)
Jag förstår att vi tycker olika, men ibland blir det nästan lite sekt-varning. ;)
Användarvisningsbild
av Grodan99
joel80 skrev:Som svar på när det skulle vara fel med AWD; när man har en budget att hålla sig till, så får man mer bil för pengarna om man värdesätter andra funktioner. Självklart från person till person vad man värdesätter.
Men det är ju en helt annan diskussion som handlar om pengar/budget. Det är ju som att säga att metallic lack är fel bara för att den är dyrare än solida färger :shock:

När det gäller vinterväglag så är det för mig inte frågan om att kunna accelerera snabbare, utan snarare en säkerhetsfaktor då bilen går mycket stadigare och mindre risk för att den släpper på halt underlag eller när man kör i modd osv. med en AWD.

Och som nämnts tidigare i tråden, det är ju bara att kolla diverse tester ang. köregenskaperna mellan FWD och AWD och se vad de tycker.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]