Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
simonhalmstad skrev:
, Låter inte så illa faktiskt. Motorljudet verkar bättre än nya D4. :wink:
Låter som en lite dålig måttstock, varenda bensinmotor på marknaden slår väl en dieselmotor, nä blir inte imponerad av det jag hör i filmen.
hade hoppats på bättre!
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej petzzon, där har du fel. Vid samma cylinderantal brukar ju en diesel ligga efter, men en diesel med 5,6,8 cylindrar lyssnar jag hellre på 8 dagar i veckan än en fyrcylindrig bensinare.
Men det är ju framtiden, hur mycket nostalgi man än lyckas frambringa om flera cylindrar kommer de ju aldrig tillbaka. Till slut kommer ju fyrorna endast ligga efter i ljud och inget annat. Snålare, starkare, snabbare. Då kommer man säkert lära sig älska dem också :) Det tar bara emot lite i själen just nu i övergångsfasen.
av KarlE
crumpets skrev:Nej petzzon, där har du fel. Vid samma cylinderantal brukar ju en diesel ligga efter, men en diesel med 5,6,8 cylindrar lyssnar jag hellre på 8 dagar i veckan än en fyrcylindrig bensinare.
Men det är ju framtiden, hur mycket nostalgi man än lyckas frambringa om flera cylindrar kommer de ju aldrig tillbaka. Till slut kommer ju fyrorna endast ligga efter i ljud och inget annat. Snålare, starkare, snabbare. Då kommer man säkert lära sig älska dem också :) Det tar bara emot lite i själen just nu i övergångsfasen.
Hur kommer det då att kännas när de helt tysta elbilarna tar över? Man kommer att accelerera snabbt som attan, helt ljudlöst.
En del av tjusning av att köra kommer onekligen att försvinna.
Petzzon skrev:
simonhalmstad skrev:
, Låter inte så illa faktiskt. Motorljudet verkar bättre än nya D4. :wink:
Låter som en lite dålig måttstock, varenda bensinmotor på marknaden slår väl en dieselmotor, nä blir inte imponerad av det jag hör i filmen.
hade hoppats på bättre!
Handlar väl lite om tycker och smak också själv tycker jag att en 2,4l D5 automat har betydligt skönare ljud än 2,5FT dock så tycker jag T5 5-cyl låter bättre än ovanstående. :wink:
av perhall
Håller med crumpets om motorljudet. lite tveksam är jag visserligen till Volvos femcyl motorer för det allmänna bullret överskuggar femcylinderknattret många delar av färden men väl uppe i fart låter den ju klart skönare än fyrcyl bensinare.
Åkte nyligen två olika taxi i grekland som gått nästan 200 000 mil var. den ena var en E250 från 93. femcyl, hördes direkt, skönt ljud.
Lät oerhört mycket skönare än den sega och tråkiga 520d jag kör omkring i alltsom oftast...

Den som tvivlar på förmågan att göra dieselmotorer som låter skönt rekommenderas en tur i en Cayenne S diesel. Redan när den startas kall vid nollgradigt väder är det riktigt V8-muller på tomgång!
PH
Användarvisningsbild
av Perra83
KarlE skrev:
crumpets skrev:Nej petzzon, där har du fel. Vid samma cylinderantal brukar ju en diesel ligga efter, men en diesel med 5,6,8 cylindrar lyssnar jag hellre på 8 dagar i veckan än en fyrcylindrig bensinare.
Hur kommer det då att kännas när de helt tysta elbilarna tar över? Man kommer att accelerera snabbt som attan, helt ljudlöst.
En del av tjusning av att köra kommer onekligen att försvinna.
I framtiden kommer du inte ens att köra bilen. Redan nu så parkerar dom åt dig, bromsar för framförvarande hinder, håller kursen mellan väglinjerna mm.
Manuell körning kommer säkert bara att vara möjlig på banor.
Användarvisningsbild
av crumpets
Vi är nog decennier från att bilen kör sig själv i knixiga miljöer som stan. Det kommer kräva dels en internationell standard för hur vägnätet ska målas/hur givarna som indikerar vägbana ska designas, det i sig ligger långt bort rent politiskt. Motorvägar kommer vi nog ha autonom körning på inom bara 5-10 år dock.
av Schmoyoho
Vad betyder S/S?

Jag förstår inte riktigt problemet med att tappa motorljud. Det är en snålare motor och alla petrolheads slipper köpa diesel. Jag tycker det låter väldigt mycket win win...
av perhall
regeeN skrev:Vad betyder S/S?

Jag förstår inte riktigt problemet med att tappa motorljud. Det är en snålare motor och alla petrolheads slipper köpa diesel. Jag tycker det låter väldigt mycket win win...
Det har med livskvalitet att göra. När jag sätter mig i en XC70 D5 (som visserligen är femcyl men inte brölar så snyggt), en T4, 328i (4-cyl) eller 520 diesel blir jag störd av motorljudet. Det låter fult, helt enkelt. När jag sätter mig i en en Porsche 911, Cayenne S (oavsett motor 6-/8-cyl), Volvo S80 3,2, V40 T5, Chevrolet Tahoe eller vad som helst med 5, 6 el 8 cyl blir jag glad och njuter av fr a ljud men även motorgång.

Min V70 T4 är 25-30 procent snålare än tidigare 2,5T. Den är marginellt långsammare men har bättre gasrespons. S/S fungerar utmärkt. Varför saknar jag 2,5T? För att den hade karaktär, och lät fint. Samma för BMW. Nya 28i fyrcyl är mycket tråkigare än gamla sexcyl 28i.
PH
Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]

Jag höll på att dö. Vi ringde Skob[…]