PFA skrev:Du har fått några olika synvinklar här i tråden nu, kanske dags att bestämma sig? :)
I ditt övervägande kan du gott ha med:
* Automat --> ny automat, ny 2-liters 4:a, 181 hk
* AWD --> manuell låda (som du är låst vid pga av bilpolicyn), 2,4-liters 5:a, uppgraderad till 181 hk
...och fundera kring fördelar och nackdelar för respektive motoralternativ...och priset om även det styr, vilket jag antar att det gör.
Så sant, och det har jag gjort idag.
Lyckades hitta en handlare som hade denna version inne, och gjorde mitt egna lilla test av denna bil.
Kan säga att jag nästan lyckats övertyga mig själv om att detta skulle bli min nästa bil.
Om jag inte själv hade en XC60 AWD hade jag förmodligen vart eld och lågor, men tyvärr blev det inte så.
Smaken är ju som sagt som baken.
Ljudet: Tilltalar inte mig alls, vid gaspådrag fick jag "symaskinkänsla". Den är dock väldigt tyst vid lugn körning, men när man drar på gillar jag när det låter lite:).
Motorkraft: Väldigt mycket sämre än jag förväntat mig, och är förvånad över att den skall vara lika snabb som en D5. Så känns det absolut inte. Upplever att draget i min är väldigt mycket bättre, och mer sug. Min är mycket roligare att köra, och kraften känns när man drar på.
Den spinner också loss vid maxpådrag, och känns väldigt ostabil och svajig. Höll i princip på att köra av vägen vid första 0-100 på en liten väg, förmodligen då jag är van vid min som går spikrakt framåt vid tuff körning. Förmodligen en vanesak, men ett faktum. Detta var den största besvikelsen tycker jag.
Automatlådan: Tycker den växlade bra, och var väldigt följsam i körningen. Klart bra!
Avsaknaden av AWD gör för mig att bilen upplevs helt annorlunda, och då vid lite hårdare körning vilket jag alltid har.
Hur denna är på vintern vill jag inte tänka på..och jag kör en del fjällresor samt reser mycket på vägarna i vintertid oavsett väder.
Med AWD känns det säkert och bara att dra på, om denna knappt kan gå rakt vid perfekt underlag undrar jag hur den är om det är halt/lömskt.
Kraften annorlunda, och alldeles för dålig vilket också va en stor besvikelse.
Automat är absolut väldigt skönt
D4AWD man - D4FWD aut
2- 1
Som sagt är ju detta väldigt individuellt, och tur det.
Mig passar inte denna modell för fem öre, men om man gillar att finåka, och inte kör långa resor i vinterväglag, inga fjällresor mm är den förmodligen perfekt.
Roligt med alla svar och era åsikter.
XC60 D4 VEA Summum BE PRO II, aut, svart metallic, sportläder, sportpedaler, v-paddlar, klimatpaket mm