Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Sekventiell växling fungerar sällan bra vid normal körning tycker jag.
av newbie1111
simonhalmstad skrev:Billigaste och bekvämaste alternativet vore då D4 Vea då den enligt deklaration drar minst bränsle. Den är ju dessutom bara 0,2 sekunder långsammare än D5 awd automat.
Förbrukningen hänger jag inte upp mig på, vill dock att bilen skall vara så snabb möjligt.
Ja enligt volvos hemsida är den ju som en D5 0-100, låter iof bra.
av Gunner
newbie1111 skrev:
perhall skrev:FWD har väl nya VEA-motorn? Om man inte gillar 5-cylsoundet kan det ju vara en viktig sak!
PH
Ja den har den, men har inte lyckats hitta någon handlare som har D4FWD 181hk för test.
Detta va hos de största handlarna, verkar inte vara direkt någon kioskvältare om de inte har några tillgängliga....
Kanske kan bero på det motsatta? Många dårar (som jag!) som beställt utan att synat nya D4:an! Kolla lev.tråden på forumet! Men kan ju vara så att beställningarna övergår förväntningarna och att köpande kund går före handlare :?: . Men det är ju bara min egna teori, avseende detta!
Men kan ju garantera , att du inte blir besviken på nya motorn! Om du nu går den vägen! :)
//Mats
av PFA
MartinS skrev:
PFA skrev: Instämmer. Att flänga runt som en Waldegård-wannabee i en XC60 med dieselstånka känns lite, ja nästan larvigt (oups). Det är fantastiskt skönt att ha lite pulver och vrid, men jag kan inte se varför man köper en XC60 om man vill köra så aktivt som många här verkar vilja göra. Jag har sportchassi på min och visst gör det att man kan dra på lite extra i en lång kurva eller rondell om man vill. Inga problem, men det är inget som uppviglar en till speciellt aktiv körning. Inte ens med manuell låda skulle jag tro. Men det ger dig en trygghet. En automat passar alldeles utmärkt till en XC60 skulle jag vilja påstå, och jag kan intyga och lova dig att den nya D4'an i kombination med nya 8-stegade automaten är en jäkligt trevlig kombination.

Jag har personligen svårt att förstå att du väljer en XC60 om du "kör väldigt hårt/aktivt", även om XC60 inte är helt oäven på det området.
För mig handlar det inte om att vilja köra hårt, det handlar om att ha i rätt växel vid rätt tillfälle. Jag kanske vill glida om en bil så fort det går, utan att bilj-vlen växlar ner två steg så hela familjen vaknar av det plötsliga vrålet. Eller så vill jag bara känna det härliga draget på låga varv. Jag tycker snarare att det är tvärt om än vad du påstår, det är med en automatlåda man uppfattas som en dåre i och med alla onödiga nedväxlingar så fort man ger lite extra gas. Man har helt enkelt kontrollen med en manuell bil på ett sätt man inte har på en automat. Speciellt i vinterföre tycker jag det kan vara förrädiskt med oönskade nedväxlingar.

Men visst, kör man bil så som man kör radiobilarna så är det inget problem med automat, det kanske till och med är att föredra. Men jag tycker INTE man skall övertala någon som uppskattar en manuell låda att välja automat, man lär bli besviken.

/Martin
Jag kan köpa att valfriheten mellan växlar blir större med en manuell låda och att man upplever manuell låda och automatlåda på olika sätt, även om jag kan tycka att "familjen vaknar av det plötsliga vrålet" och att man uppfattas "som en dåre" om man har automatlåda är nätta överdrifter.

Nu har du inte ju den nya Geartronic'en i din bil och jag vet inte om du testat den ens, men den är mycket smidigare än automaten jag hade i V70 FT'n - även om den fungerade helt okej den också.

"Övertala" är även det en överdrift, för att inte säga helt fel. När jag säger "intyga" och "lova" så är det fortfarande taget från mitt personliga perspektiv och upp till mottagaren att bedöma om jag är trovärdig eller ej. Jag tror att de flesta här på forumet kan ta sina egna mogna beslut och inte låter sig övertalas av någon okänd person. Du framför själv ganska tydliga åsikter i många trådar, även i denna.

Jag säger inte att manuell låda på något sätt är fel. Jag har själv kört manuell i många år, och uppskattat det, men menar att en automatlåda passar alldeles utmärkt till den här typen av bil och motor - speciellt den nya lådan.

http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... f&t=200082
av newbie1111
OM jag väljer en FWD inenbär det att jag går från en AWD till FWD, samma bil.
Det jag är orolig för med FWD är att jag kommer sakna den där goa känslan som AWD har, där man inte behöver oroa sig för att kana eller få sladd(omedveten).
Kanske är det inte så... Vädret är dock riktigt kass i Svedala, och länge!
DÅ är AWD underbart tycker jag. Är det kruttorrt spelar det nog ingen direkt roll. Svårt det här...
Automaten lockar, men är den värd mer än AWD....det är egentligen det enda intressant i denna frågeställning.
av PFA
Du har fått några olika synvinklar här i tråden nu, kanske dags att bestämma sig? :)

I ditt övervägande kan du gott ha med:

* Automat --> ny automat, ny 2-liters 4:a, 181 hk

* AWD --> manuell låda (som du är låst vid pga av bilpolicyn), 2,4-liters 5:a, uppgraderad till 181 hk

...och fundera kring fördelar och nackdelar för respektive motoralternativ...och priset om även det styr, vilket jag antar att det gör.
av newbie1111
PFA skrev:Du har fått några olika synvinklar här i tråden nu, kanske dags att bestämma sig? :)

I ditt övervägande kan du gott ha med:

* Automat --> ny automat, ny 2-liters 4:a, 181 hk

* AWD --> manuell låda (som du är låst vid pga av bilpolicyn), 2,4-liters 5:a, uppgraderad till 181 hk

...och fundera kring fördelar och nackdelar för respektive motoralternativ...och priset om även det styr, vilket jag antar att det gör.
Så sant, och det har jag gjort idag.
Lyckades hitta en handlare som hade denna version inne, och gjorde mitt egna lilla test av denna bil.

Kan säga att jag nästan lyckats övertyga mig själv om att detta skulle bli min nästa bil.
Om jag inte själv hade en XC60 AWD hade jag förmodligen vart eld och lågor, men tyvärr blev det inte så.
Smaken är ju som sagt som baken.

Ljudet: Tilltalar inte mig alls, vid gaspådrag fick jag "symaskinkänsla". Den är dock väldigt tyst vid lugn körning, men när man drar på gillar jag när det låter lite:).

Motorkraft: Väldigt mycket sämre än jag förväntat mig, och är förvånad över att den skall vara lika snabb som en D5. Så känns det absolut inte. Upplever att draget i min är väldigt mycket bättre, och mer sug. Min är mycket roligare att köra, och kraften känns när man drar på.
Den spinner också loss vid maxpådrag, och känns väldigt ostabil och svajig. Höll i princip på att köra av vägen vid första 0-100 på en liten väg, förmodligen då jag är van vid min som går spikrakt framåt vid tuff körning. Förmodligen en vanesak, men ett faktum. Detta var den största besvikelsen tycker jag.

Automatlådan: Tycker den växlade bra, och var väldigt följsam i körningen. Klart bra!

Avsaknaden av AWD gör för mig att bilen upplevs helt annorlunda, och då vid lite hårdare körning vilket jag alltid har.
Hur denna är på vintern vill jag inte tänka på..och jag kör en del fjällresor samt reser mycket på vägarna i vintertid oavsett väder.
Med AWD känns det säkert och bara att dra på, om denna knappt kan gå rakt vid perfekt underlag undrar jag hur den är om det är halt/lömskt.
Kraften annorlunda, och alldeles för dålig vilket också va en stor besvikelse.
Automat är absolut väldigt skönt
D4AWD man - D4FWD aut
2- 1

Som sagt är ju detta väldigt individuellt, och tur det.
Mig passar inte denna modell för fem öre, men om man gillar att finåka, och inte kör långa resor i vinterväglag, inga fjällresor mm är den förmodligen perfekt.
Roligt med alla svar och era åsikter.
av PFA
Vad är dina bilpolicy-begränsningar i form av basbelopp/leasingkostnad, CO2 etc? För mig låter det som att du ska ha en en V60 D5/Polestar AWD Automat eller en Lambo :)
av newbie1111
PFA skrev:Vad är dina bilpolicy-begränsningar i form av basbelopp/leasingkostnad, CO2 etc? För mig låter det som att du ska ha en en V60 D5/Polestar AWD Automat eller en Lambo :)
150 CO2 värde, vilket gör att AWD aut inte går.
Gillar XC60 modellen så den är perfekt, gillar även AWD, så därför får jag leva med manuell låda tyvärr:(

Men som sagt, hade jag inte kört denna i 3 år och vant mig vid hur denna är så hade jag förmodligen vart väldigt nöjd med nya D4.
av Mwi
Kul att du hittade din kombination av ny bil, det har ju varit ganska många viljor och tankar inblandade. Och tur är väl det, hur tråkigt hade det inte varit om alla hade haft exakt likadana bilar :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]