Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
t.o.m. på handlarna förstår jag att det är för billigt och riskfyllt gällande restvärden (om de inte backas upp av respektive tillverkares finansbolag)
av oykkh
Lövet skrev:En del har rätt spännande sätt att räkna vad sin bil kostar har jag märkt. Att exempelvis bortse från den faktiska värdeminskningen och istället ta avbetalningen som kostnad som man ser i vissa trådar är rätt spännande :-S Klart privatleasing framstår som dyrt då.

Just nu vill jag nästan påstå att det är billigare med privatleasing än kontantköp eftersom det råder krig mellan generalagenterna att få ut privatleasingbilar på marknaden.
Exakt. När jag började med privatleasing år 2010 va det ganska ovanligt och dyrt. Men nu verkar alla general agenter ge bra stöd/rabatter på bilarna vilket gör att det blivit billigare. Sen finns det en annan sak som jag tycker är en fördel är att idag är ju bilen snart en smartphone på 4 hjul. Utvecklingen går väldigt fort med nya infotainment system, uppkoppling och nya assistans system.. köper man en bil och har den ca 5-7 år eller köper en beg bil som är 3-4 år så känns den ju redan lite gammal och omodern. Hur snabbt och modernt kommer man tycka att en 5 år gammal v90 känns med 4g hastighet och då en liten skärm.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av frasse4
Är det medveten placering av reklamen ;) Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Värdeminskning är brutal i början.
Värderar jag min mot typ bilpriser.se så har vardeminskningen varit ca 13000kr/månad :shock:
År två och tre blir kanske lite lugnare. Ingen aning om vad det kan bli i månaden sett över tre år.

Leasing kan kanske vara fördelaktigt på nästa nybil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lövet skrev:En del har rätt spännande sätt att räkna vad sin bil kostar har jag märkt. Att exempelvis bortse från den faktiska värdeminskningen och istället ta avbetalningen som kostnad som man ser i vissa trådar är rätt spännande :-S Klart privatleasing framstår som dyrt då.
Det är nog ungefär samma kostnad i slutändan om man jämför en nybil som man skall ha i tre år och sedan sälja alternativt lämna tillbaka, men det finns andra fördelar och nackdelar med respektive finansieringsform. Personligen tycker jag det är en stor frihet att äga bilen. Om (när?) livet ändrar sig har man små fasta kostnader att ta hänsyn till (värdeminskningen är inget som skall betalas varje månad), man kan själv välja när det är dags att sälja, efter 1 år eller efter 5 år, du bestämmer då, inte när du tecknade leasingavtalet.

Själv skulle jag dessutom vara toknervös under leasingavtalet att något skulle hända med bilen, jag är nämligen uppfostrad med att man är rädd om andras saker medans man kan göra vad man vill med sina egna. Men det är nog bara jag som tänker så är jag rädd med tanke på vad man ser, hör och läser om "bekymmersfriheten" vid privatleasing.
av KrilleW
MartinS skrev: Det är nog ungefär samma kostnad i slutändan om man jämför en nybil som man skall ha i tre år och sedan sälja alternativt lämna tillbaka, men det finns andra fördelar och nackdelar med respektive finansieringsform. Personligen tycker jag det är en stor frihet att äga bilen. Om (när?) livet ändrar sig har man små fasta kostnader att ta hänsyn till (värdeminskningen är inget som skall betalas varje månad), man kan själv välja när det är dags att sälja, efter 1 år eller efter 5 år, du bestämmer då, inte när du tecknade leasingavtalet.

Själv skulle jag dessutom vara toknervös under leasingavtalet att något skulle hända med bilen, jag är nämligen uppfostrad med att man är rädd om andras saker medans man kan göra vad man vill med sina egna. Men det är nog bara jag som tänker så är jag rädd med tanke på vad man ser, hör och läser om "bekymmersfriheten" vid privatleasing.
Hurvida vad som är billigast eller inte är enligt min mening oerhört individuellt. När jag har räknat på det så är det bara en faktor jag inte riktigt med säkerhet kan förutspå, och det är inbytesvärdet om tre år, utan jag har räknat på 50%. Det som avgör vilken finansieringsform som är bäst är troligtvis kampanjen Volvo har med fri försäkring under privatleasingen. Är man lite yngre och bor i en storstad så kan den bli väldigt dyr. För mig skulle försäkringen kostar 540kr i månaden.

Restvärdet på min beställda bil är satt till ca 280,000kr. Kollar man blocket på motsvarande bilar som är tre år gamla så ligger dom ute för ca 320,000kr. I dagsläget så verkar mitt restvärde vara bra satt, eftersom man måste räkna på vad man faktiskt får i inbyte för bilen och inte vad de säljer den för. 40,000kr emellan låter rimligt.

Jag har aldrig prövat privatleasing förut, och tiden får helt enkelt visa om det var en dyrköpt läxa eller om det är något jag vill göra igen. Jag är uppfostrad precis som du att vara rädd om andras saker, men jag är även rädd om mina egna. Dock så köper ju de allra flesta personer en bil på avbetalning vilket betyder att du rent krasst äger bilen precis lika lite som du gör vid privatleasing. Den är din först när du betalt av den :)
Hur som haver så är det aldrig dyrare med privatleasing så länge bilen inte ser ut som skit när du lämnar tillbaka den. Jag känner mnåga som privatleasat och de flesta av dom är vanliga svenssons som tvättar i maskintvätt på macken en gång i månaden eller varannan, utöver detta så tankar dom. Ingen har blivit återbetalningsskyldig. Som mina säljare sa till mig när jag frågade vad normalt slitage är: "Allt som inte kräver omlackering eller utbyte av delar för att kunna sälja bilen till normalt pris om tre år är normalt slitage" Jag fick dessutom ett väldigt pedagogiskt häfte med bilder som visar OK eller EJ OK. Och vad som faller under ramen för vad som är OK är långt ifrån den nivån jag hanterar mina bilar på. Får jag karosskador så använder jag vagnskadeförsäkringen och åtgärdar detta. Precis som jag hade gjort om jag ägde bilen eller hade den på avbetalning. Min enda farhåga jag har är att det visar sig om tre år att jag betalat alldeles för mycket. Men den risken anser jag vara minimal, då det snart kommer en ny XC60 som troligtvis inte kommer göra XC60 starkare på begagnatmardnaden.
av Matzz
Killew får du köpa din efter 3 år för 280000 kr om du vill ? Själv har jag köpt min , men svårt veta vad som blir minst dyrt i slutändan :)
av KrilleW
Matzz, ja, det får jag göra. Återstår att se om jag gör det.
Användarvisningsbild
av hebbe
Fördelen med privatleasing är ju att man kan byta bil vart tredje år utan kontantinsats. Ja gillar det. Här kommer exempel på finansiering på 350000, 69900 kontant 5232 i 60 månader eller 8336 i 36 månader. Tar man den på 60 månader så blir det samma kostnad som för en ny bil och efter 36 månader så har du fortfarande 24 månader kvar att betala innan den blir din.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av oykkh
Jag har lackskyddat alla mina privatleasing bilar och är vädigt noga med att sköta dom. Jag tror inte folk misssköter sina bilar mer än dom som äger dom. Nästan tvärtom skulle jag vilja säga. Grannen rev upp hela sidan på sin ganska ny xc60 i augusti. Han åker fortfarande runt med bilen skadad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem